مدیر جامعه‌الزهرا(س) در جلسه درس اخلاق:

لزوم صبر، تلاش و مناجات شبانه در مسیر طلبگی

مدنی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با بیان اینکه مسیر طلبگی، مسیر خدایی شدن است، گفت: طلاب برای ثانیه‌های عمر خود ‌برنامه‌ریزی کرده و با مناجات شبانه، گام‌های خود را در این مسیر استوار کنند.

 به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق که با حضور مشترک اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: یکی از مواردی که همه محصلان در آغاز سال تحصیلی تهیه می‌کنند، نوشت افزار است.

لزوم تهیه لوازم التعلیم در مسیر طلبگی

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به مناسبت اول مهر، نمایشگاه‌های نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر در مناطق مختلف کشور دایر است تا محصلان و دانش آموزان، افزارهای نوشت خود را تهیه کنند، اما غیر از نوشت افزار و لوازم التحریر، علم افزار و لوازم‌التعلیم هم داریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی افزود: ما پس از تهیه لوازم التحریر، باید لوازم التعلیم خود را هم تهیه کنیم.

تکلیف ما به عنوان طلبه، تلاش مستمر و فعالیت فراوان است

وی به آیات شریفه سوره مزمل که خداوند می‌فرماید: «إِنَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قيلاً؛ إِنَّ لَکَ فِي النَّهارِ سَبْحاً طَويلاً؛ مسلّماً نماز و عبادت شبانه پابرجاتر و با استقامت تر است! و تو در روز تلاش مستمر و طولانی خواهی داشت» اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیات، تکلیف روز و شب را مشخص کرده است.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اینکه افتخار ما این است که شاگرد امام صادق علیه‌السلام هستیم، تصریح کرد: تکلیف ما به عنوان طلبه و کسی که وظیفه دانستیم در مسیر معارف اهل بیت علیهم‌السلام قرار بگیریم و زانوی تعلیم به زمین بزنیم، تلاش مستمر و فعالیت فراوان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی به شخصیت علمی و معنوی مرحوم آیت‌الله کوهستانی(ره) اشاره کرد که مؤسس مدرسه علمیه‌ای در کوهستان بهشهر هستند و افزود: یکی از طلاب از مرحوم آیت‌الله کوهستانی(ره) سؤال کرد که ما به عنوان طلبه چه وظیفه ای داریم، ایشان در پاسخ فرمود: طلبه نمی تواند به آسمان نگاه کند.

وی ادامه داد: این فرد می‌گوید: 20 سال طول کشید تا متوجه سخن مرحوم آیت‌الله کوهستانی شدم، منظور این عالم بزرگوار این بود که طلبه آنقدر کار و گرفتاری دارد که فرصت نگاه کردن به آسمان را ندارد.

لزوم توجه طلاب به صحیفه سجادیه و آثار ارزشمند دینی

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: برای ما طلبه‌ها ننگ است که عمر طلبگی ما سپری شود و ما یک دور صحیفه سجادیه را نخوانده باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی اضافه کرد: طلبه باید با کتاب‌های ارزشمند دینی همچون صحیفه سجادیه، نهج البلاغه، مصباح الشریعه، اصول کافی و کتاب الحجه آشنا باشد.

طلاب با تلاش فراوان می‌توانند بر قلوب مردم تأثیرگذار باشند/شما طلاب در مسابقه نفس‌گیر با رقبا هستید

وی تأکید کرد: شما طلبه‌ها باید کمر همت بسته و تلاش و سعی خود را با دو معیار تنظیم کنید، از جمله شما با رقبای خودتان در یک مسابقه نفس گیر شرکت دارید که به شدت علیه اسلام و اهل بیت علیهم‌السلام فعالیت می‌کنند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه شما می‌خواهید جراح قلوب مردم شوید، عنوان کرد: اگر ما به اندازه کار کرده بودیم بیش از این می‌توانستیم بر قلوب مردم تأثیر بگذاریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با تصریح بر اینکه رقبای خود را در نظر بگیرید و از آنان پیشی بگیرید، گفت: اگر عاقلانه است که یک متخصص 10 سال عمر خود را برای شناخت یک موضوع علمی صرف  کند، اگر ما عمر خود را بر یک روایت بگذاریم، ارزش دارد.

وی با بیان اینکه خودتان را با رقبا بسنجید، افزود: باید ببینید رقبای شما در بازی دنیا چقدر تلاش می‌کنند، تلاش و همت شما باید افزون بر آن باشد.

هدف طلبه، رسیدن انسان به خداوند است/  مسیر طلبگی، مسیر خدایی شدن است

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه دومین معیار این است که با هدف خود بسنجید، نهایتِ هدفِ یک مختصص علوم بشری، ساخت دنیای بهتر و رفع مشکلات بشری است، اما شعار طلبه با توجه به آیه شریفه «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلي‏ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقيهِ؛ ای انسان! تو با تلاش و رنج بسوی پروردگارت می‌روی و او را ملاقات خواهی کرد»، رسیدن انسان به خداوند است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: مسیر شما، مسیر خدایی شدن است و شما به سوی حیات مطلق و قدرت و علم و جمال مطلق الهی گام بر می‌دارید، همانطور که در قرآن کریم می‌خوانیم: «إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ».

وی تصریح کرد: طلاب تلاش خود را بر اساس مسیر خدایی شدن تنظیم کنند و فعالیت خود را هم بر اساس تلاش خود تنظیم کنند.

طلاب وارث انبیا و اولیای الهی هستند

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به حدیث «العُلَماءُ وَرَثَةُ الأنبياءِ»، یادآور شد: حضرت نوح علیه‌السلام 950 سال مردم را به سوی خداوند دعوت کرد و برای ساخت کشتی و نجات مردم از طوفان بسیار سختی کشید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی افزود: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: مَا أُوذِيَ نَبِيٌّ مِثْلَ مَا أُوذِيت ؛ هيچ پیامبری مثل من اذیت نشد»؛ یعنی سختی‌ها و مشکلات انبیای گذشته در برابر سختی‌های پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم کوچک است.

وی بیان داشت: اکنون شما وارث انبیا و اولیای الهی هستید، شما ورثه الانبیای علمایی چون محمد بن ابی عمیر هستید که در راه اسلام و نقل احادیث امامان معصوم علیهم‌السلام سختی‌های زیادی کشید.

طلاب بر ثانیه‌های عمر خود ‌برنامه‌ریزی کنند / لزوم صبر، تلاش و مناجات شبانه در مسیر طلبگی

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه عنوان کرد: ما بنا نداریم واحد اضافه کنیم و حتی سعی ما کاهش برخی واحدها است، اما تکلیف ما این است که روی ثانیه‌های عمر خود برنامه‌ریزی کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی افزود: در مسیر طلبگی، صبر و تلاش لازم است، اما در کنار آن تضرع، مناجات شبانه و خاکساری هم باید باشد.

وی با اشاره به لزوم علم افزار در این مسیر، تصریح کرد: اگر بخواهیم علم ما علم نافع باشد، نیاز به ناله‌ها و مناجات شبانه دارد.

عبادت شبانه قدم‌های شما را محکم می‌کند

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به ویژگی‌های حضرت امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: فرزند جوان امام خمینی(ره) به شهادت رسید، اما کسی صدای بلند حضرت امام را نشنید، در حالیکه صدای گریه‌ها و مناجات نیمه شب حضرت امام(ره) را می‌شنیدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی همچنین به خاطره مادر چهار شهید اشاره کرد که تصاویر فرزندان خود را به حضرت امام (ره) نشان داد و گفت: وقتی امام راحل(ره) با دیدن تصاویر شهدا گریه کردند، آن مادر شهید به امام گفتند من چهار پسر دادم که اشک شما را نبینم؛ این اثر مناجات شبانه است.

وی با بیان اینکه عبادت شبانه قدم‌های شما را محکم می‌کند، تصریح کرد: مناجات شبانه و ذکر «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِکَةِ وَ الرُّوحِ» در دل شب، قدم‌های شما را ثابت می‌کند؛ بنابراین اگر می‌خواهیم قدم ما تثبیت شود، تثبیت روز ما در مناجات شبانه است.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه به خاطراتی از استاد همایی از علمای برجسته اصفهان و استاد ممتاز دانشگاه تهران اشاره کرد که برای کسب علم از هیچ فرصتی دریغ نمی کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی همچنین به خاطره ای از حضرت آیت‌الله بروجردی اشاره کرد و گفت: حضرت آیت‌الله بروجردی استاد به نام آخوند کاشی داشت که از علمای برجسته اسلام بود، شبی برای نماز شب بیدار شد و آخوند کاشی را دید که کنار حوض ایستاد و سر به آسمان بلند کرد و فرمود: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِکَةِ وَ الرُّوحِ»؛ همزمان با ذکر ایشان، تمام برگ‌های درختان با ایشان هم کلام شدند.

وی در پایان از اساتید و بانوان طلبه خواست که پیشنهادات و انتقادات خود را برای ارتقای این مؤسسه علمی حوزوی ارائه کنند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱