توصیه‌های مدیر مرکز مشاوره به والدین طلاب جدیدالورود خوابگاهی

اخوی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی در همایش طلاب جدیدالورود خوابگاهی به بیان توصیه‌هایی خطاب به والدین بانوان طلبه پرداخت و هدف از ورود به حوزه‌های علمیه را تحصیل معارف و علوم دینی دانست.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر اخوی روز یکشنبه در همایش طلاب جدیدالورود خوابگاهی (حضوری) که در تالار بیداری اسلامی این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد، به تشریح وظایف خانواده‌ها در قبال رسالت طلبگی دانش‌پژوه پرداخت و اظهار داشت: هدف از ورود به حوزه‌های علمیه، تحصیل علوم دینی است که معارف اسلامی را یاد بگیریم، چراکه باید دانش و بینش لازم را آموخته و به دیگران نیز آموزش دهیم؛ بنابراین این مکان مقدس زمینه مناسبی برای تربیت دینی و اخلاقی طلاب است.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان روایتی از پیامبر اکرم صلی‌الله‌وآله‌وسلم ابراز داشت: در این روایت آمده کسانی که قلباً ما را دوست داشته باشند و با زبانشان ما را یاری کنند و با دشمنان ما بجنگند، آن‌ها دوستان و محبان ما هستند، امروز هم مردان و زنانمان باید آمادگی لازم برای مقابله با دشمنانمان داشته باشند بنابراین بانوان طلبه، آمادگی لازم برای تربیت دیگر انسان‌ها را کسب کنند.

وی با بیان اهمیت و جایگاه علم‌آموزی در دین مبین اسلام گفت: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرموده‌اند: «کسی که از خانه‌اش خارج شود، برای آنکه دنبال علم باشد، هر قدمی که برمی‌دارد خداوند ثواب انبیای الهی را به این شخص می‌دهد، هر حرفی که می‌شنود و هر حرفی که می‌نویسد خداوند به او حیات طیبه بخشیده و طالب علم را خداوند، فرشتگان، انبیاء، پدر و مادر و مردم‌ دوست دارند، علم را دوست ندارند، مگر انسان‌هایی که سعادتمند و خوشبخت هستند».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی در ادامه به بیان نکاتی خطاب به پدران و مادران طلاب جدیدالورود خوابگاهی پرداخت و ابراز داشت: یک بخش از وظایف به مسئولان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برمی‌گردد و بخشی دیگر از مسائل و وظایف، مربوط به طلاب علوم دینی بوده و بخش مهمی از نکات نیز به پدران و مادران طلاب برمی‌گردد.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با تأکید بر اینکه انتظارات و توقعات فرزندان در طول دوران زندگی و پس از دوران تحصیل متفاوت می‌شود، افزود: خداوند فرموده من مباهات می‌کنم به جوانانی که جوانی خود را در راه خدا صرف می‌کنند.

وی با تأکید بر داشتن صبر و حوصله و سعه‌صدر از سوی والدین، عنوان کرد: والدین باید فرزندان خود را دعوت به صبر کنند و خودشان نیز صبور باشند تا بتوانند فرزندان خود را درک کنند، همچنین والدین باید اطلاعات خود را نسبت به طلبگی و این دوران افزایش دهند، هر چه اهمیت و جایگاه طلبگی را بیشتر آگاهی داشته باشیم بهتر می‌توانیم پاسخگوی دیگران باشیم و از سوی دیگر به فرزند خود نیز بیشتر کمک کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی بیان کرد: تا آنجایی که امکان دارد احساسات خود را نسبت به فرزندان خود با انرژی زیاد و نشاط‌آور بیان کنیم، همچنین باید سعی کنیم اختلافات و مسائل خود را کمتر با فرزندان خود در میان بگذاریم و مسائل جزئی و داخلی خود را به آن‌ها نگوییم.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با تأکید بر اینکه بنا بر روایات، اولویت در امور زندگی با ازدواج است، تصریح کرد: خداوند به انسان آرامشی می‌دهد که می‌تواند سایر مراحل زندگی را آسان‌تر طی کند.

وی خاطرنشان کرد: از جهت عاطفی حتی اگر بین والدین و فرزندان اختلافاتی وجود داشت نکات مثبت را ببینید و به آن‌ها اطمینان و دلگرمی بدهید، تا با آرامش بیشتری به تحصیل بپردازند چراکه فرزندانمان نیاز به حمایت دارند، و با پیامک و تزریق عاطفی می‌توان فرزندان خود را دلگرم کرد و این کار در زمانی که فرزندانمان در قربت به سر می‌برد باید بیشتر مشهود باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی با نقل روایتی از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم در مورد محبت و شخصیت بخشی به فرزندان افزود: به تعبیر علمی باید عزت‌نفس فرزندان خود را تقویت کرده و در مجالس خود از خوبی‌های دختر خود به‌اندازه تعریف کنیم، و کم‌کم جایگاهی را برای آن‌ها در میان خانواده‌ها و بیرون از خانه فراهم نماییم.

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیها السلام در پایان با تأکید بر اینکه تحصیل فرزندان نیازمند دعای والدین است، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم فرزندانمان عاقبت‌به‌خیر شوند باید برایشان دعا کنیم، و سعی شود راه‌های ارتباط با خداوند را برای فرزندانمان فراهم کرده و آن‌ها را سرباز امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف تربیت کنیم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱