برگزاری اردوی فرهنگی مشهد مقدس ویژه طلاب بین‌الملل جامعه‌الزهرا(س)

اردوی مشهد

اردوی فرهنگی زیارتی مشهد مقدس با حضور 200 نفر از طلاب بین الملل خوابگاهی جامعه‌الزهرا(س) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، اردوی فرهنگی مشهد مقدس با حضور 200 نفر از طلاب بین الملل خوابگاهی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام از سوی اداره کل فرهنگی و با همکاری اداره امور خوابگاه‌ها برگزار شد.

زائران رضوی در نخستین روز، زیارت دسته جمعی را در حرم مطهر رضوی داشتند و در این بارگاه شریف و نورانی به مناجات با حضرت معبود و زیارت حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام پرداختند.

لزوم توأم عبادت و اطاعت خداوند متعال

در این اردو، نشست فرهنگی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد رحمتی مدیر کل صیانت جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در حسینیه فاطمیه برگزار و به موضوع آداب زیارت پرداخته شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحمتی با بیان اینکه محبت باید قلبی و دارای آثار و نشانه باشد، عنوان کرد: امروز که در محضر حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام هستیم، باید محبت خود را به ایشان و ائمه معصومین علیهم‌السلام افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه بین عبادت کردن و اطاعت کردن تفاوت وجود دارد، گفت: شیطان 6 هزار سال عبادت کرد، اما از اطاعت خداوند متعال سر باز زد و در برابر آدم سجده نکرد و چنین عاقبتی پیدا کرد.

مدیر کل صیانت جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: در دوران امامت اهل بیت علیهم‌السلام، افرادی بودند که به خاطر عبادت زیاد، پیشانی آنان پینه بسته بود، اما از ولایت جانشینان خداوند بر روی زمین را نپذیرفتند و خداوند را اطاعت نکردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحمتی با تصریح بر اینکه لذت عبادت و زیارت را با هم داشته باشید، به برگزاری این اردوی زیارتی اشاره کرد و افزود:  اردو به معنای باهم بودن است که سختی‌هایی دارد، اما لذت بزرگتری دارد و آن رسیدن به حضور امام معصوم علیه‌السلام است.

وی تصریح کرد: شما زائران امام رضا علیه‌السلام از زمانی که وارد مشهد مقدس شدید، میهمان آن امام رئوف هستید، بنابراین چنین دیدی نسبت به این سفر نورانی داشته باشید و خود را در محضر آن حضرت ببینید.

مدیر کل صیانت جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در نشست دیگری در این اردو با موضوع «آداب زیارت و ولایت پذیری»، به بحث ولایت اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند در آیه 55 سوره مائده می‌فرماید: «اِنِّما وَليُّكُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصلَّوهَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاهَ وَ هُمْ راكِعُونَ؛ ولیّ شما فقط خداست و رسول او و کسانی که ایمان آوردند، [همان] کسانی که نماز برپامی‌دارند و زکات می‌دهند درحالی که در رکوع‌اند» که این آیه به آیه ولایت مشهور است.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین نعمت‌های خداوند متعال که به ما ارزانی داشته، امامان معصوم علیهم‌السلام هستند که برترین و خاص ترین انسان‌ها هستند و ما باید حق آنان را ادا کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحمتی یادآور شد: یکی از دعاهایی که در سند آن هیچ خدشه‌ای وارد نیست، زیارت کبیره است که سفارش زیادی به خواندن این زیارت شده و می‌توان در حرم مطهر رضوی این دعا را خواند.

وی با بیان اینکه شهدای ما همواره هم‌جهت با ائمه معصومین علیهم‌السلام بودند، گفت: رابطه ما با ائمه معصومین علیهم‌السلام سه نوع رابطه است، از جمله رابطه گدایی که خواسته و حاجت خود را از آنان می‌خواهیم.

امامان معصوم علیهم‌السلام، مظهر رحمانیت و بخشش هستند

مدیر کل صیانت جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: اهل بیت علیهم‌السلام خورشید عالمند و امامان معصوم علیهم‌السلام، مظهر رحمانیت و بخشش هستند؛ این نوع رابطه که من برای گدایی به درِ خانه حضرت بروم، کم لطفی و مبتدی است، زیرا گدا فقط به نیاز خود می‌اندیشد و با این نیت و در انتظار رسیدن به خواسته خود در می‌زند و با صاحبخانه کاری ندارد، بنابراین ما نباید نگاهمان به امام اینگونه باشد.

وی افزود: برخی معتقدند که رسیدن به محضر امام معصوم علیه‌السلام صرف گدایی نیست، بلکه دلتنگی از آن امام همام است، امروز نیز شما طلاب بین الملل، گلچین شده حضرت زهرا علیهاالسلام هستید که در ایام شهادت آن بانوی بزرگوار به خانه یکی از فرزندانش دعوت شدید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحمتی تصریح کرد: نوع دیگر رابطه، خادمی در محضر امامان معصوم علیهم‌السلام است که بهترین نوع رابطه است، این که خود را خدمتگزار آن حضرت بدانیم و در این جهت گام برداریم.

ما باید در همه حال، خود را در محضر خداوند ببینیم

در این اردوی زیارتی فرهنگی، نشست دیگری با حضور خانم لباف استاد و مشاور جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تشکیل و در حاشیه این نشست، مراسم ختم برای مادر یکی از طلاب بین الملل برگزار شد.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به حدیث قدسی که اگر عالم هستی و وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و امام علی علیه‌السلام خلق شده، به خاطر وجود نازنین حضرت زهرا علیهاالسلام است، اظهار داشت: یکی از سعادت‌های انسان این است که در ایام شهادت بانوی دو عالم از این دنیا برود.

استاد لباف با اشاره به آیه «أَ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَري» در سوره علق تصریح کرد: ما باید در همه حال، خود را در محضر خداوند ببینیم و اگر بدانیم که خداوند متعال در همه حال ما را می‌بیند، حضور مسئول نیاز نیست.

وی با اشاره به اینکه همواره و در همه حال چه در زمان عافیت و چه در زمان بیماری، شاکر خداوند متعال باشیم، گفت: امام سجاد علیه‌السلام در دعای 15 صحیفه سجادیه، خدا را چه در زمان عافیت و چه در وقت بیماری سپاس می‌گویند و می‌فرمایند: «بار خدایا، تو را سپاس بر نعمت تندرستی بدن که همواره و پیوسته از آن برخوردار بودم و سپاس تو را بر آن بیماری که در جسمم پدید آورده‌ای».

استاد و مشاور جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در پایان یادآور شد: اینکه ما در ایام فاطمیه مهمان امام رضا علیه‌السلام هستیم و دعوت شده ایم یکی از نعمت‌های بزرگ است که به ما ارزانی داشته است.

 

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱