استاد فرحزاد در جلسه درس اخلاق تصریح کرد:

آثار و برکاتی که در بلا و گرفتاری وجود دارد گاهی در نعمت و خوشی نیست

فرحزاد

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با بیان اینکه لحظه لحظه زندگی انسان باید با صبر توأم باشد، گفت: همه بلاها و گرفتاری‌های انسان مستند به گناه نیستند و آثار و برکاتی که در بلا وجود دارد گاهی در نعمت و خوشی نیست.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله فرحزاد، استاد اخلاق حوزه علمیه قم روز چهارشنبه در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه بالاترین مقام، مقام رضای الهی است، عنوان کرد: انسان می‌تواند در ماه شعبان، مورد رحمت و رضایتمندی خدا وند قرار گیرد.

لحظه لحظه زندگی انسان باید با صبر توأم باشد

استاد اخلاق حوزه اظهار داشت: استغفار، صلوات، مناجات شعبانیه، صدقه دادن، زیارت اولیای خداوند در ماه شعبان فضائل زیادی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با بیان اینکه یکی از اعمال ماه شعبان و ماه مبارک رمضان، صلوات فرستادن است، تصریح کرد: قطعا کسی حق پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و آل آن حضرت را نمی‌تواند ادا کند اما درود و صلوات فراوان، حق پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و آل پیامبر(علیهم‌السلام) را تا حدودی ادا می‌کند.

وی در ادامه به مباحث گذشته جلسه درس اخلاق درباره صبر بر بلا و سختی‌ها و گرفتاری‌ها اشاره کرد و افزود: همانطورکه بیان شد، همه ایمان در صبر است؛ لحظه لحظه زندگی انسان باید با صبر توأم باشد و اگر انسان صبر کند پایان کار شیرین و زیبا خواهد بود.

گناه، آثار منفی برای شخص و جامعه دارد/ همه بلاها مستند به گناه نیستند

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه گناه، آثار منفی برای خود شخص و جامعه دارد، یادآور شد: برخی بلاها و ناهنجاری‌های فردی و اجتماعی به خاطر گناهان به وجود می‌آید، اما بخش اعظم و بسیاری از ابتلائات که برای افراد به وجود می‌آید ربطی به گناهان ندارد و حتی اگر در جامعه ای گناه نباشد، ممکن است بلا و گرفتاری نازل شود.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با بیان اینکه همه بلاها مستند به گناه نیستند، اظهار داشت: بسیاری از ابتلائات و برخی مقدرات ربطی به اعمال ما ندارد و امتحان الهی است ، همانطور که اهل بیت(علیهم‌السلام) با وجود اینکه معصوم و مصون از گناه و اشتباه بودند اما دچار گرفتاری‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی می‌شدند.

وی به واقعه عاشورا و خطاب حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) به عبدالله بن زیاد اشاره و تصریح کرد: زمانی که عبیدالله بن زیاد خطاب به حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) این آیه شریفه را که «وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ؛ هر مصیبتی به شما رسد بخاطر اعمالی است که انجام داده‌اید، و بسیاری را نیز عفو می‌کند» به کار برد، حضرت فرمودند: این آیه برای شما است که با گناه به بلا گرفتار می‌شوید، اما این آیه درباره ما صدق می‌کند که «مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ ٭ لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ؛ هيچ مصيبتى در زمين و نه در وجود شما روى نمى‏دهد مگر اينكه همه آنها را قبل از آنكه زمين را بيافرينيم در لوح محفوظ ثبت است و اين امر براى خداوند آسان است».

آثار و برکاتی که در بلا وجود دارد گاهی در نعمت و خوشی نیست

استاد اخلاق حوزه یادآور شد: برخی مقدرات هستند که خداوند از روز اول و ازل برای ما نوشته است و ربطی به اعمال ما ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد تأکید کرد: آثار و برکاتی که در بلا وجود دارد گاهی در نعمت و رفاه و خوشی نیست و خداوند برخی گرفتاری‌ها را برای ترفیع درجه برای انسان نازل می‌کند، همانطور که انبیا و اولیای الهی بیشتر از ما دچار بلا و گرفتاری شدند.

وی به حدیثی از امام صادق(علیه‌السلام) اشاره کرد که فرمودند: «لو یعلم المؤمن ما له من الأجر فی المصائب لتمنی أنه قرض بالمقاریض؛ اگر مؤمن پاداشی را که برای مصیبت‌ها دارد بداند، آرزو می‌کند که او را با قیچی تکه تکه کنند».

چرا داستان حضرت یوسف در قرآن کریم، احسن القصص نام گرفته است؟

استاد اخلاق حوزه در ادامه به داستان حضرت یوسف(علیه‌السلام) که احسن القصص در قرآن کریم است، اشاره کرد و افزود: اخلاق و صفات حضرت یوسف(علیه‌السلام) هزار برابر بیشتر از زیبایی آن حضرت بود و آن حضرت، حرّ و آزاده بود؛ چنانچه امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرمایند: کسی که حر و آزاد است در هر حالتی حر است و اگر مصائب عالم بر او نازل شود، حریت و انسانیت خود را حفظ می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد ادامه داد: حضرت یوسف(علیه‌السلام) دچار بلاها و گرفتاری‌های زیادی شد، اما آن حضرت صبر جمیل داشت و به برکت صبر حضرت یوسف(علیه‌السلام)، تمام آنان که آن حضرت را اذیت کردند، نجات یافتند و به همین خاطر داستان حضرت یوسف در قرآن کریم، احسن القصص نام گرفته است.

وی اضافه کرد: برادران حضرت یوسف(علیه‌السلام) توبه کردند و عذرخواهی کردند، زلیخا توبه کرد و پشیمان شد، خانواده حضرت یوسف آرامش پیدا کردند، مملکت مصر به دست حضرت یوسف هدایت شدند و مردم مصر بر اثر صبر حضرت یوسف(علیه‌السلام) هدایت شدند و همه زندانیان آزاد شدند.

استاد اخلاق حوزه به موضوع حسادت در داستان حضرت یوسف(علیه‌السلام) اشاره کرد و افزود: کسی که حسادت ندارد از پیشرفت رقیبش خوشحال می‌شود، خیر دیگران را از خود بیشتر می‌خواهد و خودمحور نباشد و اگر کسی این گونه باشد، بوی عصمت از او به مشام می‌رسد.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد یادآور شد: وقتی حکم آزادی حضرت یوسف(علیه‌السلام) آمد، ناراحت شدند و درخواست کردند که همه زندانیان همراه با ایشان از زندان آزاد شوند؛ پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در روز قیامت از خداوند درخواست می‌کنند که شیعیان حضرت وارد بهشت شوند و خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ لَسَوْفَ يُعْطيکَ رَبُّکَ فَتَرْضي؛ و بزودی پروردگارت آن قدر به تو عطا خواهد کرد که خشنود شوی».

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱