استاد ماندگاری در جلسه درس اخلاق تصریح کرد:

لزوم استفاده از فضای مجازی جهت تبلیغ دین و ضرورت گسترش فهم دینی

ماندگاری 2

حجت‌الاسلام و المسلمین ماندگاری با اشاره به اینکه امروز عصر انفجار اطلاعات است، گفت: امروز فضای مجازی ضمن اینکه یک فرصت است به شدت تهدید هم هست، بنابراین باید از فضای مجازی جهت تبلیغ دینی و ضرورت گسترش فهم دینی استفاده شود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی ماندگاری روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، با اشاره به رسالت تبلیغی طلاب به ویژه بانوان طلبه، عنوان کرد: محتوای تبلیغ و تربیت دینی بر سه پایه استوار است، از جمله ضرورت کسب فهم و معرفت دینی، ضرورت رعایت تقوای الهی و ضرورت توجه به نتایج دینی و وعده‌های دینی.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: قرآن کریم دارای آیاتی در مورد فهم دینی است، از جمله خداوند می‌فرماید بین کسانی که فهم دینی دارند و کسانی که فاقد فهم دینی هستند، فرق است؛ خداوند به کسی که دارای فهم دینی است عنوان "بصیر" و کسی که فهم دینی ندارد را به عنوان "اعمی"  ذکر کرده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین ماندگاری تصریح کرد: اولین اصل در تبلیغ محتوای دینی، فهم دینی است و مردم را باید به سمت فهم دینی سوق داد.

ضرورت توجه به جایگاه‌های اختصاصی زن در خانواده

وی در ادامه به جایگاه مادری و همسری بانوان در خانواده اشاره کرد و با بیان اینکه خداوند به زنان سه جایگاه تخصصی داده است، گفت: در روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله آمده اگر زنی به درستی همسرداری کند، ثواب مجاهد فی سبیل الله را دارد.

رییس مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا به امر حسنه ازدواج اشاره کرد و ادامه داد: خداوند به زنان، فوق تخصص همسرداری عنایت فرموده است و اگر زنان به اجر، ثواب و مزایای آن پی می‌بردند، اهمیت ویژه ای به این موضوع می‌دادند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ماندگاری، تربیت فرزند را یکی دیگر از جایگاه‌های اختصاصی بانوان برشمرد و افزود: خداوند برای کسانی که فرزند صالح تربیت کنند، پاداش شهید را قرار داده است.

وی همچنین به مدیریت بانوان در امور خانه داری اشاره کرد و بیان داشت: مادر، مدیر داخلی خانه است و اگر درست در جایگاه تخصصی خود ظاهر شود، افراد آن خانه هم فرهنگ دینی پیدا خواهند کرد، هم فرهنگ زندگی و هم ظرفیتشان بالا خواهد رفت.

استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: یکی از مشکلات امروز جامعه ما این است که برخی فرزندان جامعه ما از لحاظ فرهنگ دینی ضعیف هستند و از تربیت دینی مناسبی برخوردار نیستند، همچنین از لحاظ فرهنگ زندگی نیز در وضعیت مناسبی قرار ندارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ماندگاری تأکید کرد: فرهنگ دینی درخانواده و تربیت فرزند متدین، نشان دهنده مدیریت و نتیجه تلاش مادر است و نقش مادر از پدر در تربیت بیشتر است.

وی اضافه کرد: امروز نسل جدید از لحاظ ظرفیت، افراد صبوری نیستند، در حالیکه مادر می‌تواند فرزندان باظرفیت تربیت کند و اجازه دهد کودکان کمی با سختی دست و پنجه نرم کنند و برای ورود به جامعه آماده شوند.

لزوم تبیین فهم دینی جایگاه اصلی زن در جامعه

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان اینکه ما باید فهم دینی جایگاه زن، مادر و همسر بودن را به بانوان بیاموزیم، گفت: اگر زنان جامعه ما به جایگاه حقیقی خود در خانواده پی ببرند، به دنبال شغل و کار بیرون از خانه نخواهند رفت، البته خانم‌های شاغل سه دسته هستند، بانوانی که مشاغل خصوصی بانوان را به عهده دارند مانند پزشک زنان، معلمان و غیره  که ضمن اینکه هرکدام همسر، فرزند و خانه دار هستند، مجاهدانه در عرصه بانوان خدمت می‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ماندگاری افزود: دسته دوم زنان سرپرست خانوار هستند که چاره ای ندارند، به دلیل تامین نیازهای اقتصادی، غذایی و رفاهی فرزندانشان مجبور به کار در خارج از خانه‌اند؛ اینان نیز در حال مجاهدت هستند و جامعه اسلامی باید مسئولیت این خانواده‌ها را به عهده بگیرد تا به جایگاه اصلی خود در خانواده برگردند.

وی عنوان کرد: دسته سوم زنانی هستند که برای احساس کمبودشان به کار در خارج از خانه مشغول شده اند و گاهی مورد سوءاستفاده برخی افراد سودجو قرار می‌گیرند؛ در این زمینه مبلغان دینی باید جایگاه حقیقی زن را به او بشناسانند.

رییس مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا با بیان اینکه زنان روح لطیف و باطن نجیبی دارند، گفت: خداوند اصلا کارهایی را که با روح لطیف سازگاری ندارد به عهده زن قرار نداده است و زن در باطن از ارتباط بی دلیل با نامحرم استقبال نمی کند؛ اما متأسفانه امروز به دلیل اینکه زنان به فهم دینی نرسیده‌اند، این ارتباطات امری عادی شده است.

اولین رکن تبلیغ دین، آموزش فهم دینی به مردم است

حجت‌الاسلام و المسلمین ماندگاری با بیان اینکه تبلیغ محتوای دین دارای سه اصل است، اظهار داشت: اولین اصل برای تبلیغ محتوای دین، ضرورت فهم دینی است، ما نسبت به جایگاه زن و ازدواج به مردم فهم دینی نداده ایم وامروز فهم ازدواج، فهم عرفی است.

وی با طرح این سؤال که ازدواج در جامعه ما یک ضرورت است یا یک اضطرار؟، تصریح کرد: معمولا نگاه افراد به ازدواج، اضطرار  است و اگر اضطرار باشد هر چه دیرتر، بهتر و اگر ضرورت باشد، هر چه زودتر، بهتر؛ در حالیکه باید به عنوان ضرورت به ازدواج نگاه کرد زیرا خداوند می‌فرماید: «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً».

استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: برخی افراد تصور می‌کنند که ازدواج مانع پیشرفت تحصیلی می‌شود، در حالیکه تأخیر درازدواج باعث سلب آرامش در فرد می‌شود. این مسائل و مشکلات به دلیل این است که ما تعریف دینی درباره ازدواج، زن و شوهر و پدر و مادر نکرده‌ایم.

حجت‌الاسلام و المسلمین ماندگاری تأکید کرد: در فهم دینی پدر و مادر یعنی دعای مستجاب؛ همانطور که در آیه 97 سوره یوسف در قرآن کریم آمده: «قَالُوا يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ؛ گفتند: پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه، که ما خطاکار بودیم».

وی افزود: خداوند تقاضای فرزندان یعقوب از پدر را در قرآن کریم نقل کرده است؛ این آیه بدان معنا است که هر وقت کارتان با مشکلی مواجه شد، به محضر پدر و مادر بروید و بگویید که برایتان دعا کنند، زیرا خداوند در دعای پدر و مادر برای فرزندان استجابت گذاشته است.

استاد حوزه و دانشگاه به آیه 9 سوره زمر در رابطه با ضرورت تبیین فهم دینی در جامعه اشاره کرد که خداوند می‌فرماید: «قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ؛ بگو: «آیا کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند یکسانند؟».

ارکان تبلیغ دین در جامعه

حجت‌الاسلام و المسلمین ماندگاری اضافه کرد: دومین رکن تبلیغ دین، دعوت مردم به تقوای الهی است و سومین رکن تبلیغ دین این است که به مردم بگوییم وعده‌های الهی بسیار شیرین و قطعی است، بنابراین تا می‌توانید برای رسیدن به وعده‌های الهی استقامت کنید.

وی یادآور شد: خداوند درباره اهمیت تقوای الهی در آیه 13 سوره حجرات می‌فرماید: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ؛ گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست»؛ حدود 400 آیه در مورد تقوای الهی در قرآن کریم آمده است.

 رییس مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا ببیان داشت: خداوند در آیه 30 سوره فصلت درباره وعده‌های الهی می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ؛ در حقيقت كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ايستادگى كردند فرشتگان بر آنان فرود مى ‏آيند [و مى‏ گويند] هان بيم مداريد و غمين مباشيد و به بهشتى كه وعده يافته بوديد شاد باشيد».

حجت‌الاسلام و المسلمین ماندگاری با اشاره به نکاتی که درباره  فهم دینی و ارکان تبلیغ دین بیان شد، گفت: فهمیده‌ترین افراد کسانی هستند که فهم دینی داشته باشند، هر چه درجه فهم دینی بالاتر باشد، نزد خدا فهیم‌تر، عزیزتر و درجه او پیش خداوند بالاتر است.

وی افزود: قانون مدارترین انسان‌ها افرادی هستند که تقوای الهی را رعایت می‌کنند، همچنین بالاترین استقامت برای رسیدن به وعده‌های الهی است.

لزوم استفاده از فضای مجازی جهت تبلیغ دین و ضرورت گسترش فهم دینی

استاد اخلاق حوزه در ادامه عنوان کرد: برای تبیین اصل محتوایی تبلیغ دین می‌توان از شعار بین المللی استفاده کرد، از جمله در همه جای دنیا شعار «توانا بود هر که دانا بود» مطرح است و عبارت معادل این شعار این است که هر چه فهم ما بیشتر، سهم ما بیشتر و خسارت ما کمتر.

حجت‌الاسلام و المسلمین ماندگاری با اشاره به اینکه امروز عصر انفجار اطلاعات است، تصریح کرد: امروز فضای مجازی برای تبادل اطلاعات به وجود آمده و ضمن اینکه یک فرصت است به شدت تهدید هم هست، بنابراین باید از فضای مجازی جهت تبلیغ دینی و ضرورت گسترش فهم دینی استفاده شود.

وی یادآور شد: سه شاخصه مهم ترین، بیشترین و زیباترین فهم عبارتند از: 1- فهم جامع، هم ظاهر و هم باطن را به ما نشان دهد. 2- فهم کامل، هم جز و هم کل را بگوید. هم حق و هم تکلیف را بگوید. 3- فهم دائمی و به روز باشد.

فیلترهای فهم دین را از سر راه مردم برداریم

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در دین ما این سه شاخصه وجود دارد که باید ثابت کنیم فهم دین جامع، کامل و به روز است.

حجت‌الاسلام و المسلمین ماندگاری ادامه داد: منبع فهم دین، وحی است. وحی نیز از طرف خدا به باطن پیامبر وحی شده است و بعد از پیامبر نیز فهم به روز شده از طریق امامت و در عصر غیبت توسط ولی فقیه و مراجع تقلید انجام می‌گیرد، بنابراین به سبب به روز بودن دین است که تقلید از مرجع تقلید مرده جایز نیست.

وی تأکید کرد: اگر مبلغان به مردم برای هر موضوعی این سه شاخصه را اثبات کنند، لذا مردم برای انجام هر کاری سراغ دین می‌آیند.

استاد اخلاق حوزه با بیان این سؤال که چرا طرفداران فهم دینی کم هستند؟ گفت: فهم دینی به صرف تصورش باید تصدیق شود و این را دشمن بهتر از ما می‌داند. بنابراین از دوران پیامبر تا کنون جلوی شنیدن و دیدن فهم دینی افراد را می‌گرفتند و حتی در زمان پیامبر به مردم پنبه‌هایی می‌دادند که در گوش خود فرو کنند تا سخنان پیامبر را نشنوند. لذا قرآن می‌فرماید: «من را بشنوید و حرف‌های بقیه را نیز بشنوید و هر کدام بهتر بود قبول کنید».

حجت‌الاسلام و المسلمین ماندگاری به داستان جعفر طیار و دعوت نجاشی به دین اسلام، یادآور شد: جعفر طیار برای نجاشی آیاتی را بیان کرد که تحولی در او به وجود آمد و به دین اسلام گروید؛ بنابراین ما باید فیلترهایی که دشمن برای نشنیدن و ندیدن دین ایجاد کرده، از سر راه مردم برداریم تا دین دیده و شنیده شود.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱