معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) در دیدار با حضرت آیت‌الله مصباح یزدی:

همایش کتاب سال بانوان در جامعه‌الزهرا(س) برگزار می‌شود /پایان مرحله ارزیابی تفصیلی آثار

حقانی

خانم حقانی با بیان اینکه نخستین همایش کتاب سال بانوان در جامعه‌الزهرا(س) برگزار می‌شود، گفت: بیش از 500 اثر به دبیرخانه همایش ارسال شده است که از میان این تعداد، 147 اثر در مرحله ارزیابی تفصیلی پذیرفته شدند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، خانم ریحانه حقانی معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در دیدار اعضای کمیته علمی، کمیته اجرایی و شورای سیاستگذاری نخستین همایش کتاب سال بانوان با حضرت آیت‌الله مصباح یزدی که در سالن جلسات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: همایش کتاب سال بانوان از سال گذشته به همت جامعه‌الزهرا علیهاالسلام آغاز به کار کرد و شورای سیاستگذاری همایش تشکیل شد.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اظهار داشت: در برگزاری این همایش چند هدف مورد توجه قرار گرفت، از جمله حمایت از آثار پژوهشی بانوان و آثار برتر پژوهشی در عرصه زن و خانواده، شناسایی ظرفیت‌ها و تقویت توان پژوهشی بانوان و مراکز فعال در عرصه مطالعات زن و خانواده، زمینه‌سازی مشارکت پژوهشگران و واحدهای پژوهشی در تولید علم از اهداف برگزاری این همایش است.

حقانی تصریح کرد: تلاش ما در این همایش این است که پژوهش و تولید علم را در بین بانوان طلبه تعمیق و گسترش دهیم و پژوهش‌های علمی را در عرصه زن و خانواده هدایت کنیم.

وی در ادامه به تشکیل شورای سیاستگذاری همایش کتاب سال بانوان با ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تشکیل شد که اعضای این شورا متشکل از اساتید فاضل حوزه و دانشگاه هستند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: کمیته علمی همایش با ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید پارسانیا و با عضویت اساتید برجسته از جمله خانم دکتر امین مجد، دکتر روح اللهی، دکتر علیپور و دکتر گرجیان تشکیل شد که در این کمیته، رؤسای هیئت داوری را تعیین کردند.

حقانی یادآور شد: ما در چند فاز، برنامه ریزی را آغاز کردیم که در فاز اول، بحث اطلاع رسانی و ظرفیت سنجی مراکز علمی را داشتیم که از طریق سایت، انتشار بنر و فضای مجازی با مراکز علمی، دانشگاهی و حوزوی ارتباط برقرار شد و اطلاع رسانی صورت گرفت، همچنین از نظرات آنان در قسمت‌های مختلف بهره مند شدیم.

وی ادامه داد: پس از اعلام فراخوان همایش، آثار پژوهشی از مراکز حوزوی و دانشگاهی دریافت شد که پژوهشگران بیش از 500 اثر را به دبیرخانه همایش ارسال کردند که بیشترین فراوانی آثار در حوزه مطالعات زن و خانواده است.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: هدف ما از برگزاری این همایش این است که در ادامه همایش، ظرفیت‌های اصلی و خلأهای پژوهشی را در این عرصه شناسایی کنیم و پژوهش‌های خود را جهت دهیم.

حقانی بیان داشت: همایش کتاب سال بانوان دارای چهار گروه آثار دریافتی بوده که شامل رساله‌های سطح چهار و رساله‌های دکتری بانوان، کتاب‌های تألیفی بانوان در حوزه‌های علوم اسلامی و انسانی است، همچنین بخش ویژه شامل مطالعات زن و خانواده است که به صورت مشترک بین آقایان و بانوان آثار را دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: امسال فقط آثار پژوهشی در قالب کتاب مورد پذیرش قرار گرفت و مقالات را فعلا در دستور کار قرار ندادیم؛ با این حال، استقبال پژوهشگران از این همایش بسیار چشمگیر بود و حضور پررنگی در این همایش داشتند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه عنوان کرد: آثار پژوهشی دریافتی رده بندی شدند؛ 11 هیئت داوری با حضور صد داور از اساتید فاضل دانشگاهی و حوزوی برای بررسی آثار تشکیل شد و آثار پژوهشی در مرحله ارزیابی اجمالی و تفصیلی قرار گرفتند.

حقانی تصریح کرد: در پایان ارزیابی تفصیلی، 147 اثر مورد پذیرش قرار گرفتند که در هفته آینده، آثار برگزیده از میان آنها انتخاب می‌شود.

وی یادآور شد: اختتامیه همایش کتاب سال بانوان همزمان با ایام ولادت باسعادت حضرت زهرا علیهاالسلام در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار می‌شود و برگزیدگان مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: پس از برگزاری همایش کتاب سال بانوان، کار اساسی ما آغاز می‌شود و این همایش در واقع پایلوتی بود تا در ادامه کار، فعالیت‌های دیگر را ساماندهی و جهت‌دهی کنیم، خلأهای پژوهشی را شناسایی کرده و به آن توجه کنیم و در نهایت راهبری موضوع را در عرصه زن و خانواده داشته باشیم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱