گزارشی از پیش‌نشست همایش «حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص)» در جامعه‌الزهرا(س)

عکس پیش نشست حضرت ابوطالب

پیش‌نشست همایش «حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص)» در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با حضور آیت‌الله غروی در پژوهشگاه حضرت معصومه علیهاالسلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، پیش‌نشست همایش حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر(ص) را با عنوان «مسأله یابی موضوعات همایش ابوطالب علیه السلام» از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و با همکاری مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام برگزار شد.

جلسه با سخنرانی آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی رئیس شورای علمی همایش، پیرامون شرح شعری از حضرت ابوطالب علیه‌السلام که توسط ابن ابی الحدید(م 656) شارح نهج البلاغه آغازشد.

رئیس شورای علمی همایش حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر(ص) اظهار داشت: شعر مذکور در مورد اسلام و ایمان ابوطالب(ع) است و ذکر این شعر توسط ابن ابی الحدید نشانی از شیعه بودن وی را نمایان می‌سازد.

در ادامه جلسه بعد از سخنرانی رئیس شورای علمی همایش، حجت‌الاسلام‌والمسلمین صباحی کاشانی، عضو شورای علمی همایش توضیحاتی در مورد همایش داد و گفت: کار مفید و جامع به صورت موسوعه در مورد حامی پیامبر(ص) در طول 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی انجام نگرفته است.

عضو شورای علمی همایش «حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر(ص)» توضیحاتی در مورد شخصیت ابوطالب(ع) و 42سال فداکاری برای حضرت محمد(ص) و حمایت از ایشان ارائه داد و حضرت ابوطالب(ع) را پشتیبان هسته اولیه اسلام معرفی کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صباحی کاشانی یادآور شد: تا حدودی کار در مورد این شخصیت بزرگ اسلام در ابعاد مختلف انجام شده است که به زودی در دسترس پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: مخالفان قایلند که حضرت ابوطالب(ع) شهادتین را به زبان نیاورده، اما می‌توان گفت که بسیاری از علمای کلام اهل سنت برای صدق اسلام تنها منحصر به شهادتین نیستند و معتقدند ایمان به قلب است نه زبان.

 عضو شورای علمی همایش تأکید کرد: ما معتقدیم اقدامات حضرت ابوطالب از جمله در شعب ابیطالب بیانگر آن است که کسی جز مؤمن، این اعمال را انجام نمی‌داده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صباحی کاشانی با بیان اینکه حدود 700بیت شعر از ابوطالب(ع) باقی مانده است که جای تحقیق و پژوهش دارد، به دیوان شعر منتسب به ابوطالب (ع) و ترجمه آن اشاره کرد و شعر حضرت ابوطالب علیه‌السلام را یکی از ابزار دفاع از اسلام و پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم معرفی کرد.

وی همچنین به پژوهشگران پیشنهاد کرد کارهایی با توجه به گزاره‌های تاریخی انجام گیرد که به اثبات تمام و کمال ایمان حضرت ابوطالب(ع) بینجامد.

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن شفیعی شاهرودی مسئول مؤسسه میراث نبوت و نویسنده کتاب «ابوطالب (ع) حامی پیامبر(ص)»، به تاریخ  دقیق رحلت ابوطالب(ع) در26 رجب اشاره کرد که تأیید مراجع را نیز به همراه داشته است که با توجه به  تاریخ مذکور، رحلت حضرت ابوطالب (ع) در 7رمضان رد می‌شود.

مسئول مؤسسه میراث نبوت پس از توضیحاتی در مورد کتاب خویش، موضوعاتی را برای همایش پیشنهاد داد تا پژوهشگران به آن بپردازند که بررسی اهمیت بحث در مورد ابوطالب(ع) در سخنان امام علی علیه‌السلام و گزاره‌های تاریخی، تأثیر حضرت ابوطالب علیه‌السلام در حفظ جان پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم در 10سال بعثت و قبل از هجرت، بررسی شخصیت و سیره فردی حضرت ابوطالب(ع)، حکمت، ادب، علم و حلم ایشان، رئیس بودن حضرت ابوطالب در عین فقر، بررسی شواهد موحد بودن ایشان، بررسی خطبه عقد ابوطالب با فاطمه بنت اسد و خطبه ازدواج پیامبر (ص) با خدیجه(س) و بررسی شواهد ایمان حضرت ابوطالب علیه‌السلام از جمله این پیشنهادات بود.

در پایان جلسه به سؤالات پژوهشگران نیز پاسخ داده شد.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱