عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد:

پژوهش‌های حوزوی باید به سمت نیازهای جامعه سوق داده شود

مروی

آیت‌الله مروی بر ضرورت سه رکن گسترش فرهنگ پژوهش، تقویت زیرساخت‌های پژوهشی و تربیت پژوهشگر در حوزه‌های علمیه تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، آیت‌الله جواد مروی روز پنجشنبه 11 بهمن در آیین اختتامیه و مراسم تقدیر از برگزیدگان پنجمین جشنواره علامه حلی حوزه علمیه قم که در مرکز حوزه علمیه خواهران در قم برگزار شد، عنوان کرد: اگر رسالت حوزه‌های علمیه شناخت، تببین و تبلیغ دین، پاسخگویی به شبهات و مشکلات فکری است، یکی از ارکان اساسی این هدف، تحقیق و پژوهش است.

لزوم تقویت و گسترش فرهنگ پژوهش در حوزه‌های علمیه

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: مدیران پژوهشی حوزه‌های علمیه باید سه رکن گسترش فرهنگ پژوهش، تقویت زیرساخت‌های پژوهشی  و تربیت نیروهای انسانی برای پژوهش را در حوزه‌های علمیه مورد دقت و مطالعه قرار دهند و اجرایی کنند.

آیت‌الله مروی با اشاره به لزوم تقویت و گسترش فرهنگ پژوهش در حوزه‌های علمیه تصریح کرد: ما باید به این موضوع توجه کنیم که سلف صالح ما در حوزه‌های علمیه نسبت به فرهنگ پژوهش و نگاه و عملکرد آنان نیست به این موضوع چگونه بوده است.

وی ادامه داد: متولیان امر پژوهش باید سابقه درخشان و عظیم پژوهش در حوزه‌های علمیه را برای اندیشمندان جوان حوزوی تبیین کنند.

روحیه پژوهش و تحقیق باید در فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه تقویت شود

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه حاصل پژوهش و تحقیق مرحوم علامه امینی(ره)، اثر گرانسنگ الغدیر است، گفت: قلم و تحقیق این کتاب آنچنان متقن است که قابل نقد توسط گروه‌های مختلف سلفی نیست و گروه‌های سلفی باور معتقدند نقد به این کتاب باعث توجه مردم به این کتاب شده که به سود آنان نیست.

آیت‌الله مروی با بیان اینکه روحیه پژوهش و تحقیق باید در فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه تقویت شود، عنوان کرد: برنامه ریزی شورای عالی حوزه‌های علمیه و متولیان امر پژوهش برای سوق دادن پژوهش‌های حوزوی به سمت نیازهای فکری است.

تحقیق و پژوهش حوزوی به سمت نیازهای جامعه باشد

وی افزود: متولیان پژوهش حوزه‌های علمیه باید نیازهای پژوهشی را برای طلاب تبیین کنند و  تحقیق و پژوهش‌های حوزوی را به سمت نیازهای پژوهشی روز سوق دهند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اضافه کرد: متولیان باید برنامه ریزی کنند که طلاب نیازهای جامعه و امت اسلام را بشناسند و تحقیق و پژوهش حوزوی به سمت نیازهای جامعه باشد، همچنین وظیفه متولیان، انتشار پژوهش‌ها است.

پژوهش باید در برنامه‌های حوزه سریان داشته باشد

آیت‌الله مروی تصریح کرد: وقتی پژوهشگری اثری را خلق می‌کند که مورد تأیید قرار می‌گیرد، حداقل انتظار این است که آن اثر عرضه شود و مورد استفاده دیگران قرار گیرد.

وی تأکید کرد: همانطور که خون در رگ‌های انسان جریان دارد، پژوهش هم باید در برنامه‌های حوزه سریان داشته باشد و آثار پژوهشی حوزه‌های علمیه باید منتشر شود.

طلاب حوزه رهبران فکری مردم در آینده هستند

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه طلاب حوزه رهبران فکری مردم در آینده هستند، اظهار داشت: طلاب باید با نوشته‌ها مأنوس شوند و موضوع پژوهش، اولویتی است که ساز و کار آن باید فراهم شود که شورای عالی حوزه‌های علمیه آماده دریافت پیشنهادات در این باره است.

آیت‌الله مروی یادآور شد: روحانیت علت محدثه و مبقیه انقلاب اسلامی است و فضلا و پژوهشگران امتیاز روحانیت شیعه هستند که باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

وی تصریح کرد: روحانیت چهل سال است که با همه سختی‌ها و هجمه ها، انقلاب اسلامی را حفظ کرده و پیش می‌رود، انقلاب اسلامی بر اساس توکل به ذات حضرت حق شکل گرفته و امید است که دستاوردهای بزرگی را در این نظام شاهد باشیم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱