بازدید طلاب جامعه‌الزهرا(س) از مرکز تحقیقات نور

بازدید از مرکز نور

جمعی از طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با حضور در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، از نزدیک با محصولات و خدمات نور آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، جمعی از طلاب مراکز تخصصی روز پنجشنبه در مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور حضور یافته و با خدمات و دستاوردهای این مجموعه آشنا شدند.

این بازدید به همت مرکز تخصصی ادبیات عربی، تاریخ اسلام، تبلیغ و مطالعات اسلامی زنان به منظور آشنایی بیشتر طلاب با نرم‌افزارهای علوم اسلامی و انسانی انجام شد.

در این بازدید آقای میراحمدی ابتدا با اشاره به تاریخچه‌ای از مؤسسه گفت: این مرکز به دستور رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در سال 1368 تأسیس شد و هم اکنون در آستانه سی سالگی است.

وی در ادمه بیان داشت: محصولات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در سه قالب نرم‌افزارهایی در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی در موضوعات گوناگونی چون قرآن، حدیث، رجال، فقه شیعه و غیره، پایگاه‌های اینترنتی مثل نورمگز و همچنین نرم‌افزارهای تلفن همراه عرضه می‌شود.

میراحمدی در پایان گفت:کارگاه‌های آموزشی نور، جهت استفاده از نرم‌افزارهای علوم اسلامی برای محققان و پژوهشگران همراه با اعطای مدرک پایان دوره برگزار می‌شود.

در ادامه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مقیسه از اساتید و محققان مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور با اشاره به تنوع و تعدد محصولات نور ، به معرفی مختصری از سه نرم‌افزار جامع الاحادیث، جامع التفاسیر و سیره معصومان علیهم‌السلام برای بازدیدکنندگان پرداخت وسرخط‌هایی جهت آشنایی با کلیت نرم‌افزارها ارائه کرد.

وی بیان داشت: تولید محصولات نور با دو هدف آغاز شد؛ هدف اول حفظ و جمع‌آوری منابع علوم اسلامی و هدف دوم تسهیل در امر جستجو و تحقیق در این منابع است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مقیسه ابراز امیدواری کرد که در کنار دروس متداول حوزه و پیش از رسیدن به مرحله پایان‌نامه‌نویسی، واحد درسی و یا کارگاه‌هایی جهت آشنایی با منابع و نرم‌افزارهای علوم اسلامی و شیوه استفاده از آن‌ها برای طلاب در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به انواع قالب‌های نرم‌افزاری نور گفت: نرم‌افزارها شامل دو نوع دانشنامه‌ای و کتابخانه‌ای هستند؛ نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای، کتاب‌محور بوده و جستجوهای لفظی در کتاب مورد نظر انجام می‌شود، اما نرم‌افزارهای دانشنامه‌ای موضوع‌محور است، اطلاعات کتب بر محور موضوع دسته‌بندی می‌شود و موضوع مبنای جستجو قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مقیسه با معرفی نرم‌افزار جامع التفاسیر ادامه داد: این محصول شامل دو بخش کتابخانه و دانشنامه است و شیوه جستجو، معرفی سربرگ‌ها و امکان انتقال مطلب به فایل متنی را نشان داد.

وی در ادامه با معرفی نرم‌افزار جامع الاحادیث که به عنوان بزرگترین نرم‌افزار کتابخانه‌ای کتب حدیثی شیعه است گفت: اهم مصادر حدیثی و جوامع روایی شیعی در آن موجود است و در آینده منابع اهل سنت نیز به آن افزوده خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مقیسه در ادامه به معرفی نرم‌افزار سیره معصومان علیهم‌السلام به عنوان نرم‌افزاری مفصل در تاریخ اهل بیت علیهم‌السلام پرداخت و اظهار داشت: این نرم‌افزار از نوع دانشنامه‌ای است و برخی از قابلیت‌های این نرم‌افزار را به طلاب معرفی کرد.

وی با بیان اینکه فیلم‌های آموزشی استفاده از نرم‌افزارهای نور در سایت نور سافت قابل دریافت هستند، عنوان کرد: هر طلبه با هر گرایش و هر رشته‌ای به سه نرم‌افزار جامع التفاسیر در بحث‌های قرآنی، جامع الاحادیث در بحث‌های روایی و سیره معصومان علیهم‌السلام در موضوع تاریخ و سیره اهل بیت علیهم‌السلام نیازمند است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مقیسه یادآور شد: استفاده از نرم‌افزارهای علوم اسلامی به ویژه برای خواهران که به کتابخانه‌ها ومنابع علمی دسترسی محدودتری دارند بسیار مفید است.

و ی در ادامه گفت: اخیرا نرم‌افزار جامعی از همه منابع موجود در سایر نرم‌افزارهای این مرکز با نام کتابخانه همراه نور تولید شده که قابل نصب روی موبایل و نت بوک است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مقیسه افزود: در این نرم‌افزار تعدادی از کتاب‌ها با اجازه ناشر و مؤلف رایگان ارائه شده است و بعضی دیگر قابل خریداری است.

وی در پایان به معرفی اجمالی سایت نورمگز به عنوان بزرگترین بانک مجلات و مقالات درحوزه علوم اسلامی و انسانی پرداخت.

در این بازدید، طلاب مراکز تخصصی در نمایشگاه دائمی محصولات نور حضور پیدا کرده و از تخفیف ویژه بازدیدکنندگان نیز استفاده کردند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱