مدیر جامعه‌الزهرا(س) تصریح کرد:

حضور جامعه‌الزهرا(س) در هفته فرهنگی قم در لبنان/مزیت‌های نسبی فرهنگی و اقتصادی قم باید شناسایی و ارائه شود

مدنی

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه استان و شهر قم ظرفیت‌های پنهان زیادی دارد که متأسفانه تا کنون عرضه نشده است، گفت: مزیت‌های نسبی فرهنگی و اقتصادی قم باید شناسایی و در نمایشگاه‌ها و همایش‌های بین المللی عرضه بود.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام و المسلمین «سیدمحمود مدنی» در آستانه برگزاری هفته فرهنگی قم در لبنان عنوان کرد: امروز که عصر ارتباطات نامگذاری شده است، ما باید از هر وسیله و ابزاری برای افزایش ارتباطات و تبادل اطلاعات و فرهنگ‌ها استفاده کنیم.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه یکی از ابزارهای ارتباط بین فرهنگ‌ها، برگزاری نمایشگاه‌ها و هفته‌های فرهنگی است، اظهار داشت: امیدواریم برگزاری هفته فرهنگی قم در لبنان آغازی برای حضور ارزشمند قم به عنوان پایگاه فرهنگ تشیع باشد، همچنین مجموعه توانمند ظرفیت‌های اقتصادی بتواند در لبنان فعالیت تأثیرگذاری داشته باشد و گام‌های مستحکم و استواری برداشته شود.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی با اشاره به اهمیت برگزاری هفته فرهنگی قم در لبنان گفت: امروز جنگ فرهنگی و اقتصادی جایگاه ویژه ای در نبردهای بین المللی دارد؛ اینکه می‌گویم جنگ، چون جنگ تمام عیار است و باید با تمام توان و تجهیزات وارد این فضا شد و اگر انسان در این جنگ نفس گیر غفلت کند فرصت‌هایی که به وجود می‌آید به تهدید تبدیل می‌شود.

وی افزود: از این جهت فکر می‌کنم هرجا که فضایی برای حضور فرهنگ دینی و اقتصادی ایران و سایر ظرفیت‌ها در کشورهای دیگر فراهم شود این فرصت را باید غنیمت بشماریم و حضور فعال داشته باشیم، بنابراین این فرصت ارزشمندی است.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در پاسخ به این سوال که برگزاری هفته فرهنگی قم در لبنان چه آثار و برکاتی برای هر دو طرف دارد، بیان داشت: لبنان کشوری است که در دوره ای پایتخت فرهنگی دنیای عرب بوده و هنوز هم این جایگاه تا حدودی باقی مانده است و اگر مجموع انتشارات دنیای عرب را بررسی کنیم درصد قابل توجهی از آن متعلق به لبنان است. ایران هم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی، گفتمان اول دنیا را رهبری می‌کند. پس این دو کشور در بخش فرهنگی می‌توانند تبادلات بسیار ارزشمندی داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی ادامه داد: استان و شهر قم ظرفیت‌های پنهان زیادی دارد که متأسفانه عرضه نشده است؛ شهر قم در ابعاد فرهنگی و تبادلات علمی، حوزوی و دانشگاهی و در ابعاد اقتصادی جایگاه بالایی دارد و برگزاری هفته فرهنگی قم در لبنان می‌تواند گام شایسته ای باشد، بنابراین ایران و لبنان می‌توانند از این ظرفیت به درستی استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در چه بخش‌هایی در هفته فرهنگی قم در لبنان مشارکت خواهد داشت، گفت: جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با عرضه بخش حوزوی خود که بزرگترین حوزه بانوان جهان تشیع است با معرفی سابقه، تاریخچه و رشته‌ها و ظرفیت‌های موجود و با حضور دانش‌آموختگان خود در برنامه هفته فرهنگی قم در لبنان حضور پیدا خواهد کرد.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به حضور دانشگاه هدی در این برنامه اشاره کرد و افزود: هم اکنون تعداد زیادی از دانشجویان غیرایرانی در بیش از 10 رشته تحصیلی در دانشگاه هدی وابسته به جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) مشغول به تحصیل هستند که این دانشگاه برای معرفی خود و برای تبادل دانشجو در این برنامه حضور پیدا خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کرد: افرادی که در گذشته با جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) مرتبط بودند و به عنوان فارغ التحصیلان و دانش آموختگان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) شناخته می‌شوند، در همایش و گردهمایی هفته فرهنگی قم در لبنان حضور می‌یابند.

وی با ارائه پیشنهادی برای بهتر برگزار شدن هفته فرهنگی قم در لبنان اظهار داشت: به عنوان کسی که در حوزه‌های بین الملل حضور پیدا کرده و سال‌هایی به عنوان نماینده مقام معظم رهبری در خارج از کشور بوده ام عرض می‌کنم که در این نمایشگاه‌ها باید به مزیت‌های نسبی مان توجه کنیم و آنچه را که عرضه می‌کنیم با عنایت به مزیت نسبی ما باشد.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) افزود: به عنوان مثال در بخش فرهنگی می‌توانیم قله‌ها و اوج فرهنگ خودمان را معرفی کنیم و الا اگر آنچه که دیگران دارند را ما عرضه کنیم ممکن است آن جایگاه مطلوب را نداشته باشیم. در بخش‌های اقتصادی مزیت‌های نسبی داریم به عنوان نمونه، به محصولات کشاورزی ارگانیک ما که از تابش آفتاب مستمر این سرزمین استفاده می‌کند و کیفیت بالایی دارد، در اروپایی که نور آفتاب را نمی بیند، اقبال قابل توجهی می‌شود. در بخش‌های اقتصادی هم باید مزیت‌های نسبی را در نظر بگیریم.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی تأکید کرد: خصوصیت قم جایگاه برجسته فرهنگی آن است که امیدواریم در همه ابعاد این نمایشگاه چهره فرهنگی و مذهبی قم جلوه داشته باشد.

گفتنی است «هفته فرهنگی قم در لبنان» به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و استانداری قم و همکاری نهادهای فرهنگی و شرکت‌های اقتصادی استان قم در روزهای 25 فروردین تا یکم اردیبهشت 1397 در شهر «نبطیه» برپا خواهد شد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱