کتابخوانى و علم‌آموزى نه تنها وظیفه‌ ملى، که یک واجب دینى است

روز کتاب و کتابخوانی

رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، کتابخوانی و علم آموزی را یک واجب دینی دانستند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، در سال 1372، روز 24 آبان ماه در تقویم ملی به نام روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار تعیین شد و آغاز هفته کتاب و کتابخوانی نیز هست.

اهل بیت علیهم‌السلام، احادیث و روایاتی درباره اهمیت کتاب و مطالعه بیان فرمودند که در این زمینه احادیث گهرباری از امام علی علیه‌السلام و امام صادق علیه‌السلام برای ما به یادگار مانده است.

امام علی علیه‌السلام فرمودند: «الکتب بساتین العلماء؛ کتاب‌ها بوستان‌های دانشمندان هستند» (غرر الحکم ص245)؛ همچنین آن حضرت می فرمایند: «من تسلی بالکتب لم تفته سلوه؛ هرکس که با کتاب‌ها آرامش یابد، راحتی و آسایش از او سلب نمی‌گردد» (غررالحکم ص233).

از دیگر روایات حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام که در جلد ششم غررالحکم آمده این است که حضرت می فرمایند: «نعم  المحدث الکتاب؛ کتاب نیکو گوینده‌ای است».

امام صادق علیه‌السلام نیز روایاتی درباره اهمیت کتاب بیان فرمودند، از جمله حضرت می فرمایند: «احتفظوابکتبکم فانکم وف تحتاجون الیها؛ کتاب‌های خویش را حفظ کنید زیرا به زودی به آنها نیازمند خواهید شد» (بحار الانوار ج2ص152).

امام صادق علیه‌السلام به مفضل می فرمایند: «تامل یا مفضل ما انعم الله تقد ست اسماوه به علی الا نسان من ...الکتابه التی بها تقید اخبار الما ضمین للباقین للا تین  و بها تخلد الکتب فی العلوم و الاداب و غیرها؛ ای مفضل در نعمت‌هایی که خداوند به انسان ارزانی داشته است بیندیش ...از جمله این نعمت‌ها نویسندگی است که اخبار گذشتگان را به باز ماندگان و از بازماندگان به آیندگان می‌رساند .به سبب آن است که دانش‌ها و آداب و جز آن‌ها در کتاب‌ها جاویدان می‌ماند» (بحار الانوار ج60؛ص257).

همچنین رهبر معظم انقلاب مدظله العالی همواره در مناسبت های مختلف بر اهمیت کتاب و کتابخوانی تأکید دارند.

نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران روزهای 4 تا 10 دی ماه سال 1372 با پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برگزار شد؛ حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی در پیامی به مناسبت آغاز هفته کتاب فرمودند: «با تلخى باید اعتراف کنیم که رواج کتاب و روحیه‌ کتابخوانى در میان ملت عزیز ما که خود یکى از مشعل‌داران فرهنگ و کتاب و معرفت در طول تاریخ پس از ظهور اسلام بوده است، بسى کمتر از آن چیزى است که از چنین ملتى انتظار مى‌رود».

رهبر معظم انقلاب مدظله العالی تصریح کردند: «امروز کتابخوانى و علم‌آموزى نه تنها یک وظیفه‌ ملى، که یک واجب دینى است. از همه بیشتر، جوانان و نوجوانان، باید احساس وظیفه کنند».

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱