مدیر جامعه‌الزهرا(س) تصریح کرد:

مسئولان کانون‌های مساجد هنر بلاغ را بیاموزند

ادوره حامیان کوثرالنبی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با بیان اینکه جوانان در مسجد اصلاح می‌شوند، گفت: بسیاری از هزینه‌های فرهنگی ما در جاهای دیگر مصرف می‌شود، حال آنکه اگر مساجد آباد شوند همه کشور آباد و درست می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی امروز (جمعه 3 اسفند) در مراسم اختتامیه دوره آموزشی حامیان کوثر النبی که با حضور 140 مسئول خواهر کانون‌های فرهنگی هنری استان‌های تهران، قزوین، البرز، مرکزی، سمنان و قم در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ؛ (پیامبران)کسانی بودند که رسالت‌های الهی را تبلیغ می‌کردند»، عنوان کرد: این دوره با موفقیت برگزار شد تا شما از جوار حرم مطهر حضرت معصومه علیهاالسلام با دستی پر و توشه‌ای کامل و عزمی جزم به سنگرهای مبارزه فرهنگی برگردید.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این دوره در دبیرخانه کانون‌های مساجد قم و جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، افزود: ملاصدرا وقتی دچار مشکل علمی می‌شد با پای پیاده به زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام می‌آمد و مشکلات خود را با زیارت حضرت حل می‌کرد، امید است در این دوره که در محضر حضرت معصومه علیهاالسلام بودید با دست پر و با عزمی جزم و توشه‌ای جدید به مراکز خود بازگردید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: دوره‌های کوتاه مدت جامعه‌الزهرا علیهاالسلام سابقه طولانی دارد، اما اولین دوره‌ای است که برای رابطان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برگزار می‌کنیم که امید است مورد رضایت مخاطبان قرار گرفته باشد.

وی بیان داشت: ما در قرآن کریم نسبت به پیامبران تعبیر بلاغ را داریم؛ چنانچه خداوند در آیه 39 سوره احزاب می‌فرماید: «الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفي‏ بِاللَّهِ حَسيباً»؛ یا در سوره مائده می‌خوانیم: یا آیه «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ».

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به آیات کریمه «فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ الْمُبِينُ» در سوره نحل و «مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ» در سوره مائده، گفت: کلمه «بلاغ» از ماده رسیدن می‌آید که به معنای رسیدن به یک مرحله است؛ این آیات نشان می‌دهد که وظیفه پیامبران قول و بیان نیست، بلکه وظیفه آنان بلاغ است، یعنی باید سخن خود را به مخاطب برسانند.

ما برای پیام‌رسانی باید هنر و شیوه‌های بلاغ را بدانیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم وظیفه خود را به درستی انجام دهیم، سخن ما باید بلاغ باشد و برای این امر باید مهارت‌های گفتاری، زبان نثری و توانایی پیام‌رسانی را یاد بگیریم تا بتوانیم سخنان خود را به مخاطبان ارائه دهیم.

وی با تصریح بر اینکه برای پیام‌رسانی باید شیوه‌ها و هنر بلاغ را بدانیم، گفت: ما باید محتواهای اسلامی داشته باشیم، اگر محتواها ناسالم شد، مسیر به بیراهه می‌رود، همانطور که گروه فرقان یک گروه اسلامی بود و یک طلبه بنا کرد، اما محتواهای آنان از مارکسیست‌ها تأمین می‌شد که آیت‌الله مطهری(ره) را به شهادت رساندند و خسارتی زدند که قابل جبران نیست.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به آیه 13 سوره یس و روایت داستانی حضور سه پیامبر در شهر انطاکیه، گفت: هنر بلاغ از اهمیت خاصی برخوردار است و مسئولان کانون‌ها باید شیوه بیان، کیفت کلاس داری، مهارت رفتاری و ارتباطی را در فعالیت‌های خود بکار بگیرند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی در بخش دوم به محتوای فعالیت‌های کانون‌های مساسجد اشاره کرد و یادآورشد: امروز دنیا با سرعت رشد می‌کند، به طوریکه داده‌های اینترنتی یک ساله با داده‌های علمی مکتوب در تاریخ بشری برابر است؛ در این رشد علم، مسائل دینی و شبهات هم وجود دارد پس ما باید تلاش کنیم که در این عرصه عقب نمانیم.

وی بیان داشت: مرحوم آیت الله فلسفی می‌فرمود من تا کنون یک منبر بدون مطالعه نرفتم؛ برای سخنوری و سخنرانی باید محتواها را از پیش آماده کنیم و به این مسئله اهمیت دهیم.

مسئولان فرهنگی، پایگاه مقدس مسجد را حفاظت کنند

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه به اهمیت جایگاه مسجد در اسلام و جامعه اشاره کرد و با بیان اینکه پایگاه مقدس مسجد را حفاظت کنید، اظهار داشت: خاستگاه انقلاب اسلامی مسجد است و شما مسئولان کانون‌های فرهنگی هنری در مساجد فعالیت می‌کنید، اگر ما بخواهیم در فرهنگسراها و جاهای دیگر دنبال جوانان باشیم، اشتباه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با بیان اینکه جوانان در مسجد اصلاح می‌شوند، گفت: پیامبر اولین کاری که پس از ورود به مدینه انجام دادند، مسجد بنا کردند؛ بسیاری از هزینه‌های فرهنگی ما در جاهای دیگر مصرف می‌شود، حال آنکه اگر مساجد آباد شوند کل کشور آباد و درست می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پایگاه اسلام، تشیع و انقلاب ما مساجد هستند، توصیه کرد: هر هنری داریم در مساجد مصرف کنیم و تلاش کنیم که این کانون حفظ شود.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: کار شما در مساجد بسیار مقدس است؛ چنانچه در روایت داریم مؤمن در مسجد مانند ماهی در آب و منافق در مسجد مانند ماهی در بیرون آب است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی در پایان عنوان کرد: امید است همه جزء کسانی باشیم که زیر پرچم انقلاب شکوهمند اسلامی و در راستای پاسداری از خون‌های مطهر شهدا وظیفه خود را انجام دهیم و پرچم پرافتخار اسلام را به رهبری رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی به دستان مبارک حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف برسانیم.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱