آغاز دوره تربیت مدرس در جامعه الزهرا/ لزوم توجه به ژرفای علمی دوره

آغاز دوره تربیت مدرس

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با بیان اینکه اصل و مبنای دوره تربیت مدرس، اخلاص است، بر لزوم توجه به بار علمی و ژرفای دانش در این دوره تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، افتتاحیه دوره تربیت مدرس روز یکشنبه با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، اساتید و پذیرفته‌کنندگان در دوره تربیت مدرس در سالن جلسات ساختمان شهید بهشتی برگزار شد.

عمل و فعالیت ما در صورت اخلاص، شجره طیبه می‌شود

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در این مراسم با اشاره به برگزاری نخستین دوره تربیت مدرس، عنوان کرد: خدای متعال و مهربان را شاکر و سپاسگزاریم که یکی از آرزوهای ما در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با همت معاونت آموزشی تربیتی و مدیران گروه‌های آموزشی و همکاری اساتید محقق می‌شود و این شجره طیبه غرس می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: ما از صمیم قلب از خداوند متعال می‌خواهیم که این دوره تربیت مدرس را به درخت تناور، تنومند و پرخیر و برکتی تبدیل کند که ذخیره دنیا و آخرت همه ما باشد.

وی یادآور شد: اعمال، فعالیت‌ها، برنامه‌ها و طرح‌های ما می‌تواند مصداق آیه «كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ» یا مصداق آیه «وَمَثلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ» و یا حتی « شَجَرَةُ الزَّقُّومِ» باشد، اما ما باید همواره تلاش کنیم که اعمال ما «كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ» شود.  

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: اگر می‌خواهیم عمل و فعالیت ما شجره طیبه شود، یک راه اصلی و اساس آن اخلاص است؛ کار بدون خلوص بی برکت است و همه ما این موضوع را می‌دانیم، اما از آنجا که انسان در معرض لغزش است، همواره باید این اصل را تکرار کنیم.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی بیان داشت: در طول تاریخ اسلام، بزرگان و علمایی بودند که با دست‌های خالی و بدون امکانات اما با اخلاص گام برداشتند و هنوز برکات فعالیت‌های آنان را مشاهده می‌کنیم.

وی به فعالیت‌های شیخ طوسی اشاره کرد و افزود: امروز در همه مباحث اسلامی از جمله تفسیر، اصول، فقه، حدیث، رجال و غیره، آثاری از شیخ طوسی را می‌بینیم و خود را مدیون شیخ طوسی می‌دانیم، چنانچه حوزه علمیه تا ظهور حضرت مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، وامدار شیخ طوسی است و فعالیت‌های ایشان «كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ» است.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: اگر اخلاص در کارهای ما باشد، خداوند بذر کوچکی را به درختی تبدیل می‌کند که سایه گستر امت باشد.

انقلاب اسلامی همانند شجره طیبه‌ای در تمام دنیا ریشه دوانده است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی به دوران انقلاب اسلامی و تلاش علما، شهدا و مردم انقلابی در تحقق پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از پایه‌های انقلاب اسلامی بر دوش علامه طباطبایی(ره) است، چنانچه ایشان به عنوان ستونی در  ساخت تربیتی افرادی چون شهید بهشتی(ره)، شهید مطهری(ره) و بسیاری از علما و مبارزیون دوران انقلاب نقش داشتند.

وی به تلاش‌های حضرت امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و ادامه داد: آن روز که حضرت امام می‌گفتند شاه را از ایران بیرون می‌کنیم، بسیاری از افراد می‌خندیدند و حتی امام را به مدت 15 سال از ایران تبعید کردند، اسم و عکس حضرت را ممنوع کردند، اما حضرت امام(ره) شجره‌ای کاشتند که به ایران منحصر نمی‌شود و انقلاب اسلامی در تمام دنیا ریشه دوانده است.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام همچنین به زحمات و تلاش‌های شهید قدوسی(ره)، مرحوم آخوند و آیت‌الله کوهستانی اشاره و اضافه کرد: این علمای بزرگ اگر در تاریخ ماندگار شدند، به خاطر اخلاصی بود که در کارهای خود داشتند.

وظیفه استاد حوزه، تربیت سرباز امام زمان(عج) است/اصل و پایه دوره تربیت مدرس، اخلاص است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی در ادامه عنوان کرد: جایگاه استاد دانشگاه برای ما مقدس و ارزشمند است، اما تفاوت استاد حوزه و دانشگاه این است که ما اساتید حوزه می‌خواهیم سرباز امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف تربیت کنید و روزی در محضر خدای متعال بایستیم و عرض کنیم که عمر ما صرف تربیت سربازان امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف شد.

وی اظهار داشت: تربیت مدرس یعنی مدرسی که می‌خواهد سرباز امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف تربیت کند و اصل، بنا و پایه این دوره، اخلاص است، بنابراین در این مسیر همه گام‌های خود را با اخلاص برداریم و شجره طیبه ای باشد که میوه‌های آن دائم باشد.

پایه آینده جامعه‌الزهرا(س) با برگزاری دوره تربیت مدرس بنا می‌شود

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه یادآور شد: ما در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، دوره‌های مختلف تربیت پژوهشگر، تربیت مشاور، تربیت مبلغ و تربیت مترجم را شروع کردیم، اما تفاوت دوره تربیت مدرس با دوره‌های دیگر این است که ما در این دوره پایه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام را در آینده بنا می‌کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی افزود: اگر مسیر ما در دوره تربیت مدرس درست باشد، پایه‌های جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در آینده طبق تربیت شده‌های تربیت مدرس خواهد بود، بنابراین این کار باید با نهایت دقت و وسواس علمی دنبال شود و جنبه علمی و همچنین جنبه عملی آن که اخلاص است، مورد توجه قرار گیرد.  

لزوم توجه به ژرفای علمی دوره تربیت مدرس

وی تصریح کرد: بار علمی و ژرفای دانشی این دوره باید بسیار مورد توجه قرار گیرد و اگر غیر این باشد، خیانت محسوب می‌شود زیرا ما با برگزاری این دوره، پایه‌های جامعه‌الزهرا علیهاالسلام را بنا می‌نهیم.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام قوی نیاز به اساتید قوی دارد، تأکید کرد: یکی از آرزوهای ما این است که اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام را در جایگاه امنیت شغلی و مالی قرار دهیم و نباید غفلت کنیم، اما بدانید که جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اگر بخواهد قوی شود، باید از نظر علمی و عملی، اساتید قوی داشته باشد.

وی بیان داشت: علمایی چون آیت‌الله اشتهاردی(ره) که تا آخر عمر شریف خود در فیضیه لمعه تدریس می‌کرد و هر شب در کتابخانه برای تدریس روز فردا مطالعه داشت و یا صاحب جواهر(ره) که در کنار جوان از دست داده خود جواهر می‌نوشت، الگویی برای ما هستند.

ضرورت حلم همراه با علم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی در ادامه بر ضرورت حلم همراه با علم تأکید کرد و اظهار داشت: در روایات اسلامی بر ضرورت حلم در کنار علم تأکید زیادی شده، چنانچه در حوزه علمیه، استاد همواره اینگونه بود که در کنار علم، الگوی عملی و مدرس اخلاق هم بوده است.

وی تصریح کرد: من همواره به داستان حضرت عیسی علیه‌السلام که از امام صادق علیه‌السلام روایت شده، اشاره می‌کنم که روزی حضرت عیسی علیه‌السلام به اصرار، پاهای حواریون را شستشو دادند، حواریون گفتند که ای پیامبر خدا ما سزاوارتریم که پای شما را بشوییم، حضرت فرمودند: انسانیت به تواضع و خدمت به مردم است. این کار را کردم تا تواضع کرده باشم و شما هم تواضع را فرا بگیرید و در بین مردم فروتنی کنید.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «اطلبوا العلم و تزینوا معه بالحلم والوقار و تواضعو لمن تعلمونه العلم و تواضعوا لمن طلبتم منه العلم و لا تکونوا علماء جبارین فیذهب باطلکم بحقکم؛ دانش را فرا گیرید و آن را با حلم و وقار بیارایید و فروتن باشید در برابر کسانی که از شما دانش را فرا می‌گیرد و در برابر کسانی که از آنان دانش را می‌جویید فروتنی نمایید؛ از دانشمندان متکبر و جبار نباشید که فضیلت و حقانیت و فواید شما را باطل می‌گرداند».

مبنای حوزه مبارکه طیبه جامعه‌الزهرا(س) باید بر پایه اخلاص باشد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تأکید کرد: در تمام این مسیر مبارک یادآوری شود که مبنای این حوزه مبارکه طیبه و پرخیر و کثیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بر پایه اخلاص باشد و اخلاق و علم آمیخته با هم باشد.

 

وی بیان داشت: معاونت آموزشی تربیتی جهت برگزاری دوره تربیت مدرس، مراحل مختلفی را در طول 6 ماه طی کرده که امید است اساتیدی در شأن جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تربیت شوند تا هدایت فکری و معنوی جامعه را به عهده بگیرند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در پایان تصریح کرد: خداوند متعال با آیه شریفه «قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً» که بر پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم نازل شد، تکلیف همه ما را مشخص کرده است.

آغاز دوره تربیت مدرس  

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱