مبلغ جامعه‌الزهرا(س) عنوان کرد:

محبت و عفت؛ دو هدیه الهی به زن / امروز نیز زنان جوامع غربی به دنبال الگو هستند

جامعه الزهرا

خانم مظفری با بیان اینکه زن در نگاه جنسیتی اسلام، مجرای خلقت و مرد مجرای قدرت است، گفت: خداوند دو چیز را به زن امانت داده است که یکی بحث عفت است که حق‌الله است و دیگر بحث محبت است که حق الناس است.

 به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، خانم ناهید مظفری در همایش «بانوی انقلابی، رویش‌ها و ارزش‌ها» که از سوی اداره امور مبلغان معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و با حضور  مبلغان اعزامی ویژه ایام فاطمیه، اساتید و طلاب برگزار شد، با اشاره به آیات 124 تا 126 سوره مبارکه طه، عنوان کرد: خداوند در این آیات به معیشت دنیا اشاره می‌کند و می‌فرماید: «و هر كه از ياد من دل بگرداند در حقيقت زندگى سختى خواهد داشت و روز رستاخيز او را نابينا محشور مى ‏كنيم، مى‏ گويد پروردگارا چرا مرا نابينا محشور كردى با آنكه بينا بودم، مى‏ فرمايد همان طور كه نشانه‏ هاى ما بر تو آمد و آن را به فراموشى سپردى امروز همان گونه فراموش مى ‏شوى».

وی یادآور شد: خداوند که ما را آفریده و اولین مهندس عالم است، دستوراتی را با توجه به ساختار جسمی و روحی ما ارائه کرده و می‌فرماید اگر همه شما مرتد شوید بر دامن کبریایی من گردی نمی نشیند، خداوند بایدها و نباید‌ها به ما نشان داده و ما موظف به اجرای آنها هستیم تا بتوانیم در مسیر کمال حرکت کنیم.

سه دیدگاه کلی درباره زن

مبلغ جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه گفت: سه دیدگاه کلی درباره زنان وجود دارد، از جمله دیدگاه بدوی، دیدگاه فمینیسم و دیدگاه اسلام که در دیدگاه بدوی، زن از حیوانات پست تر است و زن را به مردان هدیه می‌دهند و زن باید در خدمت جامعه و مردان باشد، زن خریداری و فروخته می‌شوند.

مظفری افزود: در دیدگاه بدوی، زن وسیله ای برای لذت مردان است و زن را افیون می‌دانند که متأسفانه این دیدگاه به صورت مدرن در جوامع وجود دارد.

وی یادآور شد: امروز زنان در رسانه‌های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و کرامت از زن گرفته شده است که همین مسئله نوعی دیدگاه بدوی نسبت به زن است که بر اساس این دیدگاه برای ما نیازسازی کردند.

اجرای سیستم لیبرالی در غرب

مبلغ جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به انقلاب فرانسه معروف به انقلاب رنسانس در قرن هفدهم اشاره کرد و گفت: در انقلاب رنسانس سه گروه پادشاهان، اربابان کلیسا و سرمایه داران ساقط شدند که این سه گروه، چهره خود را تغییر دادند و با هم مشورت کردند تا دوباره بر مردم مسلط شوند.

مظفری ادامه داد: این سه گروه پس از مشورت به این نتیجه رسیدند که برای اینکه جامعه ای را در دست بگیرند، باید بر زنان جامعه مسلط شوند و آنان را به سوی اهداف خود هدایت کنند.

وی با اشاره به اینکه غرب پس از انقلاب رنسانس به سمت سیستم لیبرالی پیش رفت، عنوان کرد: در سیستم لیبرالی دو قطب وجود دارد، مردم غرب پذیرفتند که یا باید پولدار و یا بی پول باشند، در حالیکه اسلام، عدالت اجتماعی را قبول دارد و به تفکر لیبرالی اعتقادی ندارد.

مبلغ جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: از قرن هفده تا قرن نوزدهم تلاش کردند که زنان را به خارج از خانه‌ها بکشانند، کارخانه‌ها را تعطیل کردند، سپس خصوصی سازی را در دستور کار خود قرار دادند که در این راستا نیروهای ارزان قیمت که زنان بودند وارد عرصه اجتماعی شدند.

مظفری اضافه کرد: در آن زمان، مردان در خانه نشستند و زنان در محیط‌های کار فعالیت کردند، بدین وسیله مدیریت مالی در دست زنان قرار گرفت، فساد اخلاقی در جامعه افزایش یافت و جریان فمینیستی شکل گرفت.

وی تصریح کرد: در سیستم فمینیستی، زن از ارزش خود دورمی شود، در حالیکه عقل و فطرت ما را به سوی کمال مطلق فرا می‌خواند.  

امروز نیز زنان جامعه غربی به دنبال الگو هستند

مبلغ جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به یکی از سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله العالی اشاره کرد که می‌فرمایند: «زن مسلمان در دامنه کوهی است که قله آن حضرت زهرا علیها السلام است» و اظهارد اشت: امروز نیز زنان جامعه غربی به دنبال الگو هستند.

مظفری تأکید کرد: در دیدگاه بدوی، زن از انسان بودن محروم است و ابزار در نظر گرفته می‌شود، در دیدگاه فمینیسم نیز زن از زن و مادر بودن محروم است، حال آنکه زن در دیدگاه اسلام، ریحانه است.

وی ادامه داد: خداوند در آیات قرآن کریم برای زن و مرد، اجر عظیم قرار داده است و می‌فرماید باکرامت ترین شما زنان و مردان، باتقواترین شماست، یعنی هم زن و هم مرد را مخاطب قرار می‌دهد.

زن در نگاه جنسیتی اسلام، مجرای خلقت و مرد مجرای قدرت است

مبلغ جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه در نگاه جنسیتی اسلام، زن مجرای خلقت و مرد مجرای قدرت است، گفت: ما هیچ دیدگاهی نداریم که همانند دیدگاه اسلام نسبت به زن توجه داشته باشد.

مظفری یادآور شد: خداوند در قرآن کریم درباره حضرت مریم علیهاالسلام، حضرت آسیه علیها السلام و مادر حضرت موسی علیهاالسلام سخن می‌گوید، بر اساس دین اسلام، زن توانمند است و وظیفه تربیت فرزند و انسان‌سازی را به عهده دارد.

وی تصریح کرد: خداوند کودک را در دامن زن قرار داده است و به فرموده امام خمینی(ره)، از دامن زن است که مردم به معراج می‌رسد، زن مردان را می‌سازد و مردان، جهان را؛ پس زن از یک سو گهواره را تکان می‌دهد و با دست دیگر جهان را می‌سازد و این گفتار امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب مدظله العالی است.

مبلغ جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به روایاتی درباره ارزش وجودی زن اشاره کرد و افزود: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله درباره فرزندان می‌فرماید که تربیت صحیح دختر مانع رسیدن آتش به مادر و پدر می‌شود؛ همچنین امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید که حجت خدا بر ما حضرت فاطمه علیها السلام است.

محبت و عفت؛ دو هدیه الهی به زن

مظفری با بیان اینکه زن در اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد، عنوان کرد: زن متعلق به پدر، مادر، همسر، فرزند و جامعه نیست که برای او تصمیم بگیرند، بلکه زن متعلق به خداوند است و خداوند به عفت و محبت زن توجه ویژه ای دارد که با این دو می‌تواند دنیا را بسازد و الگویی برای تمام دنیا باشد.

وی با بیان انیکه حیثیت زن حق الله است، تصریح کرد: خداوند دو چیز را به زن امانت داده است که یکی بحث عفت است که حق الله است و دیگر بحث محبت است که حق الناس است.

مبلغ جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: خداوند نسبت به زن غیرت دارد و می‌فرماید که زن محبوبه من است، به همین خاطر زن هنگام نماز خواندن باید حجاب داشته باشد، چون حق الله است و ما در محضر کسی نماز می‌خوانیم که نسبت به ما غیرت دارد.

مظفری با بیان اینکه ما بدون زبان محبت به جایی نمی‌رسیم، اظهار داشت: خداوند می‌فرماید من با مهربانی با شما رفتار می‌کنیم، اگر زن عفت و محبت نداشته باشد، جامعه را سقوط می‌دهد، در حالیکه اگر این دو را داشته باشد از دامن او نسل موفقی پرورش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به جایگاه همسری ومادری زنان جامعه، افزود: برای ما اینگونه تعریف کردند که حضور زن در جامعه نیاز است و زن باید در جامعه حضور داشته باشد، در حالیکه زن باید جایگاه اصلی خود را پیدا کند.

مبلغ جامعه‌الزهرا علیهاالسلام همچنین به لزوم خودسازی اشاره کرد و گفت: اگر بانوان جامعه، خودسازی داشته باشند، می‌توانند نسل‌های بعد را به درستی تربیت کنند.

توجه به موضوعات و مباحث با تلفیقی از زبان علم و زبان دین

مظفری در ادامه به علم اپی ژنتیک اشاره کرد و افزود: امروز اطلاعات ما هم از نظر علمی و هم بر اساس دیدگاه اسلام و با استفاده از آیات و روایات غنی است و ما می‌توانیم با استفاده از زبان علم وارد موضوع و بحث شویم تا ذهن مخاطبمان باز شود و در ادامه با زبان دین به موضوع بپردازیم.

وی به تفاوت‌های ادراکی زن و مرد اشاره کرد و گفت: حس بینایی زنان با مردان متفاوت است، مردان دید تونلی دارند و کلی نگر هستند، حال آنکه زنان دید دورانی و جزئی نگر دارند. مردان مدیر کل هستند و اگر بخواهند جزئیات را ببینند ذهن آنان خسته می‌شود، اما زن با توجه به این که وظیفه تربیت فرزند را به عهده دارد باید جزئی نگر باشد.

مبلغ جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: درباره حس شنوایی هم همین مسئله مطرح است، مردان وقتی بر یک صدا متمرکز می‌شوند، همان صدا را می‌شنوند، در حالیکه زنان همه صداها را می‌شنوند. با توجه به این مباحث، اگر دیدگاه فمینیستی از مجرای روانشناسی و فیزیولوژی مورد بررسی قرار گیرد، رد می‌شود.

تفاوت لایه‌های شخصیتی زن و مرد از نظر علمی

مظفری تصریح کرد: زنان و مردان بر اساس شرح وظایف با هم متفاوت هستند، خداوند طبق شرح وظایف، ابزار انسان‌سازی را به زن و ابزار قدرت را به مردان داده است.

وی یادآور شد: لایه‌های شخصیتی زن و مرد متفاوت است که با توجه به ویژگی‌های فیزیولوژی و روانشناختی زنان و مردان می‌توان به لزوم حجاب پی برد، ما باید بینش را به مخاطبان خود بدهیم تا خود فرد برای رفتار و شخصیت خود تصمیم بگیرد.

مبلغ جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در پایان، کتاب‌هایی را برای مطالعه به بانوان مبلغ پیشنهاد کرد، از جمله کتاب «زن در آینه جمال و جلال الهی» تألیف حضرت آیت‌الله جوادی آملی، کتاب «درآمدی بر نظام شخصیت زن در اسلام» تألیف حجت‌الاسلام‌والمسلمین زیبایی نژاد و حضرت آیت‌الله سبحانی و کتاب «در ساحل آرامش» نوشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن عباسی ولدی که می‌تواند برای کار تبلیغ مؤثر باشد.  

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱