گزارشی از کارگاه موضوع‌شناسی همایش حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر اعظم(ص)

شفیعی شاهرودی

کارگاه تخصصی موضوع‌شناسی همایش حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر اعظم(ص) با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، کارگاه تخصصی موضوع‌شناسی همایش حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر اعظم (ص) با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی شاهرودی  برگزار شد.

 وی به بررسی اهمیت موضوع حضرت ابوطالب(ع) پرداخت و جنبه های ایجابی و سلبی مسئله را برای حضار تبیین کرد.

در این کارگاه، جنبه ایجابی با عنوان لزوم تبیین موضوع برای شیعیان به ویژه طلاب و الگو قرار دادن زندگی فردی و اجتماعی حضرت ابوطالب علیه‌السلام و جنبه سلبی آن با عنوان پاسخ به شبهات وخنثی کردن توطئه دشمنان مکتب اهل بیت علیهم‌السلام و تضعیف آنان مورد بررسی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی شاهرودی اظهار داشت: تأکید اهل بیت علیهم‌السلام بر وابستگان به شناخت شخصیت و سخنان ابوطالب علیه‌السلام و تشویق به خواندن اشعار ایشان نشان ازاهمیت موضوع دارد.

مسئول مؤسسه میراث نبوت به تشابه حضرت ابوطالب علیه‌السلام با حضرت زهرا علیهاالسلام با توجه به آیه 35/نور پرداخت و تاکید داشت: حضرت ابوطالب علیه‌السلام نیز همانند حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام، مجمع النورین هستند.

وی افزود: علامه طباطبایی معتقدند اثر مجاهدت ابوطالب علیه‌السلام در دوران مکه (عصر غربت اسلام) معادل است با اثر مجاهدت تمام مهاجر و انصار در مدینه. (تفسیرالمیزان ج 15ص57).

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی شاهرودی تصریح کرد: احتجاج حضرت علی علیه‌السلام در دفاع از پدر بزرگوارشان نیز قابل اهمیت است.

وی در ادامه به اشعار مرحوم اصفهانی که در کتاب ابوطالب حامی پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم آمده بود اشاره و یادآور شد: حضرت ابوطالب علیه‌السلام با توضیحاتی که ارائه شد از اوصیای الهی هستند و وجه رئیس قریش و جزیره‌العرب بودن ایشان در عین فقر قابل تأمل است.

مسئول مؤسسه میراث نبوت با اشاره به فرموده امام علی علیه‌السلام که فرمودند: «ساد أبی فقیرا»، گفت: گزارش‌های تاریخی حاکی از حمایت ابوطالب علیه‌السلام  از پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم از آغاز نبوت دارد.

وی در ادامه به بخش مأخذشناسی کتب پیرامون حضرت ابوطالب علیه‌السلام پرداخت و مجموعه‌ای از کتب شیعه و سنی مانند «المثنی المطالب فی نجاه ابیطالب»؛ اثر زینی وحلان و «ایمان ابیطالب» اثر شیخ مفید، معرفی کرد و یادآور شد: نویسندگان دیگری هم در قسمت‌هایی از کتابشان به موضوع ابوطالب علیه‌السلام پرداخته‌اند مانند فتال نیشابوری در کتاب «روضه الواعظین»، فصلی با نام مجلس فی ذکر ما یدل ایمان ابوطالب دارد، همچنین در شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید نیز فصلی به نام اختلاف الرای فی ایمان ابوطالب وجود دارد.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی شاهرودی در ادامه به دشمنی مخالفان با ابوطالب علیه‌السلام و برداشت غلط آنان از سه آیه (انعام/36-توبه/113- قصص/56.) اشاره کرد و گفت: علامه امینی(ره) سندی را که در مورد کفر ابوطالب مانند هو فی ضحضاح من النار، ساخته شده را ضعیف دانسته‌اند؛ همچنین احادیث دروغی از قبیل هو فی ضحضاح من النار در مورد کفر ابوطالب ساخته شده که علامه امینی (ره) سند این روایت را ضعیف می‌دانند.

استاد کارگاه در ادامه ضرورت تحقیق و پژوهش را در موارد ذیل بیان کرد:

1- تاریخ زندگی ابوطالب علیه‌السلام از قبیل ولادت، ازدواج با فاطمه بنت اسد (دختر عمویش)، فرزندان و وفات ایشان

2- سیره فردی ایشان از قبیل بررسی حکمت و وقار، علم و حلم، ادب و شعر و ...

3- سیره اجتماعی مانند ریاست مکه، قضاوت، سقایت، رسیدگی به فقرا، برخورد قاطع با متخلفان

4- تعامل ابوطالب علیه‌السلام پیش و پس از بعثت

5- بررسی ادبیات اشعار ابوطالب علیه‌السلام و نکات بلاغی

6- بررسی محتوایی اشعار ابوطالب علیه‌السلام

7- بررسی شخصیت ابوطالب علیه‌السلام از نگاه دیگران من جمله صحابی و تابعین در گذشته و دانشمندان شیعه و سنی در زمان معاصر

8- سخنان مستشرقین در مورد ابوطالب علیه‌السلام

در پایان به برخی سؤالات حضار پاسخ داده شد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱