سخن بزرگان و اندیشمندان درباره صحیفه سجادیه

صحیفه سجادیه 1

رهبر کبیر انقلاب(ره) فرمودند: «صحیفه کامله سجادیه، نمونه کامل قرآن صاعد و از بزرگترین مناجات عرفانى در خلوتگاه انس است».

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، کتاب صحیفه سجادیه یکی از کتب ارزشمند شیعه پس از قرآن کریم و نهج‌البلاغه و حاوی 54 دعا و مناجات امام سجاد علیه‌السلام در طول امامت آن حضرت است.

این کتاب ارزشمند و پرمحتوا نزد بزرگان و علمای دین همواره از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است و بر خواندن دعای آن تأکید داشتند.

علاوه بر بزرگان دین، برخی دانشمندان نیز درباره کتاب صحیفه سجادیه مطالبی گفته‌اند؛ از جمله پروفسور آنه ماری شیمل که عرفان‌پژوه، اسلام‌پژوه و شرق‌شناس آلمانی است و آثار متعددی در زمینه الهیات، عرفان و فرهنگ اسلامی به زبان‌های مختلف تألیف کرده، می‌گوید: «من خودم همواره دعاها، احادیث و اخبار اسلامی را از اصل عربی آن می‌خوانم؛ بخش کوچکی از کتاب مبارک صحیفه سجادیه را به آلمانی ترجمه و منتشر کرده‌ام».

این نویسنده به تأثیر شگرف ترجمه این کتاب بر یک خانم کاتولیک متعصب اشاره کرده و می‌نویسد: «این خانم کاتولیک وقتی فهمید من دعاهای اسلامی را ترجمه می‌کنم، دلگیر شد که مگر در مسیحیت و در مکتب مقدسه  خودمان کمبودی داریم که تو به ادعیه اسلامی روی آوردی؟! وقتی کتابم چاپ شد، یک نسخه برای او فرستادم. یک ماه بعد تلفن زد و گفت: صمیمانه از هدیه  این کتاب متشکرم، زیرا هر روز به جای دعا آن را می‌خوانم» (ماهنامه پیام زن، فروردین ۱۳۸۱، ص۳۲، مقاله بانوی شرق شناس ترجمه محبوبه پلنگی).

رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی نیز در دیدار جمعی از کارکنان در تاریخ 23 تیرماه سال 1372 فرمودند: «همچنین من به شما جوانان توصیه مى‌کنم که بروید صحیفه‌ سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید. خواندن بى‌توجه و بى‌تدبر کافى نیست. با تدبر خواهید دید که هریک از دعاهاى این صحیفه‌سجادیه و همین دعاى مکارم‌الاخلاق، یک کتاب درس زندگى و درس اخلاق است».

حضرت امام خمینی(ره) نیز از کتاب صحیفه سجادیه به عنوان قرآن صاعد یاد کردند و فرمودند: «صحیفه کامله سجادیه، نمونه کامل قرآن صاعد است و از بزرگترین مناجات عرفانى در خلوتگاه انس است که دست ما کوتاه از نیل به برکات آن است؛ آن کتابى است الهى که از سرچشمه نور اللَّه نشأت گرفته و طریقه سلوک اولیاى بزرگ و اوصیاى عظیم الشأن را به اصحاب خلوتگاه الهى مى‏آموزد.» (صحیفه امام، ج21،ص209).

گفتنی است؛ اداره قرآن و حدیث جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در راستای شناخت و انس بیشتر طلاب با این کتاب ارزشمند، طرح مطالعاتی سیری در صحیفه سجادیه با عنوان دوره غیرحضوری «قرآن صاعد» را در دستور کار خود قرار داده است.

جهت دریافت دفترچه مرحله اول دوره مطالعاتی قرآن صاعد (سیری در صحیفه سجادیه) این پیوند را فعال کنید.

جهت دریافت دفترچه مرحله دوم دوره مطالعاتی قرآن صاعد (سیری در صحیفه سجادیه) این پیوند را فعال کنید.

 

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱