جلسه توجیهی ارائه مقاله در همایش ملی «نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی»

همایش حکمت اسلامی

جلسه توجیهی پیرامون ارائه مقاله در همایش ملی «نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی» به همّت مرکز تخصصی حکمت اسلامی با همکاری معاونت پژوهش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، جلسه توجیهی جهت ارائه مقاله در همایش ملّی «نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی» روز یکشنبه با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سلیمانی در سالن جلسات ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد.

استاد حوزه و دانشگاه در ابتدای جلسه با اشاره به آیات 51 و 269 سوره بقره و همچنین 17 و 20 سوره ص پیرامون واژه «حکمت»، اظهار داشت: حکمت در حقیقت عمق، باطن و جان قرآن کریم است و حکم به معنای حکومت، نتیجه حکمت است که به حضرت داود علیه‌السلام داده شد؛ از این رو تراوش حکمت، می‌شود قضا، حکم، حکومت و فصل الخطاب.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سلیمانی تصریح کرد: همان طور که خداوند می فرماید که حکمت خیر کثیر است، پس از خداوند آن را طلب کنیم، چیزی که به انبیاء خود می‌دهد.

وی در ادامه با بیان تقسیم‌بندی حکمت، به طرح این سؤال پرداخت که: «آیا حکمت الهی با پدیده‌ها یک جامعه دینی ارتباط دارد یا نه؟ آیا حکمت اسلامی این ظرفیت را دارد که در علم، سیاست و به طور کلی سیستم اجتماعی ما نقش ایفا کند؟ و افزود: اندیشه ارسطو مبنی بر این که: «علم به میزانی که از عمل و ظاهر فاصله بگیرد، شرافت بیشتری دارد» در قرون وسطی وسعت یافت تا این که کلیسا بر مبنای این اندیشه بر جامعه غرب حاکم شد؛ بعد در دوره جدید، بیکن معتقد بود: «هرچقدر علم قدرت بیاورد، شریف‌تر است».

مسئول هماهنگی همایش ملی «نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی» یادآور شد:  تبلور اندیشه‌های دکارت، سبب ظهور اومانیسم و ماتریالیسم شد و اتفاقات اجتماعی را پدید آورد؛ در غرب می‌ببینیم در دبیرستان‌ها اندیشه‌های کانت و دکارت را به عنوان وحی منزل تلقی می‌کنند و مبنای امور محسوب می‌شود به طوری که استاد هم نقدی بر آن نمی‌کند؛ انقلاب صنعتی و توجه فراوان غرب به توانمندی‌های ظاهری ریشه در این تفکر دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سلیمانی تصریح کرد: قدرت اندیشه اگر منسجم و ریاضی‌وار باشد، باعث ایجاد سیستم و نظام‌های فکری و اجتماعی می‌شود؛ این جا این سؤال مطرح می‌شود که آیا اندیشه‌های حکمت اسلامی می‌تواند با سیستم‌های اجتماعی رابطه برقرار کند؟ آیا بین اندیشه‌های حکمی و دینی ما با اندیشه‌های انقلاب اسلامی ارتباط وجود دارد؟

وی بیان داشت: جامعه‌المصطفی‌العالمیه برای اندیشیدن در این رابطه همایشی ترتیب داده و زمینه‌ای فراهم شده است برای کسانی که می‌توانند در این حوزه قلم بزنند.

در پایان با اشاره به آدرس سایت و بیان محورهای این همایش، از طلاب دعوت شد تا در این زمینه به ارائه مقاله بپردازند و بعد از اتمام جلسه از طلاب علاقمند به ارائه مقاله جهت برگزاری کارگاه آموزشی ثبت نام به عمل آمد.

همايش ملی «نقش حکمت اسلامي در انقلاب اسلامي» در راستاي تبيين امتدادات اجتماعي حکمت اسلامي و در اجابت دعوت مقام معظم رهبری بر ورود نهادهاي حِکمي-فلسفي به ترسيم رويکردهاي عملي و اجتماعي و تبيين نقش محوری نظريّات فلسفي در شکل گيری بنيادي ترين رويدادهاي اجتماعي شکل گرفته است.

این همایش از سوی مدرسه حکمت و دين پژوهي مجتمع عالي امام خميني(ره) جامعه المصطفی و با همکاری و مشارکت نهادهای مختلف از جمله جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار می‌شود.

مهلت ارسال چکیده مقالات به این همایش تا 30 آذرماه تمدید شده است.

این همایش، بهمن ماه سال جاری در قم برگزار می‌شود.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱