اقامه نماز ظهر کاروان راهیان نور جامعه‌الزهرا(س) در کانال کمیل

راهیان نور کانال کمیل

کاروان زیارتی راهیان نور جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در دومین روز حضور خود در منطقه عملیاتی جنوب کشور در یادمان های فکه، کانال کمیل، حنظله و دهلاویه حضور یافتند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، کاروان راهیان نور جامعه‌الزهرا علیهاالسلام امروز بعد از وداع با یادمان شهدای فکه، راهی منطقه عملیاتی کانال کمیل و حنظله شدند.

اعضای کاروان، نماز ظهر و عصر را در کانال کمیل به صورت جماعت اقامه کردند.

کاروان زیارتی راهیان نور جامعه‌الزهرا علیهاالسلام پس از وداع با شهدای کانال کمیل، راهی یادمان دهلاویه محل شهادت دلیرمردانی همچون شهید چمران شدند.

در سال 1359 توسط دشمن و به دست مهندسان فرانسوی کانالی به طول 90 کیلومتر و عرض 5 متر و ارتفاع 4 متر کاملا حرفه ای و مهندسی شده حفر شد.

این کانال در منطقه حمرین معروف به کانال حمرین و در منطقه شرهانی معروف به کانال شرهانی و کمیل و در خاک عراق معروف به کانال بجلیه است.

این کانال منحصر به فرد و دارای چند سه راهی و چهار راهی می باشد که برای موانع و پیشروی رزمندگان اسلام حفر شده بود که سیصد نفر از گردان حنظله در یکی از کانال ها محاصره شدند و اکثراً با آتش مستقیم دشمن یا تشنگی مفرط به شهادت رسیدند.

حنظله کانالی در نزدیکی فکه است که در عملیات والفجر مقدماتی، گردان کمیل به فرماندهی ابراهیم هادی پنج روز در آن به محاصره دشمن در می آیند و تقریبا اکثرشون شهید می شوند.

دهلاویه منطقه ای در سوسنگرد است که در تاریخ 24 آبان 59 توسط نیروهای بعثی عراق اشغال شد؛ درتاریخ 26 خرداد 60، رزمندگان‌ ستاد جنگ‌هاي‌ نامنظم به فرماندهی دکتر مصطفی چمران (وزیر‌ دفاع وقت) طی عملیاتی دهلاویه را آزاد کردند اما دشمن با حملات خود این روستا را مجدداً اشغال کرد.

هنگامی که دکتر چمران برای معرفی فرمانده جدید عازم دهلاویه شد، در پشت کانال این منطقه (مکان فعلی یادمان) بر اثر اصابت گلوله خمپاره به شدت مجروح شد و هنگام انتقال به بیمارستان سوسنگرد به شهادت رسید.

این منطقه در تاریخ 27 شهریور 1360 و در عملیات «شهید آیت الله مدنی» آزاد شد و غرب دهلایه از آن هنگام تا عملیات  طریق‌القدس خط‌مقدم نیروهای خودی بود. یادمان شهید‌چمران در سال 1374 در 400 متری غرب روستای دهلاویه ساخته شد و 10 سال بعد نیز شهیدی گمنام در محوطه مرکزی این یادمان به خاک سپرده شد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱