کارشناس مباحث خانواده در مراسم جشن ازدواج؛

شیطان در مسئله ازدواج و فرزندآوری، انسان را به فقر وعده می‌دهد

سعیدی

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که گویش افراد مبتنی بر گویش‌های شیطنت آمیز شده، به طوریکه افراد از ازدواج و فرزندآوری واهمه دارند و کلام مشترک افراد، کلام اقتصادی است.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام و المسلمین سعیدی روز سه شنبه در مراسم جشن ازدواج طلاب و کارمندان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: عواملی مانع مسئله ازدواج و فرزندآوری می‌شود که باید شناسایی و مورد توجه قرار گیرد.

شیطان در مسئله ازدواج و فرزندآوری، انسان را به فقر وعده می‌دهد

کارشناس مباحث خانواده اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که گویش افراد مبتنی بر گویش‌های شیطنت آمیز شده است، به طوریکه افراد از ازدواج و فرزندآوری واهمه دارند و کلام مشترک افراد، کلام اقتصادی است.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی یادآور شد: بسیاری از کارهای شیطان با وعده است و یکی از کارهای شیطان این است که وعده فقر می‌دهد؛ یعنی آنچنان وعده فقر در ذهن انسان ایجاد می‌شود و پرورش می‌یابد که فرد به آن معتقد می‌شود و از ازدواج و فرزندآوری منصرف می‌شود.

وی بیان داشت: حضرت امام(ره) فرمودند که آمریکا شیطان بزرگ است؛ زیرا آمریکا هم شیطنت‌هایی داشته است، از جمله تحریم را پیش روی ملت ایران قرار داده است و موضوع اقتصادی را مطرح می‌کند.

اولین کار شیطان این است که انسان را از توکل بر خداوند ناامید می‌کند

کارشناس مباحث خانواده گفت: اگر می‌خواهیم مسئله ازدواج و فرزندآوری را تبلیغ کنیم، اولین کار توکل بر خداوند است.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی افزود: خداوند می‌فرماید: «به عزت و جلالم سوگند نا امید می‌کنم امید کسی را که به غیرمن امید داشته باشد»؛ اولین کار شیطان هم این است که انسان را از توکل بر خداوند ناامید می‌کند.

وی تصریح کرد: باورمان شود که خداوند رزاق است، بنابراین امید ما به دیگران نباشد و به قول یکی از بزرگان، مؤمن مشرک نباشیم، مثل این که بگوییم اول خدا بعد بنده خدا.

کارشناس مباحث خانواده عنوان کرد: ما گاهی با اسباب ظاهری مشغول می‌شویم و تصور می‌کنیم که رزق ما در دست دیگران است، درحالیکه خداوند متعال رزاق است.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی با بیان اینکه توکل به غیرخدا نداشته باشیم، اظهار داشت: ما هر چه مشکل داریم، از بی خدایی است.

وی با اشاره به آیه 268 سوره بقره عنوان کرد: خداوند می‌فرماید: «الشَّيطانُ يَعِدُكُمُ الفَقرَ؛ شیطان، شما را (به هنگام انفاق،) وعده فقر و تهیدستی می‌دهد»؛ شیطان وعده فقر می‌دهد، در حالیکه خداوند وعده صدق می‌دهد و ما باید از شیطان برائت داشته باشیم.

زندگی خود را با قناعت ممزوج کنیم

کارشناس مباحث خانواده، دعای هشتم صحیفه سجادیه را مورد توجه قرار داد و افزود: امام سجاد(علیه‌السلام) در این دعا، مشکلاتی را بیان می‌کند که انسان به خداوند پناه می‌برد و وعده‌های الهی و شیطانی را بر می‌شمرد.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی با بیان اینکه زندگی خود را با قناعت ممزوج کنیم، گفت: امام علی(علیه‌السلام) در تعریف حیات طیبه می‌فرماید که حیات طیبه به معنای قناعت است و چقدر زیباست که خداوند به انسان قناعت عنایت کند.

وی اضافه کرد: قناعت شیرینی‌ها را به زندگی اضافه می‌کند، حال آنکه حرص در زندگی معادلات را به هم می‌زند.

لزوم تربیت و مراقبت از نفس

کارشناس مباحث خانواده همچنین به موضوع عصبانیت و غضب در زندگی اشاره کرد و اظهار داشت: بیشتر مشکلات زندگی انسان‌ها از عصبانیت ناشی می‌شود، به طوریکه شدت غضب و حالت هیجانی غضب، گویش و نطق انسان را تغییر می‌دهد، ریشه استدلال را قطع می‌کند و فهم انسان را کم می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی گفت: اگر ما به تربیت نفس نپردازیم، صدمه می‌بینیم و داشته‌های ما به ما آسیب می‌رساند.

وی با اشاره به آیه « إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى؛ انسان سركشى مى كند»، ادامه داد: انسان همواره در نوجوانی، جوانی و پیری به تربیت نیاز دارد؛ بسیاری از مشکلات زندگی از بی تربیتی نفس ناشی می‌شود و کسی که مراقبت از نفس خود نداشته باشد، سرکشی و طغیان می‌کند.

ما باید به تکلیف الهی برای تربیت فرزند عمل کنیم

کارشناس مباحث خانواده با بیان اینکه رفتارهای خود با دیگران را مورد توجه قرار دهیم، عنوان کرد: امام علی(علیه‌السلام) در حکمت 10 نهج البلاغه می‌فرماید: با مردم آنگونه معاشرت كنيد، كه اگر مرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد، با اشتياق سوي شما آيند».

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی با اشاره به آیه 6 سوره تحریم، گفت: خداوند می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَيْها؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! خود و خانواده خود را از آتشى كه هيزم آن مردمان (گنهكار) و سنگ‌ها هستند، حفظ كنيد»، بنابراین ما نسبت به خانواده خود تکلیف داریم.

وی تصریح کرد:  ما باید به تکلیف الهی برای تربیت فرزند عمل کنیم؛ در این صورت اگر فرزند شما، فرزند نوح و یا فرزند صالح شود، شما به تکلیف الهی خود عمل کردید و اظهار ندامت و پشیمانی در شیوه تربیت فرزند خود نخواهید داشت.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱