معاون آموزشی تربیتی عنوان کرد:

خودسازی و دشمن‌شناسی، دو اصل اساسی و مهم در راه طلبگی است

شهیدی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی با بیان اینکه معارف دینی جز با شب‌زنده‌داری و نماز شب به دست نمی‌آید، گفت: خودسازی و دشمن‌شناسی، دو اصل اساسی و مهم در راه طلبگی است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر شهیدی روز یکشنبه در همایش طلاب جدیدالورود خوابگاهی(حضوری) که در تالار بیداری اسلامی این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت سالروز شهادت امام حسین علیه‌السلام و یاران با وفایش به  تلاوت بخشی از آیه 11 سوره مجادله پرداخت و اظهار داشت: معمولاً مدارک و گواهی‌هایی که چه در حوزه‌های علمیه برادران و خواهران و چه در دانشگاه‌ها صادر می‌شود مزین به این آیه مبارک است، در این آیه از کلام‌الله مجید آمده که خداوند به اهل ایمان و علم درجات و فضایل عظیمی داده است.

معاون آموزشی تربیتی افزود: شاید در میان شما پدران و مادرانی باشند که نگران آینده شغلی فرزندان خود هستند، بر همین اساس وظیفه‌داریم قدری از باب تذکر روایات و فرمایشات معصومین علیهم‌السلام را مرور کنیم، تا بفهمیم  کسب معارف دینی از چه جایگاهی و مرتبتی برخوردار است.

وی با نقل روایتی از امام علی علیه‌السلام ابراز داشت: بنا به فرموده این امام همام، مردمی که نقش فرعونی در جامعه ایفا و اقدام به مال‌اندوزی می‌کنند، درحالی‌که زنده‌اند هلاک شده‌اند و در جامعه نقش یک انسان زنده را ایفا نمی‌کنند، اما کسانی که اهل علم هستند باقی بوده و دوام ‌دارند، این افراد همیشه زنده‌اند و در میان مردم هستند، جسم آن‌ها شاید از بین برود اما یاد و نام آن‌ها در بین مردم باقی خواهد ماند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی خاطرنشان کرد: در روایات متعددی بیان‌شده بهترین علوم، علمی است که درون انسان را بسازد و همچنین مثمر ثمر باشد، آن علمی را اشرف علوم می‌خوانیم که «ثمره العلم، العباده» باشد به این معنا که انسان را به مقام بندگی برساند.

معاون آموزشی تربیتی، علمی را که سبب اصلاح فرد و جامعه شود را علم مثمر ثمر دانست و افزود: در حدیثی از رسول اکرم صلی‌الله‌وآله‌وسلم بیان‌شده «سائل العلما، خالط الحکماء و جالس الکبرا». در تفسیر و تبیین این حدیث این‌گونه بیان‌شده برخی از علما تنها عامل به اوامر الهی هستند، نحوه انجام واجبات و ترک محرمات را ممکن است دقیق بدانند که به این افراد فقیه و عالم می‌گویند، این افراد از آن دسته هستند که یک‌مرتبه از علم حقیقی را بهره‌مند بوده و مثال این دسته از انسان‌های عالم مثال شمع است که به اطرافیان خود نور می‌دهند اما بهره خودشان از علم حداقلی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی، دسته دوم از علما را عالم بالله خواند و ادامه داد: این دسته از انسان‌ها معرفتشان روزبه‌روز نسبت به خداوند باری‌تعالی بیشتر شده است، از این افراد تعبیر به ماه در شب شده یعنی انسان‌هایی که عرفان دارند اما عامل به اوامر الله نیستند.

وی افزود: قسم سوم افرادی هستند که هم عالم بالله باشند و هم عامل به اوامر الله، طلبه علوم دینی در این راه  گام برمی‌دارد، هم شناختش را زیاد می‌کند و هم دستورات دینی را اجرا می‌نماید، در همین راستا روایتی از امام هادی علیه‌السلام مطرح‌شده که «لولا من یبقی بعد غیبة قائمنا من العلماء الداعین الیه و الدالین علیه و الذابین عن دینه بحجج الله و المنقذین لضعفاء عبادالله من شباک ابلیس ...» آن حضرت طلاب علوم دینی را تشبیه کرده‌اند به کشتی که در آن ناخدای کشتی حیات و ممات مسافران به دست آن فرد است، در نتیجه علما انسان‌هایی هستند که قلب سایر مردم را تسخیر، و مؤمن بودن سایر انسان‌ها را حفظ می‌کنند.

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با تأکید بر اینکه طلب علم و عالم حقیقی بودن با آسایش و راحتی به دست نمی‌آید، خاطرنشان کرد: این علم به‌آسانی به دست نمی‌آید و راه کسب این علم این بوده که چند کار را وظیفه اساسی و امهات خود بدانیم، نخست آنکه خوبِ خوب درس بخوانیم به این معنا دروسی را که عرضه می‌شود به‌خوبی یاد بگیریم و نقش علم را در سایر مراتب علمی درک کنیم، اگر معارف دین را به درستی نخوانده باشیم نمی‌توانیم یک مدرس و یا پژوهشگر خوبی باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی، خودشناسی را دومین عامل کسب معارف دینی بیان و تصریح کرد: معارف دینی جز با شب‌زنده‌داری و نماز شب به دست نمی‌آید، باید یک‌چیزهایی را که به‌ظاهر حرام است، بر خود حرام کنیم تا توفیقاتی را که به‌ظاهر مستحب بوده، کسب کنیم؛ در نتیجه خودسازی یک اصل اساسی و مهم در راه طلبگی است.

وی رسالت جامعه‌الزهرا علیهاالسلام را جهانی بیان کرد و گفت: سومین وظیفه طلاب علوم دینی بالا بردن قدرت تشخیص است، دشمن‌شناسی یک اصل اساسی برای طلاب علوم دینی بوده است، بصیرت بسیاری  اوقات تنها با درس خواندن به دست نمی‌آید، برکت عمر گاهی اوقات با به دست آوردن دل یک نفر حاصل می‌شود.

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان روایتی از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم در باب بصیر بودن انسان اظهار داشت: بر اساس این روایت، انسان عالم با بصیرت راه درست را تشخیص داده و راه‌های غلط را به دیگران نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی در پایان با بیان اینکه بانو سیده نصرت امین الگوی بانوان طلبه است، ابراز داشت: این بانو اجازه روایت داشته و مجتهده بودند، این به معنای آن است که یک بانوی طلبه نیز می‌تواند به مقامات بسیاری برسد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱