استاد اخلاق حوزه در درس اخلاق جامعه‌الزهرا(س)؛

مراقب جلوه‌ها و جذبه‌های دشمن باشیم

حجت الاسلام و المسلمین توکل

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل با بیان اینکه امروز جنگ فرهنگی در جامعه گسترش یافته است، گفت: دشمن، جلوه‌ها و جذبه‌ها را به ما نشان می‌دهد، اگر ارتباط با خداوند محکم شود، انسان در گناه، تعفن و ظلمت را می‌بیند و خود را از تصور گناه دور می‌کند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدرحیم توکل روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: امروز دغدغه بزرگی برای انسان‌ها وجود دارد و آن عاقبت بخیری است.

مسئله عاقبت بخیری دغدغه تمام اهل ایمان است

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه مسئله عاقبت بخیری دغدغه تمام اهل ایمان است، افزود: افراد برای دین و دنیای خود زحماتی کشیدند و همواره به این فکر بودند که چه کنیم این زحمات به ثمر بنشیند که از آن به عاقبت بخیری تعبیر می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل با اشاره به اینکه برخی افراد باتقوا بودند اما در امتحانات لغزیدند، گفت: در مسیر عاقبت بخیری توجه به سه نکته مهم است، از جمله خداوند به کسی وعده نداد آنچه به تو دادم پس نمی گیرم؛ خدا به کسی وعده امان نداد که تو در امانی تا هر کار انجام دهید، خدا به ملاک، عطا می‌کند و به ملاک هم می‌گیرد.

وی به آیه 11 سوره رعد اشاره کرد که خداوند می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ؛ خداوند نعمتى را که به مردمى داده است به بلا و محنت تبدیل نمى کند تا این که آنان خود، خویشتن را دگرگون سازند و به کفر و ناسپاسى روى بیاورند».

استاد اخلاق حوزه تأکید کرد: خداوند سرنوشت کسی را تغییر نمی دهد مگر اینکه خود فرد بخواهد سرنوشت خود را تغییر دهد؛ خداوند درِ رحمت را باز کرده است و اگر در رحمت بسته باشد، خود انسان مسبب آن است؛ همانطور که امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «إِنَّ اَللَّهَ قَضَى قَضَاءً حَتْماً أَلاَّ يُنْعِمَ عَلَى اَلْعَبْدِ بِنِعْمَةٍ فَيَسْلُبَهَا إِيَّاهُ حَتَّى يُحْدِثَ اَلْعَبْدُ ذَنْباً يَسْتَحِقُّ بِذَلِكَ اَلنَّقِمَةَ؛ خدا حكم قاطع و حتمى فرموده كه نعمتى را كه به بنده‌اى مرحمت فرموده، از او باز نگيرد، مگر زمانى كه بنده گناهى مرتكب شود كه بسبب آن مستحق كيفر گردد».

عاقبت ابی حمزه بطائنی وکیل امام موسی کاظم(ع) و شلمغانی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل بیان داشت: خداوند آنچه را داده نمی‌گیرد زیرا خداوند اکرم الأکریم و اجمل الأجملین است، مگر اینکه خود انسان کاری انجام دهد که در رحمت را به روی خود ببندد.

وی یادآور شد: اگر به حال برخی نگاه کنیم، سابقه خیلی عالی داشتند و حتی سابقه‌های برخی مورد غبطه دیگران بود اما عاقبت بخیر نشدند؛ افرادی مانند علی بن ابی حمزه بطائنی وکیل امام موسی کاظم علیه‌السلام بود که هر چه از مال می‌آمد مسئول جذب و تقسیم اموال حضرت بود و وکیل مالی امام بود، وقتی امام موسی کاظم علیه‌السلام به شهادت رسیدند، مال قابل توجهی نزد ابی حمزه بطائنی نبود، اما طمع ورزید و برای این که اموال را به دست امام رضا علیه‌السلام ندهد، مذهب وقف را ایجاد کرد و از واقفیه‌ها شد.

استاد اخلاق حوزه اضافه کرد: شلمغانی فردی بود که برای امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف تبلیغ می‌کرد و برخی تصور می‌کردند که سومین نائب امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشد و احتمال نیابت خاصه او می‌رفت اما آخر کار از کفر هم بدتر برای او به وجود آمد و یکی از افراد منحرف در مهدویت بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل همچنین به عاقبت زبیربن‌عوام اشاره کرد و گفت: زبیر حدود 30 سال در خط مقدم یاری امام علی علیه‌السلام بود، کسی بود که هر جا امام علی علیه‌السلام یاری می‌خواست جان به کف در میدان بود، همین زبیر بعد از 30 سال دشمن خونی امام علی علیه‌السلام شد؛ فردی که از علی دم می‌زد، آخر کار لشکر تدارک دید و جنگ جمل را برپا کرد و یکی از بانیان جنگ جمل بود؛ ما نگاه به حال اینان می‌کنیم، باید به حال خودمان نگران شویم.

وی تصریح کرد: در عصر حاضر نیز افرادی بودند که ما برای سلامتی آنان دعا می‌کردیم، اما بعد‌ها از خط ولایت خارج شدند، ابن ملجم از یاران و در لشکر امام علی علیه‌السلام بود، اما سرباز امام علی علیه‌السلام قاتل آن حضرت شد.

استاد اخلاق حوزه ادامه داد: شمربن‌ذوالجوشن سرباز اهل بیت علیهم‌السلام و مجروح جنگی بود، اما سر از بدن امام حسین علیه‌السلام جدا کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل بیان داشت: خیلی‌ها از ما بهتر بودند، اما لغزیدند و جلوه دنیا آنان را گرفت و آنان به زمین زد؛ جلوه دنیا و گناه زیبا است و گناه، جذبه دارد و یک عامل محکم مورد نیاز است که ایمان جذبه‌ها را صوری ببیند و جذبه شاید ما راه هم بگیرد.

خداوند را به خاطر طلبه بودن، قدردان باشید

وی عنوان کرد: در زیارتنامه حضرت معصومه علیهاالسلام وقتی به انبیای اولوالعظم و پیامبران و امامان و حضرت معصومه علیهاالسلام سلام کردیم، سه دعا داریم که توصیه می‌شود با توجه خوانده شود، از جمله می‌خوانیم: «يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْنا مِنَ الشَّأْنِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لِي بِالسَّعَادَةِ فَلا تَسْلُبْ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ؛ اى فاطمه درباره بهشت برايم شفاعت كن،به درستى كه براى تو نزد خدا مقامى از مقامات بلند است.خدايا از تو مى‏خواهم،كه سرانجام كارم را به خوشبختى ختم كنى و آنچه را در آنم از دستم مگيرى».

استاد اخلاق حوزه در ادامه با بیان اینکه خداوند را به خاطر طلبه بودن، قدردان باشید، اظهار داشت: اینجا پادگان امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است و شما سربازان آن حضرت هستید، به شما عزتی دادند بینی و بین‌الله و وقتی از این دنیا رفتیم متوجه می‌شویم که چه عنایتی نصیب ما شده است.

سخنی حکیمانه از لقمان حکیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل با اشاره به اینکه امروز عاقبت بخیری دغدغه است، به لقمان حکیم اشاره کرد و گفت: لقمان یک حکیم الهی بود که خداوند نامش را در قرآن کریم به نیکی آورده است و یکی از مقامات لقمان این است که به ایشان حکمت عنایت شد و خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: هر یک از درهای حکمت را برای او باز کردیم خیر کثیر به او دادیم.

وی با اشاره به اینکه انبیای الهی پای منبر لقمان می‌نشستند، این موضوع را مطرح کرد که ما با وجود 14 معصوم علیهم‌السلام به کسی نیاز نداریم اما چرا خداوند کلام لقمان را در قرآن آورده است که پاسخی که می‌توان داد این است که انسان می‌تواند به جایی برسد که سخنان او در کتاب آسمانی هم نقل شود و این اوج یک انسان است که به چنین جایگاهی برسد.  

استاد اخلاق حوزه به یکی از سخنان حکیمانه لقمان اشاره کرد و افزود: لقمان حکیم به پسرش می‌فرماید: «إنَّ الدُّنيا بَحرٌ عَميقٌ ، قَد غَرِقَ فيها عالَمٌ كَثيرٌ ، فَلتَكُن سَفينَتُكَ فيها تَقوَى اللّه ، وحَشوُهَا الإِيمانَ ، وشِراعُهَا التَوَكُّلَ ، وقَيِّمُهَا العَقلَ ، ودَليلُهَا العِلمَ ، وسُكّانُهَا الصَّبرَ؛ دنیا دریای عمیقی است که گروه بسیاری در آن غرق شدند، کشتی تو در این دریا باید تقوای الهی باشد، و زاد و توشهات ایمان، و بادبان این کشتی توکل، و ناخدای آن عقل، و راهنمای آن علم و سکان آن صبر است».

مراقب جلوه‌ها و جذبه‌های دشمن باشیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل ادامه داد: امروز جنگ فرهنگی در جامعه گسترش یافته است، افراد در فضای مجازی با آسیب‌های زیادی مواجه هستند و باب گناه به روی افراد باز است؛ در دنیا جذبه‌های زیادی داریم که اگر محکم نباشیم، در جذبه‌ها زمین می‌خوریم.

وی یادآور شد: دنیای ما زمستان با سرمای شدید، تابستان با گرمای شدید، پاییز برگریزان و بهار شکوفا دارد، دنیا به دنبال تحول است و ما باید محکم باشیم که در تحولات و جذبه‌ها زمین نخوریم.

استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: دشمن، جلوه‌ها و جذبه‌ها را به ما نشان می‌دهد، اما ما باید به جایی برسیم که انسان در گناه، تعفن و ظلمت را ببیند، از آنجا به بعد مسیر آسان می‌شود؛ اگر ارتباط با خداوند محکم شود، انسان از تصور گناه خود را دور می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل تأکید کرد: خطر بین ما و خدا خطر بالایی است؛ هر چه زمان به سمت جلو پیش می‌رود، دشمن جلوه‌ها را بیشتر می‌کند پس ما باید آنچنان خود را محکم بسازیم که حصاری دور ما ایجاد شود که گنهکار و گناه از این حصار عبور نکند.

وی اظهار داشت: لقمان مسیر را بیان کرده است؛ دنیا دریای عمیقی است که خیلی‌ها در آن غرق شدند، اما همان دریای عمیق که کشتی‌ها را متلاطم می‌کند، اگر کشتی تقوا ایجاد شد، حتی کف پای شما هم تر نمی‌شود، زیرا عاقبت برای متقین است.

مسیر تقوالی الهی به ما نشان داده شده است

استاد اخلاق حوزه توصیه کرد: خود را در محضر خدا بیابید، ما در محضر خدا هستیم و دو ملک صاحب یمین و صاحب شمال در دو طرف ما هستند و اعمال ما را ثبت می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل با اشاره به اینکه مسیر به سوی تقوا را به ما نشان دادند، به سه نکته اشاره کرد و گفت: در جلد سوم کافی در باب گناهان از امام صادق علیه‌السلام نقل شده: «إِذَا أَذْنَبَ الرَّجُلُ خَرَجَ فِى قَلْبِهِ نُكْتَةٌ سَوْدَاءُ فَإِنْ تَابَ انْمَحَتْ وَ إِنْ زَادَ زَادَتْ حَتَّى تَغْلِبَ عَلَى قَلْبِهِ فَلَا يُفْلِحُ بَعْدَهَا أَبَداً؛ هرگاه مرد گناهى كند در دلش نقطه سياهى برآيد، پس اگر توبه كند، محو شود و اگر بر گناه بيفزايد، آن سياهى افزايش يابد تا بر دلش غالب شود، سپس هرگز رستگار نشود».

وی با اشاره به اینکه ماه رجب ماه توبه و انابه و به خدا وصل شدن است، تصریح کرد: توبه مسکّن است، در گناه ظلمت است و دل را ظلمانی و باطن را سیاه می‌کند، پس یک لکه سیاه به جای می‌ماند؛ با هر گناهی، ظلمت در باطن انسان نقش می‌بندد و در آخرت، برگشت به دنیا و جبران مافات امکان ندارد و اگر انسان توبه کرد لکه را پاک می‌کنیم.

اثرات دنیا بر ابعاد مختلف انسان/بدحجابی آرام آرام به سوی بی حجابی پیش رفته است

استاد اخلاق حوزه یادآور شد: امروز برخی خانم‌ها بدحجاب کامل و در مرز بی‌حجابی هستند، بسیاری از بانوان سال‌های قبل در چنین وضعیت ظاهری نبود بلکه آرام آرام حجاب آنان کم شده است؛ زیرا شیطان قدم به قدم جلو می‌آید و انسان را فریب می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل عنوان کرد: اثرات گناه در چهار بعد دنیوی، اخروی، تجسم اعمال و اثرات گناه در بعد روح است؛ اول اثرات سطحی است و با ادامه عمل، عمقی و سپس رسوخ در روح پیدا می‌شود و با ادامه به حد ملکات می‌رسد.

وی ابراز کرد: اگر اثرات به حد ملکات برسد، مرحله ملکات، مرحله انقلاب در روح است؛ اگر اعمال، مثبت بود، ملکات مثبت و اگر اعمال، منفی شود، ملکات منفی است. مراد از انقلاب مثبت این است که از دل و دیده پردها کنار می‌رود و باطن دیده می‌شود و مراد از انقلاب منفی این است که ظاهر انسان به شکل انسان است و باطن انسان به حیوان تبدیل می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل در پایان تصریح کرد: در آستانه تحویل سال نو هستیم، کاری کنید که در زمان تحویل سال در نماز باشید به ویژه نماز امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و یا نماز حضرت زهرا علیهاالسلام را در زمان تحویل سال بخوانید و اتمام سال و شروع سال نو را با یاد حضرت زهرا علیهاالسلام باشید که کلید ارتباط با هر یک از امامان معصوم علیهم‌السلام، حضرت زهرا علیهاالسلام هستند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱