دبیر اجرایی همایش تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه‌ای:

گفتمان دفاعی رهبری باید وارد جامعه علمی و نخبه کشور شود

باقری

باقری با بیان اینکه گفتمان دفاعی رهبری باید وارد جامعه نخبه کشور شود، گفت: نخبگان جوامع همواره ایدئولوژی های رهبران را تحقق بخشیده اند و پیشرفت و تعالی را به وجود آوردند که جایگاه نخبگان را نشان می دهد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، پیش نشست تبیینی - ترویجی چهارمین همایش تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه ای (مدظله‌العالی) از سوی معاونت پژوهش و کانون پیام ولایت انجمن علمی فرهنگی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار شد.

در این پیش نشست که با حضور دبیراجرایی همایش، نماینده معاونت پژوهش، نماینده جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در امور این همایش و مدیرکانون پیام ولایت برگزار شد، جناب آقای محمود باقری دبیر اجرایی همایش اندیشه دفاعی امام خامنه ای(مدظله العالی) با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در عرصه‌های مختلف راهبردی عنوان کرد: ارائه مقالات علمی و پژوهشی با موضوع همایش می‌تواند در تبیین جایگاه نظریه‌های رهبری و اندیشه دفاعی اهمیت به سزایی داشته باشد.

وی درباره همایش تصریح کرد: چهارمین همایش تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه ای (مدظله العالی) در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ توسط دبیرخانه همایش تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه ای و تحت حمایت سیویلیکا در شهر تهران برگزار می‌شود.

باقری بیان داشت: با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می‌شود، کلیه مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و با امتیازات علمی،گواهی کنفرانس ارائه می‌شود.

وی افزود: تمدن سازی در حوزه دفاعی با محوریت اندیشه مقام معظم رهبری و با تبیین نخبگان دانشگاهی و مراکز علمی کشور مهم ترین محور این همایش است که در این عرصه متخصصان و صاحبنظران در رشته‌های علوم انسانی و الهیات و معارف اسلامی، حقوق بین الملل، روابط بین الملل، حقوق بشر، حقوق محیط زیست، حقوق بشردوستانه، علوم سیاسی، مطالعات منطقه ای و بین المللی و دفاع آینده نگر می‌توانند به ارائه مقالات بپردازند.

دبیر اجرایی همایش ادامه داد: دفاع در عمق راهبردی، نفوذ و مقابله با آن، توانمندسازی معنوی، آمادگی دفاعی و اقتصاد مقاومتی با تاکید بر ظرفیت‌های نیروی مسلح از جمله محورهای این همایش است.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بالنده‌ای در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) وجود دارد، عنوان کرد: هر چند نگارش مقالات پژوهشی فرصت بیشتری می‌طلبد که در این راستا باید تمهیدات لازم اتخاذ شود و تا ماه آبان که همایش نهایی را داریم چندین پیش نشست را برگزار کنیم.

باقری با بیان اینکه تاکنون سه همایش درون سازمانی برگزار شد، توضیح داد: در حوزه اندیشه دفاعی طبق هماهنگی با دفتر مقام معظم رهبری، نقشه راهی تعریف شده است که در طول 10 سال 5 همایش با مقالات و محورهایی پیرامون الگوی دفاعی برگزار شود.

وی با تصریح بر اینکه گفتمان دفاعی رهبری باید وارد جامعه نخبه کشور شود، اظهار داشت: ما با تعاملی که با پایگاه استنادی جهان اسلام در شیراز داشتیم، موفق به اخذ مجوز برگزاری همایش با رتبه علمی پژوهشی شدیم.

دبیر اجرایی همایش بیان کرد: در کشور ما در بسیاری از حوزه‌های علمی منابع خارجی استفاده می‌کردند در حالی که ما ایدئولوژی‌هایی داریم که می‌توان مفاهیم را طبق آن بیاوریم غرب شیوه‌های خود را می‌خواهد دنبال کند و ما باید طبق توان خود گام برداریم.

باقری عنوان کرد: نوع نگرش ما به مقالات باید دارای ویژگی‌های خاص خود باشد نخبگان جوامع همواره ایدئولوژی‌های رهبران را تحقق بخشیده اند و پیشرفت و تعالی را به وجود آوردند که جایگاه نخبگان را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: اسلام جایگاه مهمی برای حقوق بین الملل قائل است و ما توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالنده ای در اسلام داریم تاسیس جامعه ملل را بر اساس علم افزایی ساختند ما نیز دارای جامعه نخبه و توانمندی‌های زیادی هستیم در جامعه نخبه ایران نیاز داریم از علم و دانش بالقوه آن‌ها استفاده کنیم در حوزه اندیشه رهبری نگاه تمدن سازانه ای وجود دارد که می‌توان از آن بهره گرفت.

دبیر اجرایی همایش عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) مجتهدی دینی دارای سابقه مدیریتی در کشور و ساختار جهانی و مشرف به حوزه نظامی و آرمان‌های انقلاب و درک امام راحل(ره) است که این‌ها همگی تکیه گاهی مهم به شمار می‌رود که می‌توان از آن تمدن سازی کرد.

باقری افزود: ابرقدرت‌ها در جهان، دفاع تهاجمی را مطرح کرده اند و با این دفاع بسیاری از کشورها را تهدید می‌کنند؛ این تمدن غربی است اما دفاع تهاجمی از منظر ما تفاوت دارد و به معنای دفاع و تأدیب تجاوزهای دشمن است؛ ما به کشوری حمله نمی کنیم و تنها حرکت تأدیبی در پاسخ به تهاجمات آن‌ها داریم.

وی یادآور شد: ما باید با توجه به نظرات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) بررسی تطبیقی داشته باشیم؛ ایشان نظرهای مختلفی را ارائه داده اند یکی از موضوعات مهم نفوذ و مقابله با دشمن است.

دبیر اجرایی همایش بیان کرد: می‌توان با بررسی نظرات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) به چارچوب‌هایی برسیم و در این باره مقالاتی بنویسیم؛ البته برخی از موضوعاتی را مطرح کرده اند که نیاز به تبیین بیشتری دارد و جامعه نخبه باید این نظرات رهبر انقلاب را بررسی کنند، از ظرفیت‌های علمی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) استفاده کرده و مقالات فاخری در این حوزه داشته باشیم.

باقری تصریح کرد: می‌توان جلساتی با نخبگان گذاشت، همچنین فصلنامه ای داریم که قرار است به فصلنامه علمی پژوهشی تبدیل شود.

وی در تشریح این همایش و مقالات عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران جهت رویارویی با ایدئولوژی‌های مدعی، نیازمند بهره‌‌ گیری از دو ابزار نظریه‌پردازی شامل تبیین نظریه‌های انقلاب اسلامی و ابزار پیاده ‌سازی و رسانه‌ای برای انتشار و نهادینه سازی است.

دبیر اجرایی همایش تصریح کرد:با مروری بر اندیشه‌های راهبردی رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) شاهد اهتمام به مفهوم قدرت ملی از هر دو منظر نظری و عملی نزد ایشان هستیم در حقیقت راهبردها و سیاست‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در راستای اندیشه‌های دفاعی امام خامنه ای (مدظله)که الهام یافته از مکتب دفاعی اسلام ناب محمدی (ص) است قراردارد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱