استاد حوزه و دانشگاه در جلسه درس اخلاق جامعه‌الزهرا(س)؛

وجود طلبه در جامعه باید نافع و خیر باشد/سعادت ابدی در مسیر طلبگی و در مکتب اهل بیت(ع) تأمین می‌شود

همتیان

حجت الاسلام و المسلمین همتیان گفت: ما برای اینکه به بحران هویت گرفتار نشویم، نخست باید خود را بشناسیم و دیگر اینکه وجود ما در جامعه باید نافع و خیر باشد.

 

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام و المسلمین «محمد همتیان» روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) که با حضور بانوان طلاب مراکز و مدارس علمیه این مؤسسه در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، به اهمیت ماه رجب اشاره و عنوان کرد: ماه رجب ماه ارتباط با پروردگار است.

احادیثی در فضیلت ماه رجب

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: آیت الله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی در «المراقبات»، ماه رجب را ماه بسیار شریفی می‌دانند و به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در فضیلت ماه رجب اشاره می‌کنند که می‌فرمایند: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فِی السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ الدَّاعِی فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ یُنَادِی ذَلِکَ الْمَلَکُ کُلَّ لَیْلَةٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاکِرِینَ طُوبَى لِلطَّائِعِینَ؛ خداى متعال در آسمان هفتم فرشته اى را به نام «داعی» قرار داده است. هنگامى که ماه رجب آمد، این فرشته در هر شب این ماه تا صبح مى گوید: خوشا به حال تسبیح کنندگان خدا، خوشا به حال فرمانبرداران خدا».

حجت الاسلام و المسلمین همتیان افزود: وقتی خداوند متعال بخواهد انسان را از این دنیا به عالم آخرت دعوت کند، گاهی به فرشتگان معمولی می‌گوید که جان بنده را تحویل بگیرید و گاهی به حضرت عزرائیل که ملک مقرب است دستور می‌دهد؛ گاهی هم خداوند خود عهده دار این دعوت می‌شود که همه اینها با هم فرق می‌کند.

وی ادامه داد: اینجا خدا با بندگان خود سخن می‌گوید که «أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِی؛ من همنشین کسی هستم که با من بنشیند. من اطاعت می‌کنم از کسی که از من اطاعت کند؛ هر که از من طلب غفران کند، او را می‌آمرزم».

استاد اخلاق حوزه همچنین به حدیث دیگری از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) اشاره کرد که فرمودند: «الشَّهْرُ شَهْرِی وَ الْعَبْدُ عَبْدِی وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِی فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَیْنِی وَ بَیْنَ عِبَادِی فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ؛ ین ماه، ماه من است. بنده هم بنده من است. رحمت هم رحمت من است. هر که در این ماه من را بخواند، من جوابش را می‌دهم. هر که در این ماه از من درخواستی کند به آن عطا می‌کنم. هر که از من طلب هدایت کند، هدایتش می‌کنم. من این ماه را ریسمانی قرار دادم بین خودم و بنده خودم؛ پس اگر کسی به این حَبل و به این ریسمان اعتصام پیدا کند، به من متصل می‌شود» و تصریح کرد: اولیای خدا که تصرفاتی در عالم دارند، از همین راه‌ها به مقام قرب الهی می‌رسند.

یأس و ناامیدی؛ زمینه ایجاد بحران هویت

حجت الاسلام و المسلمین همتیان با طرح این سؤال که چه کنیم که به بحران هویت گرفتار نشویم؟، گفت: یکی از ترفندهای شیطان نسبت به انسان‌های مؤمن، ایجاد یأس و سردرگمی است و اگر انسان مراقب نباشد، به بحران هویت تبدیل می‌شود که در علم، دین، اخلاق، معنویات و در ارتباطات و اهداف ما اثر منفی می‌گذارد.

وی تصریح کرد: امام سجاد(علیه‌السلام) در دعای ابوحمزه ثمالی از خداوند متعال درخواست می‌کنند: «اللَهُمَّ إنِّى أَسْأَلُکَ إیمَانًا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِى، وَ یَقِینًا حَتَّى أَعْلَمَ أَنَّهُ لَنْ یُصِیبَنِى إلَّا مَا کَتَبْتَ لِى، وَ رَضِّنِى مِنَ الْعَیْشِ بِمَا قَسَمْتَ لِى؛ خدایا! من از تو مسئلت دارم ایمانى را به من بدهى که خودت به واسطه آن ایمان در دل من بیائى و بالمباشره قلب مرا تصرّف نمائى، و یقینى را که با آن بدانم که هیچ گزندى به من نمى‌رسد مگر آنچه را که تو براى من مقدّر نموده‌ای و مرا از زندگانى به مقدارى که براى من معیّن کرده‌ای راضى و خشنود گردانى»

استاد اخلاق حوزه علمیه تأکید کرد: خداوند بهره ای از این دنیا برای ما قرار داده و ما باید باور داشته باشیم که عادلانه این تقسیم را انجام داده است.

راه‌های جلوگیری از ایجاد بحران هویت

حجت الاسلام و المسلمین همتیان بیان داشت: برای اینکه ما نسبت به زندگی نگاه منفی نداشته باشیم، دو کار اساسی وجود دارد که اگر انجام دهیم دچار بحران هویت نمی‌شویم؛ نخست اینکه خود را بشناسیم و دیگر اینکه وجود ما در جامعه باید نافع و خیر باشد.

وی عنوان کرد: معنای معرفت النفس این نیست که اسم و نام پدر و مادر و سن و ... را بدانیم، بلکه اساس معرفت النفس این است که انسان یک موجود ابدی است که هیچ گاه نمی میرد و این مرگ فنا نیست بلکه بنا به فرموده پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) از خانه ای به خانه دیگر می‌رود.

سعادت ابدی در مسیر طلبگی و در مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) تأمین می‌شود

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: اگر ما بخواهیم از زندگی خود راضی باشیم، باید بدانیم که مسیر طلبگی، سعادت ابدی ما را در زندگی تأمین می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان با بیان اینکه سعادت ابدی در مسیر طلبگی و در مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) تأمین می‌شود، تصریح کرد: اگر طلبگی هیچ برکت، دستاورد و ارمغانی برای ما نداشته باشد به جز این که من به عنوان انسان در پرتو طلبگی به سعادت ابدی می‌رسم، بنابراین عقل می‌گوید که ارزش دارد که در مسیر طلبگی به سعادت ابدی برسم.

وی افزود: با توجه به آیات و روایات اسلامی، ما باید به واسطه آنچه خداوند در این دنیا به ما داده، زندگی آخرت و ابدیت سعادتمندانه را به دست آوریم و اگر به این مسئله توجه کنیم، بسیاری از سؤالات، دغدغه‌ها و دلواپسی‌های ما رفع می‌شود.

وجود ما در جامعه باید نافع و خیر باشد

استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه با اشاره به اینکه وجود ما در جامعه باید نافع و خیر باشد، گفت: اگر وجود ما خیر و نافع باشد و احساس کنیم که وجود ما در این عالم باطل نیست هیچ گاه سرخورده و دلمرده نمی شویم و برای اینکه وجود ما خیر و نافع باشد، باید به این آیه قرآن کریم توجه کنیم که «إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ؛ کسانی که کتاب الهی را تلاوت می‌کنند و نماز را برپا می‌دارند و از آنچه به آنان روزی داده‌ایم پنهان و آشکار انفاق می‌کنند، تجارتی (پرسود و) بی‌زیان و خالی از کساد را امید دارند».

حجت الاسلام و المسلمین همتیان با اشاره به اینکه اخلاق، علم و هدایتی که ما برای دیگران داریم، خیر است، افزود: امام علی(علیه‌السلام)، شیعیان خویش را به زنبور عسل تعبیر می‌کنند و می‌فرمایند: «الْمُؤْمِنُ کَالنَّحْلَةِ؛ مؤمن مانند زنبور عسل است»، همچنین در جای دیگر می‌فرمایند: « کُونُوا فِی النَّاسِ کَالنَّحْلَةِ فِی الطَّیْرِ لَیْسَ شَیْ‏ءٌ مِنَ الطَّیْرِ إِلَّا وَ هُوَ یَسْتَضْعِفُهَا وَ لَوْ یَعْلَمُونَ مَا فِی أَجْوَافِهَا مِنَ الْبَرَکَةِ لَمْ یَفْعَلُوا ذَلِکَ بِهَا؛ در میان مردم همچون زنبور عسل در میان پرندگان باشید، هیچ پرنده‏ اى نیست مگر اینکه زنبور عسل را ضعیف مى ‏شمارد، در حالی که اگر بدانند که چه برکتى در اندرون او نهفته است هرگز چنین رفتارى با او نمى ‏کردند».

وی یادآور شد: مرحوم آیت الله آقاشیخ مرتضی حائری یزدی در پاسخ به اینکه چرا حضرت شیعیان خود را به زنبور عسل تشبیه می‌کند، می‌فرمودند: یکی از دلایل این است که زنبور عسل تظاهر ندارد، زنبور عسل در عین حال که ظاهر زیبایی ندارد باطن بسیار زیبایی دارد، وجه دیگر اینکه زنبور عسل با این که جثه کوچکی دارد، اما وجود نافعی دارد و شأنی در وجود آن است.

استاد اخلاق حوزه علمیه اضافه کرد: یک حکیم یونانی به شاگران خود توصیه می‌کند که مانند زنبور عسل باشند زیرا زنبور عسل اگر ببیند زنبوری تنبلی می‌کند از کندو بیرون می‌کنند؛ همچنین نگهبانانی در کنار کندو هستند که اگر زنبوری در کنار گل فاسدی نشسته باشد به کندو راه نمی‌دهند.

وجود شیعه برای دیگران نافع است/دشمنان اسلام پلیدی‌ها را به کشورهای جهان سوم تزریق می‌کنند

حجت الاسلام و المسلمین همتیان با بیان اینکه وجود شیعه برای دیگران نافع است، ادامه داد: سرمایه انسان‌های مؤمن اخلاق است و شیعه باید شیرین باشد؛ یعنی اخلاق، سخن، معاشرت برخورد، زندگی کردن و تعامل او با خانواده و دیگران باید شیرین باشد.

وی با بیان اینکه بلده طیبه برای انسان‌ها است اما زنبور عسل به آن عمل می‌کند، تصریح کرد: ما در کنار دروازه شهر فرهنگی خود هیچ نگهبانی قرار ندادیم، به طوریکه امروز فضای مجازی، شبکه‌های ماهواره‌ای و تبلیغات سوء دشمنان قسم خورده دین و فرهنگ و اخلاق ما به راحتی نفوذ می‌کنند و پلیدی‌ها و رذالت‌هایی را مرتکب شوند.

استاد اخلاق حوزه علمیه اضافه کرد: دشمنان اسلام پلیدی‌هایی را مرتکب شدند که با طبیعت و ذات آنان ناسازگار نبود و اکنون آنها را به کشورهای جهان سوم تزریق می‌کنند و متأسفانه ما پذیرای آنها هستیم.

وجود طلبه باید خیر باشد/ سرزمینی که شهید در آن آرمیده باشد، بلد طیبه و ثمرات آن هم طیبه است

حجت الاسلام و المسلمین همتیان در ادامه با بیان اینکه وجود طلبه باید خیر باشد، بانوان طلبه را متوجه فراز پایانی زیارت وارث کرد که می‌خوانیم: «بِأَبِي أَنْتُمْ وَ أُمِّي طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي [أَنْتُمْ ] فِيهَا دُفِنْتُمْ وَ فُزْتُمْ فَوْزا عَظِيما؛ پاكيزه شديد، و پاكيزه شد زمينى كه شما در آن دفن شديد، و به رستگارى بزرگى رسيديد».

وی با اشاره به اینکه وجود شهدا پاک است و آن خاکی را که در آن به شهادت رسیدند پاک کردند، گفت: سرزمینی که شهید در آن آرمیده باشد آن سرزمین بلد طیبه و ثمرات آن هم طیبه است و امنیت، شجاعت، استقلال، آزادی، معنویت، انسانیت، اخلاق، فرهنگ و ادب ثمرات آن سرزمین طیبی است که توسط شهدا طیب و پاک شده است.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱