استاد اخلاق حوزه تبیین کرد:

نسخه‌های قرآنی برای حرکت در مسیر زندگی

حجت الاسلام توکل

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل با بیان اینکه مسیر زندگی در قرآن کریم به صراحت بیان شده است، گفت: خداوند متعال راه را نشان داده است و غیر این راه، بیراهه است و انسان به مقصود راه پیدا نمی‌کند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدرحیم توکل روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، با اشاره به مباحث گذشته عنوان کرد: خداوند متعال، عالم دنیا را عالم اسباب و مسببات قرار داده است و تمام اعمال ما، اسباب و آنچه ما دچار می‌شویم، مسببات هستند.

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه انسان اسباب مسببات را خود فراهم می‌کند، گفت: اگر فردی عزیز و یا ذلیل شد و یا درهای رحمت و یا درهای بلا به روی کسی باز شود، کاشته‌های خود انسان است و آنچه انسان کاشته است درو می‌کند.

چگونه محبوب در دل‌ها قرار بگیریم؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل یادآور شد: خداوند عناوینی در این عالم قرار داده است که هر یک کانال خاصی دارد و اگر انسان از آن کانال‌ها که قرآن کریم به ما معرفی کرده وارد شود، به اهداف خود می‌رسد.

وی در ادامه با طرح این سؤال که چه کنیم تا محبوب در دل‌ها قرار گیریم، تصریح کرد: همه ما می‌خواهیم محبوب در دل‌ها قرار بگیریم و حالت خوبی از ما در ذهن افراد متصور شود، اما سؤال اینجا که چه کنیم تا محبوب دل‌ها شویم.

استاد اخلاق حوزه با اشاره به آیه 96 سوره مریم، افزود: خداوند متعال می‌فرماید: إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا؛ مسلّماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند ، خداوند رحمان محبّتی برای آنان در دلها قرار می‌دهد»؛ همچنین در روایت داریم که محبت او را در آب قرار می‌دهیم، آب را همه می‌نوشند، با خوردن آب علاقه و محبت او به دل‌ها می‌آید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل با بیان اینکه «یا مقلب القلوب» یکی از القاب خداوند است، گفت: دل‌ها در دست خداوند است و اگر قرار است که دل به کسی علاقه مند و یا متنفر شود، گرداننده دل‌ها خداوند متعال است؛ اگر فرد ایمان و عمل صالح داشته باشد، خداوند محبوبیت فرد را در دل‌ها قرار می‌دهد.

راه رسیدن به عزت از زبان خداوند در قرآن کریم

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم در دیدگان مردم عزیز باشیم و مردم با عزت به ما نگاه کنند، چرا که گاهی محبوبیت برای برخی هست اما عزت نیست؛ خداوند در پاسخ به این سؤال که چه کنیم که در دید مردم عزیز باشیم؟ آیه 8 سوره منافقون را نازل فرموده است که می‌خوانیم: يَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنا إِلَي الْمَدينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لکِنَّ الْمُنافِقينَ لا يَعْلَمُونَ؛ آنها می‌گویند: «اگر به مدینه بازگردیم ، عزیزان ذلیلان را بیرون می‌کنند!» در حالی که عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است ولی منافقان نمی‌دانند».

استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: کسانی که به دنبال ایمان بروند و مؤمن شوند، عزت با خداوند است و خداوند به صراحت راه را به انسان نشان می‌دهد؛ خداوند راه را بیان کرده است و غیر این راه، بیراهه است و انسان به مقصود راه پیدا نمی‌کند.

نسخه قرآنی در مواجهه با مشکلات زندگی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل در ادامه با اشاره به اینکه خداوند دنیا را دار بلا قرار داده است، عنوان کرد: امام علی علیه‌السلام در نهج البلاغه می‌فرماید: دَارٌ بِالْبَلَاءِ مَحْفُوفَةٌ؛ (دنيا) سرايى است که در لابه لاى بلاها و مشکلات پيچيده شده است».

وی بیان داشت:  در کنار هر راحتی، مشکلاتی هم وجود دارد و اگر به در بسته برخورد کردیم و در بسته باز نمی‌شود، برای اینکه پشت در معطل نشویم، خداوند در پایان آیه دو سوره طلاق می‌فرماید: «مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً؛ و هر کس تقوای الهی پیشه کند ، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‌کند»؛ همچنین در آیه سه می‌فرماید: وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَکَّلْ عَلَي اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؛ و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد و هر کس بر خدا توکّل کند ، کفایت امرش را می‌کند».

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه خداوند متعال، از آنجا که گمان ندارد، انسان را یاری می‌کند، گفت: دنیا را عالم ملک می‌گویند، اسباب بسیار زیاد هستند، علم ما به اسباب عالم ملک بسیار کم است و ما از بسیاری از آنان بی اطلاعیم؛ اگر مشکل پیدا کردیم از اسباب عالم ملک کمک بگیریم تا مشکل ما حل شود، اگر اسباب عالم ملک نتوانست مشکل را حل کند، می‌توان از اسباب ملکوت عالم کمک گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل در پاسخ به این سؤال که نسبت عالم ملک به ملکوت عالم چه نسبتی است؟ افزود: حضرت امام (ره) به این سؤال پاسخ می‌دهند و می‌فرمایند که از اول خلقت این عالم تا آخر را بستر زمان می‌گویند، یک لحظه در بستر زمان بسیار کم است؛ نسبت علم ملک به ملکوت عالم نسبت لحظه در بستر زمان است.

وی عنوان کرد: اگر ابزار ملک عالم و یا ملکوت عالم به کمک مشکلات ما نیاید، خداوند در آیه 82 سوره یس می‌فرماید: «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ کُنْ فَيَکُونُ؛ فرمان او چنین است که هر گاه چیزی را اراده کند ، تنها به آن می‌گوید: «موجود باش!»، آن نیز بی درنگ موجود می‌شود»، خداوند خود اراده می‌کند تا در بسته باز شود و این وعده خداوند متعال است.

مسیر زندگی در قرآن کریم به صراحت بیان شده است

استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: راه‌ها به صراحت در قرآن کریم بیان شده است و اگر ما به بیراهه برویم خود مقصر هستیم؛ وقتی در کاری گره می‌افتد دنبال هر دری می‌رویم، به جز آن دری که باید به آن متوسل شویم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل در ادامه یادآور شد: گاهی انسان باید سخنی بگوید، اما نمی‌گوید، جایی نباید برود اما می‌رود، کاری نباید انجام دهد، اما انجام می‌دهد و گاهی برای انجام و یا عدم انجام کاری تأسف می‌خورد، در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که چه باید کرد که انسان کار درست را تشخیص دهد؟.

وی افزود: خداوند در آیه الکرسی می‌فرماید: «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَي النُّورِ؛ خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده‌اند آنها را از ظلمت‌ها، به سوی نور بیرون می‌برد»؛ خداوند خطاب به انسان می‌فرماید تو به دنبال ایمان برو، تدبیر امورت با ما است، آنچه باید انجام دهی، به دل و ذهنت الهام می‌کنیم تا آن را انجام دهی.

خداوند سرپرستی انسان‌های شکور را به عهده می‌گیرد

استاد اخلاق حوزه بیان کرد: خداوند متعال می‌فرماید که در برابر نعمت‌ها شکرگزار باشید؛ اگر انسان تشکر کند، عنوان شاکر به او می‌دهند و اگر تشکر عالی باشد، عنوان شکور دریافت می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل با اشاره به اینکه «یا شاکر» و «یا شکور» از نام‌های خداوند متعال است، یادآور شد: اگر انسان دنبال ایمان برود، به واجبات عمل کند و از محرمات پرهیز کند و این کار را ادامه دهد تا به نورانیت برسد و دل را به باور برساند، تلاش کرده تا نور را در دل خود ساکن کند و خداوند هم از کار این عبد تشکر می‌کند و اگر تلاش انسان زیاد باشد، خداوند بسیار تشکر می‌کند و سرپرستی انسان را به عهده می‌گیرد و به انسان کمک می‌کند تا در زمان کمتر به اهداف خود دست پیدا کند؛ این مَثَل «ره صد ساله را یک شبه طی کرده است»، تشکر خدا از زحمات انسان است.

وی تصریح کرد: وقتی خداوند سرپرستی و تدبیر انسان را به عهده می‌گیرد، یک اثر این است که انسان را از عالم دنیا که عالم حجاب است، خارج می‌کند و وارد عالم کشف و شهود می‌کند که منازل سیر الی الله است که خود راه‌هایی دارد تا این پرده‌ها کنار رود.

نسخه قرآنی برای محافظت انسان از فریب دنیا

استاد اخلاق حوزه بیان داشت: هر چه موقعیت انسان بالاتر برود، مراجعه مردم به او بیشتر می‌شود، برای اینکه انسان فریب مردم را نخورد، خداوند در آیه 29 سوره انفال می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید اگر از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، برای شما وسیله‌ای جهت جدا ساختن حق از باطل قرار می‌دهد»؛ اگر انسان تقوای الهی پیشه کند، تشخیص حق و باطل و درست و نادرست به او عنایت می‌شود.

وی بیان کرد: خداوند همواره در کنار ما است و همه جا هست، اما ما می‌خواهیم یقین پیدا کنیم که یک حامی در کنار ما قرار دارد، اما برای این که دل ما آرام بگیرد، آیه 128 سوره نحل را بخوانیم که خداوند در این آیه می‌فرماید: إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذينَ اتَّقَوْا وَ الَّذينَ هُمْ مُحْسِنُونَ؛ خداوند با کسانی است که تقوا پیشه کرده اند و کسانی که نیکوکارند».

نسخه قرآن کریم برای حرکت صحیح در مسیر معنویت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل در ادامه با اشاره به این که در مسیر معنویت، همواره گرگ کمین کرده است، گفت: امروز در مسیر معنویت، عرفان‌های کاذب سربرافراشته اند و انسان‌ها را از مسیر درست منحرف می‌کنند، به ویژه بانوان را که دل‌های پاک دارند و به راحتی جذب این عرفان‌ها می‌شوند.

وی تصریح کرد:  برای اینکه ما مسیر را گم نکنیم و مسیر درست را طی کنیم، به آیه پایانی سوره عنکبوت توجه داشته باشیم که خداوند در این آیه می‌فرماید: «وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا؛ و آنها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راه‌های خود، هدایتشان خواهیم کرد».

ملائکه معین به یاری چه افرادی می‌آیند؟/سه قید قرآن کریم برای یاری ملائکه معین

استاد اخلاق حوزه در ادامه به حضور ملائکه در کنار انسان‌ها اشاره کرد و گفت: در کنار تک تک شما چندین ملائکه حضور دارند، دو ملک کاتبان اعمال ما و دو ملک حافظان ما تا زمان مرگ هستند، اما ملائکه معین ویژه افراد خاص و مؤمنان خاص هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل افزود: خداوند در قرآن کریم سه قید آورده است که اگر این سه قید را مراعات کنیم، ملائکه معین برای حفظ و یاری انسان فرود می‌آیند و حریم حفاظتی ایجاد می‌کنند تا هر کسی وارد آن حریم نشود.

وی ادامه داد: خداوند در آیه 30 و 31 سوره فصلت می‌فرماید: إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتي‏ کُنْتُمْ تُوعَدُونَ؛ نَحْنُ أَوْلِياؤُکُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ وَ لَکُمْ فيها ما تَشْتَهي‏ أَنْفُسُکُمْ وَ لَکُمْ فيها ما تَدَّعُونَ؛ به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که: «نترسید و غمگین مباشید ، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است؛ ما یاران و مددکاران شما در زندگی دنیا و آخرت هستیم و برای شما هر چه دلتان بخواهد در بهشت فراهم است ، و هر چه طلب کنید به شما داده می‌شود».

استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: اگر سه قید «إِنَّ الَّذينَ قالُوا»، «رَبُّنَا اللَّهُ» و «ثُمَّ اسْتَقامُوا» در فردی جمع شود و با احراز رسید، 10 برکت برای انسان نازل می‌شود، از جمله عده ای ملائکه فرود می‌آیند و خطاب به انسان می‌گویند که نترسید و نگران نباشید و شما را به بهشت بشارت می‌دهیم؛ این ملائکه خطاب به انسان می‌گویند که ما در دنیا یاورانت بودیم گرچه ما را نمی‌دیدی.

نسخه قرآنی برای جلوگیری از ضعف و تثبیت گام‌ها

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل در ادامه طلاب را به خواندن مداوم آیه الکرسی توصیه کرد وگفت: آیه الکرسی را به کرات بخوانید تا در امن خداوند عالم قرار بگیرید.

وی یادآور شد: اگر بخواهیم یک آیه را به عنوان موعظه در نظر بگیریم و به آن توجه ویژه داشته باشیم می‌توانیم به آیه 46 سوره سبأ مراجعه کنیم که خداوند می‌فرماید: قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْني‏ وَ فُرادي‏ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا؛ بگو: «شما را تنها به یک چیز اندرز می‌دهم، و آن اینکه دو نفر دو نفر یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید، سپس بیندیشید».

استاد اخلاق حوزه تأکید کرد: اگر انسان برای خدا قدم بردارد و برای رضای خدا کاری انجام دهد، خداوند پشتیبان انسان خواهد بود و انچه در نزد خداوند است، دارای بقا است، پس برای خدا کار کنید.

وی عنوان کرد: برای اینکه در مسیر، محکم بایستیم و دچار ضعف نشویم خداوند متعال در آیه 7 سوره محمد می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْکُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید! اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گام‌هایتان را استوار می‌دارد».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل در پایان توصیه کرد: تقوای الهی پیشه کنید و گناه نکنید زیرا گناه باعث ایجاد حجاب در دیدگان انسان می‌شود.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱