استاد فرحزاد در مراسم اعیاد شعبانیه:

استغفار و صدقه در ماه شعبان، افضل اعمال است

فرحزاد

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با بیان اینکه بهشت از نور و جمال امام حسین(علیه‌السلام) خلق شده است، گفت: امام حسین(علیه‌السلام) کار ویژه انجام داده و خدا هم راه ویژه برای آن حضرت باز کرده است.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله فرحزاد، استاد اخلاق حوزه علمیه قم روز شنبه در مراسم اعیاد شعبانیه که با حضور اساتید، طلاب و کارمندان جامعه الزهرا(سلام الله علیها) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه سلام، دعای لحظه ای و صلوات، دعای دائمی است، عنوان کرد: ما صلوات‌هایی که بر پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرستیم، پاسخ آن، سخن رسول گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) است که فرمودند: «مَنْ صَلَّى عَلَيَّ كُلَّ يَوْمٍ أَوْ كُلَّ لَيْلَةٍ وَجَبَتْ لَهُ شَفَاعَتِي وَ لَوْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْكَبَائِر؛ کسی که هر روز یا هر شب صلوات بفرستد، شفاعتش بر من واجب می‌شود»؛ یعنی همانطور که جواب سلام واجب است، جواب صلوات بالاتر از سلام است.

استغفار و صدقه دادن افضل اعمال ماه شعبان است

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه ماه شعبان ماه فوق العاده ای است، به فرازی از صلوات هر روز ماه شعبان اشاره کرد که آمده: «شَعْبَانُ الَّذِي حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَانِ؛ شعبانى كه آن را به رحمت و رضوانت پوشاندى».

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با اشاره به برکات ماه شعبان، گفت: از جمله برکات ماه شعبان، خواندن دعاهای مخصوص این ماه مانند مناجات شعبانیه، دعای امام سجاد(علیه‌السلام) و زیارت امام حسین(علیه‌السلام) است که خواند آن در نیمه شعبان افضل اعمال است.

وی با بیان اینکه استغفار و صدقه دادن افضل اعمال ماه شعبان است، تصریح کرد: در روایات آمده که استغفار انسان در ماه شعبان، هزار برابر بافضیلت تر از ماه‌های دیگر است که استغفار به معنای توبه و جبران گذشته است.

صدقه بر اساس روایات اسلامی، مطلق کار خیر است

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه بندگی خدا، تقوا و ایمان به خداوند باعث ایجاد حکمت در انسان می‌شود، یادآور شد: راه‌های علم یکی تحصیل و دیگری غیرتحصیل است؛ چنانچه لقمان به هیچ عنوان کلاس درس نرفته بود اما عبد صالح و دارای حکمت بود.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد بیان داشت: کلی گویی آسان است اما مصداقی و عملی آن سخت است، برخی تصور می‌کنند استغفار آسان است، اما استغفار در حقیقت، توبه واقعی، پشیمانی از گناه، تدارک جبران و ترک گناه است.

وی تصریح کرد: صدقه تنها کمک مالی به فقرا نیست، بلکه صدقه بر اساس روایات اسلامی، مطلق کار خیر است و آمده: «كُلُّ مَعروفٍ صَدَقةٌ؛ هر کار خیری صدقه است».

استاد اخلاق حوزه افزود: سلام کردن، ارشاد جاهل، یاد دادن، احسان به دیگران، محبت کردن و خوشرویی با همسر و فرزندان از جمله کارهای خیر هستند که صدقه محسوب می‌شوند، همچنین این که دلی را نرنجانیم و دلی را نشکنیم جزو صدقات است.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد عنوان کرد: آیت الله قاضی در لحظه پایانی عمر خود می‌فرمودند: «خدا را در نظر بگیرید، خدا را در نظر بگیرید، خدا را در نظر بگیرید و در زندگی خود دلی را نرنجانید»؛ اگر کسی دلی را نرنجاند و آه مظلوم پشت سر او نباشد، قطعا رستگار است.

وی با تصریح بر اینکه اگر مردم از کسی راضی باشند، خداوند از حق خود می‌گذرد؛ اضافه کرد: پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «أفضَلُ الصَّدَقةِ حِفظُ اللِّسانِ؛ بهترین صدقه، نگه داشتن زبان است»؛ همچنین در روایات آمده: «مَن حَفِظَ لِسانَهُ فَكأَنّما عَمِلَ بِالقُرآن؛ کسی که زبانش را مهار کند گویا به قرآن کریم عمل کرده است».

بهشت از نور و جمال امام حسین(علیه‌السلام) خلق شده است

استاد اخلاق حوزه یادآور شد: ماه شعبان یک ویژگی دارد که ماه‌های دیگر ندارد؛ ویژگی ماه شعبان این است که وفات و شهادت در آن نیست، همچنین در ماه محرم، ولادت و ایام عید نداریم.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد افزود: در روایات آمده که شیعیان ما در شادی ما شادند و در غم ما غمگین هستند؛ ما در ایام محرم و صفر، دو ماه برای امام حسین(علیه‌السلام) عزاداری می‌کنیم، اما برای میلاد آن حضرت تنها یک روز مراسم ولادت برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به ولادت باسعادت حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) در ماه شعبان، اظهار داشت: امام صادق(علیه‌السلام) در حدیثی می‌فرمایند: «مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ؛ هر كس كه خدا خير خواه او باشد محبت حسين (علیه‌السلام) و زيارتش را در دل او مى‌اندازد».

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه عشق و محبت زیارت امام حسین(علیه‌السلام) فوق العاده است، گفت: بنابر روایات، بهشت از نور و جمال امام حسین(علیه‌السلام) خلق شده است و اولین و آخرین، مهمان آن حضرت هستند.

امام حسین(علیه‌السلام) کار ویژه انجام داده و خدا هم راه ویژه برای آن حضرت باز کرده است

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد افزود: همه عالم مهمان امام حسین(علیه‌السلام) هستند، چون امام حسین(علیه‌السلام) کار ویژه انجام داده و خدا هم راه ویژه برای آن حضرت باز کرده است.

وی اضافه کرد: خداوند متعال شفا را در تربت آن حضرت قرار داده، همچنین امامت را در نسل آن حضرت و اجابت دعا را تحت قبه آن حضرت قرار داده است.

وی تصریح کرد: امام حسین(علیه‌السلام) به خاطر ایثار، فداکاری و ذبح عظیم که انجام داد، هیچ کسی مثل آن حضرت در راه خدا قربانی نداده است و هر که برای آن حضرت قدمی بردارد، خدا وند نظر ویژه به او دارد.

استاد اخلاق حوزه بیان داشت: از بزرگان سوال کردند که شما درس خواندید، عبادت کردید، تدریس کردید و کتاب نوشتید، امیدتان چیست، اکثر آنان پاسخ دادند که امیدما به عزاداری ها، اشک‌ها و عشق و محبت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) و امام حسین(علیه‌السلام) است.

حضرت عباس(علیه‌السلام) در باب الحوائج بودن بی‌نظیر است

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با اشاره به میلاد باسعادت حضرت ابوالفضل العباس(علیه‌السلام)، عنوان کرد: حضرت عباس(علیه‌السلام) در باب الحوائج بودن بی نظیر است، امام سجاد(علیه‌السلام) در فضیلت عموی خویش می‌فرمایند: «إِنَّ للعبّاس عندَاللهِ مَنزِلَةً یَغبِطُهُ بِها جَمیعُ الشُهداء یَومَ القِیامَة؛ همانا (عمویم) عباس، نزد خداوند جایگاه و مقامی دارد که تمام شهیدان در روز قیامت غبطه آن مقام را می‌خورند».

وی با اشاره به اینکه توسل به حضرت عباس(علیه‌السلام) فوق العاده است، بیان داشت: آن حضرت گره گشا و حلال مشکلات است؛ افرادی که مشکلات لاینحل داشتند، با توسل به حضرت عباس(علیه‌السلام) به حاجت خود رسیدند.

استاد اخلاق حوزه در پایان یادآور شد: علامه طباطبایی(ره) می‌فرماید: سرمایه من عشق و محبت خالصانه حضرت ابوالفضل العباس(علیه‌السلام) است؛ مثل آنان که خالصانه به حضرت عشق می‌ورزند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱