استاد و پژوهشگر حوزه در درس اخلاق جامعه‌الزهرا علیهاالسلام؛

آرامش درونی، زندگی ما را به قلعه قرار دعوت می‌کند

لقمانی1

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی با اشاره به اهمیت آرامش دنیوی و آمرزش اخروی در مسیر زندگی، گفت: آرامش روانی و درونی، زندگی ما را به قلعه قرار و آرامش دعوت می‌کند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد لقمانی روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق که با حضور اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: یکی از موضوعات ضروری، مفید و مورد نیاز برای ما در مسیر زندگی، آرامش دنیوی و آمرزش اخروی است.

دنیا پر از کودکان کهنسال است

استاد و پژوهشگر حوزه با بیان اینکه موضوع سخن، آرامش و آمرزش است، گفت: دنیا پر از کودکان کهنسال است و با وجود اینکه بیش از 70 سال از سن آنان می‌گذرد، خانه‌های وجودی و دیوارهای شخصیتی آنان همانند نردبانی است که می‌توان به درون آنان وارد شد، اما وجود برخی دارای دیوارهای بلند و مانند حصار و حصن است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی با تصریح بر اینکه سعی کنید شخصیت شما دیوارهای بلند داشته باشد، گفت: افراد مادی، شهری صددروازه اند با دروازه‌های همیشه باز، که سرنوشت، از هر دری که بخواهد وارد می‌شود و اینگونه افراد همه چیز را قسمت می‌دانند، حال آنکه افراد الهی، شهری یک دروازه با دروازه همیشه بسته هستند که سرنوشت برای ورود به زندگی آنان باید اجازه بگیرد.

وی بیان داشت: برخی از ما به دنبال مد، برند، قیافه، زیبایی ظاهری و غیره هستیم اما همه اینها هیاهو برای هیچ است.

آرامش روانی و درونی، زندگی ما را به قلعه قرار و آرامش دعوت می‌کند

استاد و پژوهشگر حوزه با اشاره به اینکه ایمان و امان مورد نیاز ضروری همه افراد است، افزود: برخی افراد احساس پوچی می‌کنند زیرا تکیه گاهی ندارند، در حالیکه ایمان و امان باعث آرامش درونی می‌شود و چنین فردی ابتدا اندیشه، بعد انگیزه و ابتدا فکر و بعد فعل را در زندگی خود پیاده می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی با اشاره به اهمیت آرامش روانی در زندگی تأکید کرد: بسیاری از افراد جامعه از این نعمت محروم هستند، حال آنکه آرامش روانی و درونی، زندگی ما را به قلعه قرار دعوت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه همه ما یا در حصن و یا در سجن به سر می‌بریم، یادآور شد: قلعه دارای دیوارهای بلند است، دیده بان دارد، دسترسی به آن محال است، انسان در قلعه قفل را از درون می‌زند و در آرامش است، اما در سجن، انسان شورش دارد.

انسان در حصن، لذت روحی و معنوی دارد

کارشناس دینی برنامه سمت خدا با بیان اینکه انسان در حصن، لذت روحی و معنوی دارد اما در سجن چنین نیست، گفت: اولین حصن که باعث آرامش درونی می‌شود، خداباوری، خدامحوری و خدایاوری در زندگی است، همانطور که از امام معصوم دارم که «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی در ادامه با اشاره به فرموده خداوند در آیه 20 سوره حدید که «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ؛ زندگی دنیا تنها بازی و سرگرمی و تجمّل پرستی و فخرفروشی در میان شما و افزون طلبی در اموال و فرزندان است» به پنج دوره کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و کهنسالی در زندگی انسان اشاره کرد و اظهار داشت: حیات دنیا شامل لعب برای دوره کودکی، لهو برای دوره نوجوانی، زینت برای دوره جوانی، تفاخر برای دوره میانسالی و تکاثر برای دوره کهنسالی است.

وی با اشاره به فرازی از سخنان امام علی علیه‌السلام که فرمودند: ان الدنیا ... مسجد احباءالله؛ همانا دنیا محل سجده دوستان خداوند است»، تصریح کرد: مسجد محل سجده است و زیباترین حس سجده آن است که در گوش زمین پچ پچ می‌کنی و در آسمان صدایت شنیده می‌شود.

ما باید وارد حصن شویم

استاد و پژوهشگر حوزه با بیان اینکه ما باید وارد حصن شویم، افزود: سال‌ها گمان می‌کردم چون گرفتاریم به خدا نمی رسیم، اما فهمیدم گرفتاریم چون به خدا نمی رسیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی ادامه داد: ما با مادیات به حصن نمی‌رسیم بلکه شادی باید درونی باشد؛ راه لذت از درون به دست می‌آید نه از بیرون و اگر ما از درون به آرامش نرسیم نمی توانیم از بیرون به آرامش برسیم.

وی بیان داشت: دومین حصن که در زندگی باید مورد توجه قرار گیرد و از آن بهره مند شویم، امام پذیری، امام یاوری و اسوه و الگوپذیری است که در روایات داریم: «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي».

لزوم توجه طلاب به فرازهای زیارتنامه ها و ادعیه

استاد و پژوهشگر حوزه با اشاره به اینکه امام حجت خداوند است، به بانوان طلبه توصیه کرد که به دعاهایی همچون زیارت امین الله، زیارت جامعه، دعای ابوحمزه ثمالی و زیارتنامه حضرت معصومه علیهاالسلام توجه کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی افزود: زیارت امین الله را که امام سجاد علیه‌السلام بیان فرمودند، با ترجمه بخوانید و فرازهای آن دسته بندی کنید، همچنین زیارت جامعه کبیره را به صورت فراز به فراز مورد مطالعه قرار دهید.

وی گفت: امام و حجت خدا وقتی با مردم سخن می‌گوید به اندازه فهم مردم حرف می‌زند، وقتی درباره خود سخن می‌گوید، به اندازه ارزش و مقام امام معصوم سخن می‌گوید و وقتی با خدا صحبت می‌کند به اندازه معرفت خود دعا می‌خواند مانند دعای عرفه که هر کس این دعا را با معرفت بخواند هیچ گاه از خواندن آن خسته نمی شود.

کارشناس دینی برنامه سمت خدا با تصریح بر اینکه بانوان طلبه با دعای ابوحمزه ثمالی مأنوس باشند، یادآور شد: امام سجاد علیه‌السلام در این دعا 12 عامل ناکامی را در دو صفحه بیان کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی با اشاره به لزوم معرفت و شناخت درباره زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام به حدیث امام جواد علیه‌السلام درباره آن حضرت اشاره کرد که فرمودند: «مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ».

وی در پایان تصریح کرد:  امام یاوری و امام باوری حصن است و وقتی وارد قلعه انسان شود، افراد دیگر کمتر به عقاید فرد دسترسی خواهند داشت.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱