مدیر جامعه‌الزهرا(س) در دیدار با پروفسور دو لهوگ؛

انتظار ما از کلیسا و مسیحیت موضع گیری صریح در مسایل دینی و جهانی است

بازدید پروفسور دو لهوگ از جامعه الزهرا

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی گفت: انتظار ما از کلیسا و مسیحیت موضع گیری صریح درباره مسایل دینی مانند اهانت به پیامبر و مسایل جهانی مثل کشتار مردم یمن است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمحمود مدنی، مدیر جامعه‌الزهرا (سلام‌الله‌علیها) در نشست هم اندیشی با پروفسور هنری دولهوگ، رئیس مدرسه عالی کاتولیک دانشگاه سوربن فرانسه با اشاره به ضرورت ارتباط علمی مراکز دینی اسلامی و مسیحی با هم تصریح کرد: ده سال قبل از واتیکان بازدید داشتم و با بسیاری از مسوولان آنجا دیدار و گفتگو کردم و پیشنهاد داردم که این دو مرکز بزرگ اسلامی و مسیحی ارتباط علمی با هم داشته باشند، اگر ما با منابع دینی اصلی و دست اول آشنا شویم بسیاری از مشکلات و توهماتی که نسبت به یکدیگر داریم برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه قرآن کریم همه ادیان را یک شاخه می‌داند، گفت: پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در یک بیان زیبا فرمودند: «َمثَل من در میان پیامبران همانند کسى است که خانه‌اى را بنا کرده و کامل و زیبا شده تنها محل یک خشت آن خالى است، هر کس در آن وارد شود و نگاه به آن بیفکند مى‌گوید چه زیباست ولى این جاى خالى را دارد، من همان خشت آخرم و پیامبران همگى به من ختم شده‌اند»؛ بنابراین ما با تمام ادیان الهی، احساس همبستگی عمیق در ریشه‌های دینی داریم.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی در ادامه با تأکید بر اینکه اسلام و مسیحیت به عنوان دو دین بزرگ می‌توانند در جهان بحران‌زده امروز همکاری‌های جدی داشته باشند.، گفت: مسائل مهمی چون محیط زیست، خانواده و مسئله مهم رشد الحاد و بی‌خدایی که ریشه همه مشکلات و مصیبت‌هاست، می‌تواند مبنای مناسبی برای همکاری‌های جهانی ما باشد.

وی با بیان اینکه ما توهین به حضرت عیسی(علیه‌السلام) را نمی‌پذیریم، یادآور شد: هنگامی که یک نویسنده مسلمان به پیامبر بزرگ خدا، حضرت عیسی(علیه‌السلام) توهین کرد، امام خمینی(ره) به شدت با این مسئله برخورد کردند؛ ما شاهد توهین‌هایی به پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بودیم اما متأسفانه جهان مسیحیت و مجموعه کلیسا این برخورد را نداشت و واکنشی نشان نداد.

آغازگر همکاری و همفکری در صحنه‌های جهانی به نفع بشریت باشیم

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: امروز در کشور فرانسه، مسئله لباس که اولین نشانه آزادی یک انسان است برای خواهران مسلمان محدودیت دارد و نمی‌توانند از حجاب مورد علاقه خود استفاده کنند. در صحنه‌های کشتار جمعی از جمله تجاوز به یمن ما شاهد واکنش جدی از طرف کلیسا نیستیم در حالیکه تمایل داریم در همه این صحنه‌های جهانی آغازگر همکاری و همفکری به نفع بشریت باشیم.

وی در ادامه سخنان خود به حدیثی از امام باقر(علیه‌السلام) اشاره کرد و بیان داشت: یکی از رهبران دینی ما می‌فرمایند که هل الدین الا الحب؛ دین جز محبت نیست؛ محبت به خدا، محبت به خلق خدا، محبت به همه آفریده‌ها و جهان آفرینش.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مردها می‌توانند در تفسیر متون دینی ظرافت‌های زنانه را مدنظر قرار دهند، گفت: درک و فهم مربوط به روح است و روح بین زن و مرد مشترک است بنابراین ما درک و فهم را جنسیتی معنا نمی‌کنیم. اما در بخش موضوعات، جنسیت در فهم برخی موضوعات خاص دخالت دارد. برای همین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به ما ماموریت دادند تا با راه‌اندازی دوره‌های علمی، زمینه اظهارنظر بانوان در سطح عالی تفسیر متون دینی فراهم شود. این دوره که در نظام آموزشی ما اجتهاد نامیده می‌شود هم‌اکنون در جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) آغاز شده و در حال اجراست.

پیشنهاد راه اندازی کرسی شیعه شناسی را در دانشگاه های فرانسه

حجت‌الاسلام والسلمین مدنی پیشنهاد داد که بر اساس یه تفاهم‌نامه کرسی شیعه شناسی در دانشگاه سوربن از سوی جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و کرسی مسیحیت شناسی در جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) توسط مدرسه عالی کاتولیک راه‌اندازی شود.

وی خطاب به رییس مرکز تعلیمات دینی پدران کلیسای فرانسه گفت: ما آمادگی داریم تا تا با کمک شما یک مدرسه در پاریس راه‌اندازی کنیم که این کار به فهم بهتر از اسلام و نزدیک‌تر شدن پیروان هر دو دین به هم کمک می‌کند.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱