استاد فرحزاد در درس اخلاق؛

تمام نعمت‌های خداوند با بلا و سختی عجین شده است

فرحزاد

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با بیان اینکه تمام نعمت‌های خداوند با بلا و سختی عجین شده است، گفت: ما باید در برابر بلاها و سختی‌های زندگی صبر پیشه کنیم که یکی از راه‌های صبر، تمرین است.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله فرحزاد روز سه شنبه در جلسه درس اخلاق جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: بهترین ذکر‌ها و دعا‌ها و بهترین توسل به پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و آل پیامبر(علیهم‌السلام) ذکر صلوات است.

 ذکر صلوات، میزان حسنات را سنگین می‌کند

استاد اخلاق حوزه اظهار داشت: ذکر صلوات هم از اعمال ماه شعبان و هم از اعمال ماه مبارک رمضان است که میزان حسنات را سنگین می‌کند و حوائج انسان را برآورده می‌سازد.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد افزود: امام صادق(عليه‌السّلام) به یکی از یاران خود فرمود: آيا دعائى به تو بياموزم كه روى تو را از آتش جهنّم حفظ كند؟ پس از دميدن سپيده صبح صد بار بگو«اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد»، خداوند روى تو را از حرارت آتش دوزخ در امان دارد».

 بیش از صد مورد واژه صبر در قرآن کریم بیان شده است

وی در ادامه با اشاره به موضوع و اهمیت صبر، گفت: بیش از صد مورد واژه صبر در قرآن کریم بیان شده است و خداوند همواره انسان‌ها را در انجام وظایف و در برابر مصائب و سختی‌ها به صبر و بردباری دعوت می‌کند.

استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: اگر آثار و برکات صبر را بدانیم، مشکلات برای ما راحت می‌شود که در این باره آیات و روایاتی در فضیلت اجر و پاداش صابرین بیان شده است، از جمله خداوند می‌فرماید: «ان الله مع الصابرین خدا با همه صابرین است»؛ یعنی با وجود اینکه خداوند همواره با همه موجودات عالم است، اما معیت خصوصی برای صابران است.

 صبر، انسان را به مقام همراهی با خدا می‌رساند

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد افزود: در آیات قرآن ذکر شده است که خداوند صابرین را دوست دارد، زیرا صبر، انسان را به مقام همراهی با خدا و محبوب خداوند قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه افرادی در قیامت هستند که پاداش آنان بی اندازه است، ادامه داد: روز قیامت چهار نوع حساب و کتاب داریم، عده ای بی حساب و کتاب به جهنم می‌روند، عده ای گناهان آنان بیشتر از حسناتشان است، عده ای دارای حسنات بیشتر و گناهان کمتر هستند، عده ای هم بی حساب و کتاب به بهشت می‌روند که صابران از جمله آنان هستند.

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه صبر جمیل آن صبری است که در آن گلایه و شکایت و جزع و فزع و ... نیست، اضافه کرد: پیامبراکرم(ص) از قول خداوند سبحان فرمود: اگر به بنده‌ای از بندگانم مصیبتی در بدنش یا مالش یا فرزندش تقدیر نمودم و او هم با صبر جمیل از این مصیبت استقبال کرد، روز قیامت حیا می‌کنم این‌که برای او میزانی نصب کنم و یا دیوان حساب و کتابی را برای او باز نمایم.

 روح بندگی و عبادت، تسلیم در برابر رضای خداوند است

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد همچنین به حدیثی از امام سجاد(علیه‌السلام) اشاره کرد که فرمودند: «روز قیامت برخی را ندا می‌دهند که کجا هستند صابرون؟ عده ای می‌گویند که ما در دنیا صابر بودیم، از سوی خداوند ندا داده می‌شود که وارد بهشت شوید».

وی با بیان اینکه روح بندگی و عبادت این است که انسان به رضای خداوند تسلیم و راضی باشد، عنوان کرد: امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «نَحْنُ صَبَرْنَا وَ شِیعَتُنَا أَصْبَرُ مِنَّا- وَ ذَلِكَ أَنَا صَبَرْنَا عَلَى مَا نَعْلَمُ- وَ هُمْ صَبَرُوا عَلَى مَا لَا یعْلَمُون؛ ما صابر و شکیبا هستیم؛ ولی شیعیان ما صبور از ما هستند. و این به خاطر آن است که ما بر آنچه به آن علم داریم، صبر می‌کنیم؛ ولی شیعیان بر چیزی صبر می‌كنند كه از آن آگاه نیستند».

 انسان‌های صابر همنشین پیامبران زمان خود در بهشت خواهند بود

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه انسان‌های صابر همنشین پیامبران زمان خود در بهشت خواهند بود، اظهار داشت: هیچ گاه از خداوند درخواست بلا نکنیم اما از خداوند بخواهیم که در صورت فرستادن بلا و مصیبت به ما صبر در برابر آن مصیبت همراه با عافیت را به ما عنایت کند.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با اشاره به اینکه برخی پیامبران و امامان، همسران مناسبی نداشتند، تصریح کرد: اگر زن در برابر اخلاق همسر صبر کند، ثواب حضرت آسیه را می‌برد، همچنین صبر مرد در برابر اخلاق همسرش، ثواب صبر ایوب در پرونده او ثبت می‌شود.

وی بیان داشت: کسی که به بلایی مبتلا شود و صبوری کند، ثواب هزار شهید را به آن فرد نوشته می‌شود؛ امام حسن عسکری(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «ما مِنْ بَلِیةٍ إلّاوَلِلّهِ فِیهَا نِعمَةٌ تُحِیطُ بِهَا؛ هیچ بلایی نیست مگر این که خداوند در آن بلا نعمتی قرار داده است که آن را فرا می‌گیرد».

 تمام نعمت‌های خداوند با بلا و سختی عجین شده است

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه تمام نعمت‌های خداوند با بلا و سختی عجین شده است، تصریح کرد: ما باید در برابر بلاها و سختی‌های زندگی صبر پیشه کنیم که یکی از راه‌های صبر، تمرین است؛ یعنی اگر حلیم نیستید،خود را به صبوری بزنید که بنا بر روایات، کسی که خود را به صبر وابدارد، خداوند به او صبر می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد در پایان به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) اشاره کرد که فرمودند: «ألصّبر خیر مرکب مارزق اللّه عبداً خیراً له و لاأوسع من الصّبر؛ صبر بهترین مرکب سواری است؛ خداوند هیچ بنده ای را بهتر و گسترده تر از صبر روزی نداده است».

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱