دبیر شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد:

وظیفه شرعی و تکلیف الهی بانوان طلبه، دعوت‌الی‌الله است

آیت الله مقتدایی

آیت‌الله مقتدایی با بیان اینکه حفظ نظام جمهوری اسلامی، حفظ نظام الهی است، گفت: امروز هدف دشمن، براندازی نظام الهی است و وظیفه ما حفظ نظام اسلامی است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، آیت‌الله مرتضی مقتدایی روز چهارشنبه در آیین آغاز سال تحصیلی 98-97 جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که با حضور پرشور اساتید، بانوان طلبه، علما، فضلا و مسئولان نهادهای مختلف حوزوی و غیرحوزوی در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری ماه محرم عنوان کرد: آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه و مبارکه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام را به همه اساتید، مسئولان، هیئت امنا و بانوان طلبه به ویژه طلاب جدیدالورود تبریک عرض می‌کنم.

جامعه‌الزهرا علیهاالسلام سابقه بسیار درخشانی دارد

وی اظهار امیدواری کرد که سال پرخیر و برکتی از نظر تحصیل، تدریس، اشتغال به علوم و معارف دین برای همه اساتید و طلاب باشد و در ادامه یادآور شد: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام سابقه بسیار درخشانی دارد؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امامت امت و تلاش و فداکاری و ایثار امت اسلامی با اراده حضرت امام (ره)، حوزه علمیه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به دست مبارک ایشان تأسیس شد.

دبیر شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران افزود: این مجموعه پرخیر و برکت پس از امام راحل (ره) نیز همواره مورد عنایت و حمایت ویژه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی بوده و هست و در طول این مدت، توفیقات بسیار باارزش و مهمی در عمل داشته است.

تربیت و پرورش صدها بانوی مجتهده، استاد و فرهیخته در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام

آیت‌الله مقتدایی تصریح کرد: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تا کنون توانسته صدها بانوی مجتهده، استاد، فرهیخته به جامعه تحویل دهد که با حضور در مجامع علمی نقش آفرینی می‌کنند، همچنین صدها کتاب، مقاله و پایان نامه توسط اساتید و پژوهشگران این مجموعه تألیف شده است.

وی با اشاره به تربیت دانش پژوهان در این مؤسسه علمی حوزوی، گفت: تاکنون بیش از 50 هزار دانش پژوه در این مؤسسه اشتغال به تحصیل داشتند؛ فارغ التحصیلان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ایران و در اقصی نقاط مختلف جهان توانستند مراکز حوزوی و مدارس علمیه راه اندازی کنند.

دبیر شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه حدود 14 هزار طلبه در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام مشغول تحصیل هستند، عنوان کرد: در این مؤسسه، 14 واحد آموزشی تربیتی وجود دارد که هر یک، تعداد زیادی از این دانش پژوهان را زیر پوشش دارد؛ همچنین بیش از 720 استاد و مدرس اعم از خانم و آقا مشغول تدریس درا ین واحد آموزشی هستند.

تقریبا 2 هزار و 400 طلبه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام دارای پرونده تبلیغی هستند

 آیت‌الله مقتدایی بیان داشت: این مجموعه دارای 9 گروه علمی شامل فقه و اصول، فلسفه، کلام، تفسیر و علوم قرآن، اخلاق و تربیت اسلامی، ادبیات عرب، تاریخ اسلام، مطالعات اسلامی زنان و تبلیغ با گرایش حج است، همچنین 5 گروه علمی پژوهشی از جمله اخلاق و تربیت اسلامی، فقه و حقوق، فلسفه و کلام، تفسیر و علوم قرآن و تاریخ اسلام در این مؤسسه فعالیت دارند.

وی اظهار داشت: تقریبا 2 هزار 400 نفر از طلاب این مؤسسه دارای پرونده تبلیغی هستند و در مناسبت‌های ویژه در مناطق مختلف کشور به تبلیغ می‌پردازند؛ چنانچه سال گذشته، 2 هزار و 230 نفر از بانوان طلبه برای تبلیغ به مناطق مختلف اعزام شدند.

پاسخگویی 62 استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به بیش از 79 سؤال شرعی در سال گذشته

دبیر شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران به فعالیت اداره پاسخ به سؤالات اشاره کرد و گفت: سال گذشته، 62 نفر از اساتید در اداره پاسخ به سؤالات شرعی به 79 هزار و 700 سؤال شرعی پاسخ دادند.

آیت‌الله مقتدایی تصریح کرد: این مجموعه منتسب به حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام است و با فعالیت‌هایی که در این مجموعه صورت می‌گیرد، در ایران و نقاط مختلف جهان تأثیرگذار و نقش آفرین بوده و هست.

وی به بانوان طلبه جدیدالورود جهت ملحق شدن به این مجموعه تبریک ویژه گفت و تأکید کرد: توفیق زیادی نصیب شما شده که در شهر مقدس قم و در کنار مضجع مطهر و شریف کریمه اهل بیت علیهم‌السلام و در حوزه علمیه قم که جایگاه مراجع بزرگ تبلیغ است، وارد شدید.

دبیر شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران افزود: شما در مؤسسه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که مؤسسه ای بسیار پیشرفته، به‌روز و مزین به نام مبارک بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام است، شروع به تحصیل می‌کنید که باید قدر این نعمت را بدانید و در تحصیل جدیت داشته باشید و وقت خود را هدر ندهید.

وظیفه شرعی و تکلیف الهی بانوان طلبه در جامعه امروز

آیت‌الله مقتدایی به انتظاراتی که از جامعه‌الزهرا علیهاالسلام وجود دارد، اشاره کرد و بیان داشت: یک وظیفه الهی و تکلیف شرعی به عهده شما هست، اساتید باید با جدیت تدریس خود را ادامه دهند و طلاب برای وقت خود ارزش قائل شوند و با جدیت درس بخوانند؛ مدیران هم باید پیشرفت‌ها و ارتقای تحصیلی بانوان طلبه را در طول سال تحصیلی رصد کنند و این وظیفه کلی مخاطبان این مجموعه است.

وی افزود: با استفاده از آیه 108 سوره یوسف که آمده: «قُلْ هذِهِ سَبيلي‏ أَدْعُوا إِلَي اللَّهِ عَلي‏ بَصيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني‏ وَ سُبْحانَ اللَّهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکينَ؛ بگو این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»، وظیفه مهم و تکلیف الهی برای شما تعیین می‌شود.

دبیر شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: در این آیه خداوند خطاب به پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، راه را نشان می‌دهد و وظیفه حضرت را دعوت الی الله، خداشناسی، توحید و اقرار به یگانگی خداوند عنوان می‌کند.

آیت‌الله مقتدایی با بیان اینکه ما باید همانند حضرت رسول، مردم را به اطاعت خداوند متعال و دستورات الهی دعوت کنیم، گفت: در قسمت «أَدْعُوا إِلَي اللَّهِ عَلي‏ بَصيرَةٍ» دعوت به سوی خداوند با دلیل و برهان ثابت شده؛ یعنی پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به دعوت الی الله و به آنچه می‌گفتند و مردم را دعوت می‌کردند، اعتقاد داشتند و با بصیرت بوده است.

وی همچنین با اشاره به این آیه، تصریح کرد: راه، دعوت الی الله است و کسانی که دعوت به این راه می‌کنند، منحصر به پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و اهل بیت علیهم‌السلام نیست، بلکه «مَنِ اتَّبَعَني» علمایی که تحصیل علم و کسب علم کردند و احکام دین را بر اساس بصیرت و برهان به دست آوردند و می‌توانند مردم را دعوت به دین خدا کنند مشمول این آیه هستند.

دبیر شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران تأکید کرد: وظیفه شرعی و تکلیف الهی شما این است که با توجه به قرآن کریم، راه پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم را ادامه دهید و دعوت الی الله داشته باشید.

بانوان طلبه باید همواره «داعی الی‌الله» باشند

آیت‌الله مقتدایی عنوان کرد: شما در این حوزه مشغول به تحصیل شده‌اید و با احکام الهی آشنا می‌شوید و مسائل دین را با استدلال فرا می‌گیرید و صلاحیت این که مردم را به سوی دین خدا دعوت کنید، دارید؛ بنابراین وظیفه شما اساتید و بانوان طلبه این است که داعی الی الله باشید و باید این وظیفه را به نحو اکمل و اتم ایفا کنید.

وی یادآور شد: شما حتی می‌توانید در کنار خانواده و در زمانی که وظیفه مادری و همسری را به عهده دارید، به دعوت الی الله را داشته باشید و به این تکلیف الهی بپردازید.

تکلیف الهی بانوان طلبه باید مستمر و دائمی باشد

دبیر شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران بیان داشت: بنا به فرموده مرحوم طبرسی(ره) در مجمع البیان، وظیفه دعوت الی الله وظیفه مستمر است، نه در وقت خاص و در مناسبت‌های ویژه؛ یعنی این تکلیف الهی تنها در مناسبت‌های خاص مانند ماه محرم، ماه مبارک رمضان و غیره نیست بلکه در همه ایام است.

آیت‌الله مقتدایی تصریح کرد: روش پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در این مسیر، استمرار و دائمی بود و ما هم باید به صورت مستمر به این وظیفه الهی عمل کنیم و علاوه بر آن باید بر اساس بصیرت و برهان باشد.

وی تأکید کرد: کسی نسبت به دین خدا اعتقاد قلبی و یقینی داشته باشد، لازمه آن این است که خود فرد به احکام خدا عمل کند.

تکلیف الهی بانوان طلبه دعوت الی الله است.

دبیر شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به آیه 162 و 163 سوره انعام گفت: خداوند می‌فرماید: «قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ بگو نماز و تمام عبادات من، و زندگی و مرگ من، همه برای خداوند پروردگار جهانیان است»، همچنین در آیه بعد آمده: «لا شَريکَ لَهُ وَ بِذلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمينَ؛ همتایی برای او نیست و به همین مأمور شده‌ام و من نخستین مسلمانم!».

آیت‌الله مقتدایی افزود: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به دین مبین اسلام اعتقاد داشت و هر که به این دین اعتقاد پیدا کرد، عامل به دین است.

وی با اشاره به اینکه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یکی از مراکز مهم علمی جهان تشیع و بزرگترین حوزه علمیه خواهران در جهان تشیع است، گفت: شما توفیق تحصیل در این مجموعه را پیدا کردید و تکلیف الهی شما دعوت الی الله است.

امروز هدف دشمن، براندازی نظام الهی است / وظیفه بانوان طلبه حفظ نظام اسلامی است

دبیر شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه دعوت الی الله دو رکن دارد، اظهار کرد: اولین رکن این است که به آنچه مردم را دعوت می‌کنید از جمله دعوت به نماز، راستی، درستی، اخوت و اتحاد عمل کنید؛ به ویژه دعوت مردم به وحدت، اتحاد و یگانگی که امروز مور نیاز جامعه است.

آیت‌الله مقتدایی تصریح کرد: امروز هدف دشمن، براندازی نظام الهی است و وظیفه ما حفظ نظام اسلامی است.

وی با بیان اینکه حفظ نظام جمهوری اسلامی، حفظ نظام الهی است، تأکید کرد: همانگونه که پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم برای دعوت مردم به حق، جان خود را به خطر انداختند و امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفای حضرت جان خود را برای دعوت به حق از دست دادند، ما هم باید تا پای جان بایسیتیم و به شبهاتی که مطرح می‌شود و به جوانان تلقین می‌کنند، پاسخ دهیم و مردم را به الی الله دعوت کنیم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱