نماینده ولی فقیه در هند تصریح کرد:

حوزه جامعه‌الزهرا لکهنو، شاخه‌ای از شجره طیبه جامعه‌الزهرا قم است

گردهمایی دانش آموختگان هند 2

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی پور گفت: هشت سال پیش، 12حوزه علمیه خواهران در سرتاسر هند فعالیت داشت، اما اکنون 30 حوزه علمیه خواهران در هند وجود دارد که سی‌ویکمین آن توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی در دهلی کلنگ زنی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی مهدوی پور نماینده ولی فقیه در هند در آیین افتتاحیه دومین گردهمایی منطقه‌ای دانش‌آموختگان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در کشور هند ضمن قدردانی از مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و هیئت همراه جهت حضور در این کشور و گردهمایی، عنوان کرد: ما سال‌ها منتظر حضور یک هیئت از سوی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در کشور بزرگ هندوستان بودیم و امروز این انتظار سر آمد.

نماینده ولی فقیه در هند اظهار داشت: حوزه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام لکهنو که میزبان این گردهمایی بزرگ است و در ایام بیست و پنجمین سالگرد تأسیس آن به سر می‌بریم، شاخه‌ای از شجره طیبه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام قم است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی پور یادآور شد: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام لکهنو 25 سال پیش با تلاش و مشقت فراوان خانم رباب زیدی و همسر ایشان مولانا سیدحیدر مهدی زیدی تأسیس شد.

وی تصریح کرد: بنده 8 سال پیش که به هند آمدم، 12حوزه خواهران در سرتاسر هند فعالیت داشت، اما اکنون 30 حوزه علمیه خواهران در هند وجود دارد که سی اُمین حوزه در منطقه جونپور افتتاح شد و به فضل الهی سی و یکمین آن توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی در دهلی کلنگ زنی می‌شود.

نماینده ولی فقیه در هند در ادامه گفت: تنظیم مکاتب امروز در هند نقش مهمی ایفا می‌کند؛ چنانچه حدود 2 هزار و 800 مکتبخانه در کشمیر هند وجود دارد و 200 هزار دانش‌آموز درمکاتب، شمال، جنوب، شرق و غرب هند علاوه بر دروس کلاسیک به تحصیل علوم دینی می‌پردازند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی پور بیان داشت: از آنجایی که آموزش و تربیت در سنین پایین مؤثرتر است، نباید افرادی که اطلاعات قرآنی کمی دارند در این مجموعه‌ها تدریس کنند، بنابراین ما انتظار داریم فارغ‌التحصیلان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بیش از پیش در این مکاتب حضور فعال داشته باشند.

لزوم بصیرت‌افزایی مبلغان نسبت به جریان‌های فکری انحرافی

وی در بخش دوم سخنانشان با اشاره به جریان‌های فکری انحرافی از مبلغان خواست در برابر این جریان‌ها بصیرت داشته باشند و سپس با اشاره به تفکر جدایی دین از سیاست در برخی مناطق، تصریح کرد: اگر قرار بود دین از سیاست جدا باشد نیازی به قیام امام حسین علیه‌السلام نبود.

نماینده ولی فقیه در هند افزود: بخش عظیمی از ارزش‌های دین مبین اسلام به سیاست برمی‌گردد و نمی‌توان نسبت به سرنوشت مسلمانان بی‌تفاوت بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی پور در ادامه با اشاره به اهمیت وحدت شیعه و سنی تأکید کرد: منظور از وحدت اسلامی این نیست که شیعه یا سنی از اعتقاد خود دست بکشد، بلکه باید به دلیل اشتراکات در قبله،کتاب، رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله و غیره، اخوت اسلامی را احیا کنیم، در غیر اینصورت و دامن زدن به اختلافات، ضربات آن متوجه شیعیان خواهد شد.

ولایت فقیه در طول ولایت اهل بیت علیهم‌السلام است نه در عرض آن

وی در ادامه با اشاره به مسئله ولایت فقیه بیان کرد: ولایت فقیه در طول ولایت اهل بیت علیهم‌السلام است نه در عرض آن؛ اگر ما امام حسین علیه‌السلام را قبول داریم، باید نماینده او مسلم‌بن‌عقیل علیه‌السلام را هم قبول داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در هند اضافه کرد: اختیارات مالک اشتر در ذیل ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام بود؛ اگر فتوای فقیه نافذ است به خاطر نیابت او از معصوم است.

نیاز دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان به بازآموزی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی پور در بخش بعدی سخنانشان با اشاره به اخباری‌گری که در برخی مناطق از جمله حیدرآباد بیداد می‌کند، گفت: اندیشه اخباری‌گری یکی از مسائل مهمی است که باید بدان پرداخته شود، چرا که بحث تقلید علاوه بر اینکه یک مبحث شرعی است، یک بحث عقلی هم هست.

وی تصریح کرد: اگر مرجع تقلید فتوا می‌دهد بر اساس قال الصادق و قال الباقر علیهماالسلام است؛ انسان اگر تقلید نکند یا باید مجتهد باشد یا محتاط که برای همگان غیرممکن است.

نماینده ولی فقیه در هند در پایان اظهار امیدواری کرد که این گردهمایی سرآغازی برای ارتباط مداوم جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با فارغ‌التحصیلان هندوستان باشد و گفت: دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان با توجه به فاصله تحصیل، نیاز به بازآموزی دارند و مسائل جدید و تحولات باید برای آنان تشریح شود.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱