احیای سه اثر بانو مجتهده امین در جامعه‌الزهرا(س)

آثار بانو امین

معاون پژوهش گفت: سه کتاب از آثار بانو مجتهده امین(ره) به همت پژوهشگران جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، تصحیح، تعلیق و مستندسازی شده است تا گامی در جهت شناساندن نظرات بانو امین به جامعه علمی باشد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، سرکار خانم ریحانه حقانی روز سه شنبه در گفتگو با واحد خبر، با اشاره به آثار تألیفی به‌جا مانده از بانو مجتهده امین اصفهانی(ره)، عنوان کرد: به طور قطع ایشان یکی از بانوان دانشمند و برجسته دوران معاصر هستند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: معرفی شخصیت علمی، عرفانی، فقهی و فلسفی ایشان، گامی در جهت احیای ارزش‌های اسلامی به ویژه در جامعه زنان است.

حقانی یادآور شد: معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به منظور تقویت فرهنگ اسلامی و با هدف معرفی شخصیت و احیای میراث علمی بانو مجتهده امین به عنوان یکی از بانوان شیعه در جهان اسلام، طرح احیا و ساماندهی برخی آثار این بانوی فاضله را در دستور کار خویش قرار داد.

وی افزود: این طرح پس از طی مراحل کارشناسی، تصویب و تنظیم شیوه‌نامه، توسط برخی از اساتید و همکاران پژوهشی معاونت پژوهشی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام آغاز شد و شامل مراحلی هم‌چون استخراج منابع، مستندسازی، اصلاح، ارزیابی و بازنگری است كه این مراحل در مورد سه کتاب «روش خوشبختی»، «اخلاق و راه سعادت» و «معاد یا آخرین سیر بشر» انجام شده و کتاب‌ها به چاپ رسیده است.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: مراسم رونمایی از این کتاب‌ها در مراسم اختتامیه چهارمین کنگره بین‌المللی بانو امین در حرم مطهر رضوی با حضور علما، فضلا و تعدادی از اساتید، پژوهشگران و طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام انجام شد.

حقانی در ادامه به توضیحات مختصری که پشت جلد هر یک از کتاب‌ها نوشته شده است، اشاره کرد:

کتاب «معاد یا آخرین سیر بشر»؛ یکی از مسائل مهم که از دیرباز مورد توجه ادیان، متکلمان و فلاسفه قرار گرفته، مسئله معاد است. بانو مجتهده امین از دانشمندان معاصر، با مهارت عقلی خاص، در کتاب «معاد یا آخرین سیر بشر» به مسائلی از جمله «مسئله عینیت بدن دنیوی و بدن اخروی» و «حقیقت حشر جسمانی» پرداخته و راه‌حل‌های ژرف‌نگرانه‌ای در حل دشواری‌های دیرپای معاد ارائه کرده است.

کتاب «اخلاق و راه سعادت»؛ کتابی اخلاقی با زیربنای اندیشه فلسفی است. این کتاب، ترجمه و اقتباسی از کتاب «تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق» مسکویه است. بانو امین اصفهانی در این کتاب، علاوه بر ترجمه آزاد آن، با افزودن عناوین، تعلیق و شرح‌هایی، سعی در آسان کردن فهم مطلب برای مخاطبین کرده‌اند. «خودت را بشناس»، «اخلاق نفسانی»، «تحقیقات حکما در اینکه خیر و سعادت چیست»، «گاهی افعال فضلا از غیرفضلا نیز صادر می‌گردد»، «انواع محبت»، «طریق حفظ الصحة روح و روان آدمی» و «طریق معالجه امراض نفسانی»، مطالبی است که در هفت مقاله آمده است.

کتاب «روش خوشبختی»؛ «در افراد بشر مخصوصا در جماعت بانوان کسی پیدا نمی‌شود، که آرزوی خوشبختی و سعادتمندی در دل خود نپروراند، لکن چنین گمان می‌شود که سعادت و خوش بختی یک سرنوشت ازلی است ...».

کتاب «روش خوشبختی و توصیه به خواهران ایمانی»، شامل مباحث اخلاقی و تربیتی خانواده از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم‌السلام است. در این کتاب، بانو مجتهده امین با قلم روان و زبان ساده و صمیمی، ضمن بیان ریشه سعادت یا شقاوت در افراد، دو رکن اساسی «آسایش بدن و صحت مزاج» و «آسایش فکر و استراحت خیال و آرامش روح»را برای خوشبختی برشمرده و اصولی را که برای خوشبختی و سعادتمندی باید مراعات شود، تبیین کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: این سه کتاب توسط پژوهشگران جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، تصحیح، تعلیق و مستندسازی شده است تا گامی در جهت شناساندن نظرات بانو امین به جامعه علمی باشد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱