تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در جلسه درس اخلاق؛

ماه‌های رجب و شعبان را مغتنم بشماریم/تحول لحظه‌ای؛ قدرتی که خداوند به انسان عنایت کرده است

آیت الله سعیدی

آیت الله سعیدی با بیان اینکه رویکرد مردم جهان نسبت به قاعده و ضابطه اطاعت و تبعیت بر سه قسم است، به نگاه افراطیون، اهل تفریط و نگاه حق گرا اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، آیت الله «سیدمحمد سعیدی» روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق ویژه اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت اعیاد ماه رجب، عنوان کرد: با بعثت پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در جامعه بشری دگرگونی اتفاق افتاد که تأثیر آن تا ابد، به طور مثبت و ارزشمند استمرار داشته و خواهد داشت.

 

امسال فصل بهار با سه ماه پرخیر و برکت عجین شده است

امام جمعه قم به ماه پربرکت رجب که در اواخر آن به سر می‌بریم، اشاره کرد و اظهار داشت: امسال فصل بهار با سه ماه پرخیر و برکت رجب، شعبان و ماه مبارک رمضان عجین شده که پیام و درسی برای ما داشته باشد.

آیت الله سعیدی ادامه داد: فصل‌ها بر اساس سنت الهی در پی یکدیگر می‌آیند و عبور می‌کنند و هیچ فصلی توقف ندارد؛ علیرغم این که عبور این فصول بر هستی اجباری و غیرقابل تغییر است، اما خداوند متعال، انسان را مختار آفرید تا خود را با این فصل‌ها بر اساس الگوها و اسوه‌ها تنظیم کرده و تطبیق دهد.

وی تصریح کرد: در بین فصل ها، بهار زیباترین فصل است که در آن رویش هست و ریزشی وجود ندارد هم خودش می‌روید و هم ریزش‌های پاییز و سختی و سختی زمستان را جبران می‌کند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: خداوند به انسان اختیار داد که همه عمرش بهاری و در حال رویش باشد و این بهترین انتخاب، گزینه و درس و الگوگیری از میان فصل‌ها است؛ در حالیکه پاییز بدترین فصل‌ها در الگوگیری و اسوه پذیری است، زیرا فقط فصل ریزش است و از رویش خبری نیست

آیت الله سعیدی یادآور شد: پاییز همه آنچه را که سرمایه و اندوخته بهاری طبیعت است، از دست می‌دهد و این برای طبیعت عیب نیست بلکه رشد و کمال است، اما اگر این فصل را در انسان به عنوان پاییز زندگی انسان در اعمال، رفتار و اعتقاداتش تطبیق دهیم، مضموم و ناپسند است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردمان، زندگی پاییزی داشتند، تصریح کرد: خداوند ما را بر اساس فطرتی خلق کرده که باید آن را رشد داد؛ خداوند به انسان از درون، عقل داده و از بیرون، پیامبران را برای هدایت مردم برگزیده است، اما انسان‌های پاییزی از کنار این پدیده‌های مثبت عبور کردند.

 

ماه‌های رجب و شعبان را مغتنم بشماریم

امام جمعه قم با بیان اشاره به اینکه زندگی برخی بین بهار و پاییز مردد است و گاهی پاییزی و گاهی بهاری هستند، گفت: بشر که در فصل اول زندگی خویش معارفی آموخته بود، اما با انتخاب مسیر نادرست از این مراحل عبور کرد و در مرحله ای از عمر خویش پاییزی شد و شروع به ریزش کرد

آیت الله سعیدی اضافه کرد: انسانی که روزی با رویش و سرسبزی و رشد و کمال همراه بود، آنقدر پست شد که این انسان پاک و طاهر همانند سگ نجس العین شد که خداوند در آیه 176 سوره اعراف درباره چنین افرادی می‌فرماید: «وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذَلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا؛ و اگر مى‏ خواستيم قدر او را به وسيله آن [آيات] بالا مى ‏برديم اما او به زمين [=دنيا] گراييد و از هواى نفس خود پيروى كرد از اين رو داستانش چون داستان سگ است [كه] اگر بر آن حمله‏ور شوى زبان از كام برآورد و اگر آن را رها كنى [باز هم] زبان از كام برآورد اين مثل آن گروهى است كه آيات ما را تكذيب كردند».

وی تأکید کرد: خداوند متعال فرصت‌ها را در اختیار ما قرار داده است تا از این فرصت‌ها استفاده کنیم و ماه رجب، ماه شعبان و ماه مبارک رمضان که ماه‌های سراسر پرخیر و برکت است، از جمله این فرصت‌ها است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه ماه‌های رجب و شعبان را مغتنم بشماریم، عنوان کرد: ما باید از باقیمانده ماه رجب استفاده کنیم و در ماه شعبان خود را برای ماه مبارک رمضان آماده کنیم.

 

تحول لحظه ای؛ قدرتی که خداوند به انسان عنایت کرده است

آیت الله سعیدی یادآور شد: خداوند قدرتی در انسان قرار داده که می‌تواند به لحظه ای از این رو به آن رو شود و اینکه خداوند درباره انسان می‌فرماید: «فتبارک الله احسن الخالقین»، به خاطر همین قدرت الهی است که در وجود انسان نهفته است.

وی افزود: تحول لحظه ای فرصتی است که می‌تواند انسان را به اعلی علییّن بالا ببرد و یا در عمق لجن فرو رود.

امام جمعه قم به حرّبن یزید ریاحی اشاره کرد که در برهه‌ای کاری کرد که حر در برهه ای کاری کرد که مستوجب این کلام از حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) شد که مادرت به عزایت بنشیند، اما همین فرد به مقامی دست یافت که از جمله اصحاب آن حضرت در واقعه عاشورا قرار گرفت.

آیت الله سعیدی همچنین به ستون ابولبابه معروف به «ستون توبه» اشاره کرد که فردی به نام ابولبابه بشیر بن عبدالمنذر اوسی در قطعه ای از تاریخ به پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) خیانت کرد و زمانی که پشیمان شد، به سوى مسجدالنبی رفت و خود را به یکى از ستون‌ها بست و شروع به گریه و زارى کرد و نماز خواند، خداوند ضمن آیاتى، توبه او را پذیرفت و از مسلمانان خواست تا خیانت نکنند.

وی تصریح کرد: این انسان خیانتکار جایگاه توبه اش امروز ارزش و مقامی یافته که نه تنها مردم عادی بلکه اولیای خدا آرزو می‌کنند که دو رکعت نماز در کنار ستون توبه بخوانند.

 

مبحث قاعده اطاعت و تبعیت

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) در ادامه به موضوع اطاعت و تبعیت اشاره کرد و افزود: در احکام بانوان، بحث تبعیت زوجه از زوج مطرح می‌شود که اصل این حکم، فی الجمله مورد اتفاق همه علمای اسلامی اعم از شیعه و سنی است و طبعا این بحث دارای سؤالات زیادی خواهد بود از جمله حد و مرز آن کجاست؟ آیا زن در اتخاذ وطن تابع شوهر هست یا نه و ...؟

آیت الله سعیدی ادامه داد: در این مبحث، مسئله تبعیت و اطاعت فرزندان از والدین نیز در ذیل بحث تبعیت و اطاعت مطرح می‌شود؛ همچنین مواردی مطرح است که آیا همسر و یا فرزندان می‌توانند در بحث انتخابات به نظر همسر یا پدر و مادر خود رجوع کنند.

وی اضافه کرد: خداوند در سوره لقمان و عنکبوت، انسان را به احسان به والدین امر کرده است که بحث تبعیت و اطاعت هم در ذیل آن مطرح می‌شود، زیرا یکی از مصادیق احسان این است که اطاعت و تبعیت کنیم، بنابراین این سؤال مطرح می‌شود که آیا در همه حال و همه چیز می‌توان از پدر و مادر تبعیت کرد؛ همچنین در بحث کارمندان و مأموران نسبت به مدیران بالادستی، آیا این تبعیت و اطاعت وجود دارد یا نه و حد و مرز آن چقدر است؟

 

انسان‌ها نسبت به اساسی ترین مسائل زندگی آزاد هستند

امام جمعه قم تصریح کرد: در این مباحث، قاعده و ضابطه کلی وجود دارد که ممکن است برخی موارد بر اساس دلیل محکم از آن قاعده و ضابطه خارج می‌شوند.

آیت الله سعیدی بیان داشت: قاعده اولیه این است که انسان‌ها آزاد و مستقل آفریده شده‌اند و حق انتخاب دارند؛ انسان‌ها نسبت به اساسی ترین مباحث یعنی اعتقاد به پروردگار و انتخاب دین که از مهم ترین مسائل زندگی است، آزاد هستند.

وی به نامه 31 نهج البلاغه اشاره کرد که امام علی(علیه‌السلام) در آن نامه می‌فرمایند: «برده ديگرى مباش ، كه خدا تو را آزاد آفريد، آن نيك كه جز با شر به دست نيايد نيكى نيست، و آن راحتى كه با سختى‏هاى فراوان به دست آيد، آسايش نخواهد بود»؛ همچنین آن حضرت در حدیثی دیگر می‌فرمایند: «اَلنّاسُ کلُّهُم اَحرارٌ وَلکنَّ اللّه َ خَوَّلَ بَعضَکم بَعضا؛ مردم همگى آزادند، اما خداوند بعضى را سرپرست بعضى دیگر قرار داده است».

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: بنا بر آیات و روایات اسلامی، همه انسان‌ها آزاد هستند و تنها خداوند متعال، تدبیر و اداره برخی از مردم را به برخی دیگر موکول و مقرر کرده است، همانطور که ما در یک سازمان، کارخانه و غیره تابع یک رئیس هستیم.

 

رویکرد مردم نسبت به قاعده اطاعت و تبعیت

آیت الله سعیدی بیان کرد: رویکرد مردم جهان نسبت به قاعده و ضابطه اطاعت و تبعیت بر سه قسم است، از جمله افراطیون، اهل تفریط و کسانی که حق را فهمیدند و طبق حق حرکت کردند.

وی افزود: افراطیون معتقدند، حال که انسان آزاد آفریده شده، پس عبد خدا هم نیست و اطاعت از رسول هم لازم نیست؛ به اعتقاد این گروه، زن در هر عرصه ای آزاد است و می‌تواند انتخاب‌های آزاد و مبتذل داشته باشد که متأسفانه امروز این نوع دیدگاه در رسانه‌ها و فضاهای رسانه ای مشاهده می‌شود.

امام جمعه قم به گروه دوم اشاره کرد که اهل تفریط و در برابر هر امر و دستور اشتباه مطیع هستند و معتقدند که زن باید در همه حال در برابر همسر مطیع باشد؛ درحالیکه در قرآن کریم که بهترین کتاب و مستند است، داستان حضرت آسیه همسر فرعون آمده که به خاطر اینکه خدایی همسر خود را نپذیرفت و از او تبعیت نکرد، کشته شد و به شهادت رسید.

آیت الله سعیدی ادامه مباحث و رویکردهای افراطی، تفریطی و نگاه معتدل نسبت به قاعده تبعیت و اطاعت را به جلسات آینده موکول کرد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱