توصیه های مهم مدیر جامعه الزهرا در آستانه سال جدید

شورای-جامعه

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در آخرین جلسه شورای این مجموعه علمی ضمن قدردانی از تلاش های یکساله همه بخش ها، توصیه های مهمی برای پیشرفت این مجموعه ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی در بیست و ششمین جلسه شورای جامعه الزهرا علیهاالسلام با تبریک و تهنیت ولادت حضرت امام جواد علیه‌السلام گفت: امام رضا علیه‌السلام در مورد ایشان فرموده است «لم یولد مولودٌ أعظم برکةً علی شیعتنا منه؛ هیچ مولودی به دنیا نیامده که برکتش برای شیعه بیشتر از این مولود (امام جواد علیه‌السلام) باشد.» این تعبیر بسیار عجیب و برای ما غیرقابل درک است.

وی با اشاره به روایتی از امام جواد علیه‌السلام که می فرماید: «الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ: تَوْفیقٍ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ، وَقَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ» در این روایت نمی فرماید مومن سه چیز دارد، یا سه چیز برای او خوب است یا برای او لازم است؛ بلکه می‌فرماید محتاج این سه چیز است. در فارسی به کسی که درخواست می‌کند می‌گوییم نیازمند و محتاج است، یعنی اینقدر فشار روی او هست که آبرویش را پل زده و دست دراز کرده، مومن در این سه مساله مثل فقیر، نیازمند است.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: فراز «توفیق من الله» بدین معناست که در هر رده‌ای هستی هر کاری از دست تو ساخته شد دقت داشته باش که توفیق الهی است و هیچ وقت نگو من آن را انجام دادم. اگر توفیق الهی نباشد هیچ کدام به سامان نمی‌رسد. گاهی سلسله‌ای از کارهای بسیار بزرگ انجام می‌شود اما به خاطر نبود یک حلقه اتصال همه این تلاش‌ها هدر می رود و به نتیجه نمی‌رسد.

وی با اشاره به این که همه ما نیازمندیم روزی چند بار موعظه شویم اظهار داشت: از آنجا که امکان ندارد روزی چند بار خدمت واعظی برسیم که ما را موعظه کند به فرموده امام جواد علیه‌السلام باید موعظه‌گر خود باشیم و همواره با خودمان تکرار کنیم که رفتنی هستیم.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه با بیان اینکه بر اساس روایت قبول نصیحت هم از نیازمندی‌های مومن است تاکید کرد: همه ما ادعای نقدپذیری داریم با این حال هنگاهی که از ما نقد می‌شود ناراحت می‌شویم. منتها باید تمرین کنیم تا آستانه تحملمان را بالا ببریم و از این نقدها چه فردی باشد و چه از برنامه ها و فعالیت ها ناراحت نشویم.

1- قدردانی از تلاش های همکاران

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه از تلاش همه همکاران در سالی که گذشت قدردانی کرد و گفت: مجموعه‌ای با این عظمت و با این همه گرفتاری ها جز با توفیق الهی و عنایت حضرت زهرا علیهاالسلام و همراهی همه همکاران محترم اموراتش به سرانجام نمی رسید. البته تقاضای من این است که در هر بخشی، فارغ از آمارها و گزارشات کاری بنشینیم و فکر کنیم کجا بودیم، چه کرده‌ایم و چه کارهایی می توانستیم انجام دهیم که نشده است.

2- تاثیر جنگ اقتصادی تمام عیار دشمن بر جامعه الزهرا

وی خاطرنشان کرد: کشور درگیر یک جنگ اقتصادی تمام عیار است، حال چرا مسئولان با این صراحت این مساله را بیان نمی‌کنند دلیلش را نمی‌دانم. ولی آنچه مشخص است اینکه دشمن با تمام قوا به میدان آمده است و حتی در قراردادهای موردی هم توطئه می‌کند. این جنگ اقتصادی را باید باور کنیم. جامعه الزهرا علیهاالسلام هم درگیر بخشی از این جنگ است از این رو در سالی که گذشت مشکلات بسیاری از نظر بودجه داشتیم و تنها حدود 50 درصد بودجه این موسسه بزرگ علمی محقق شد.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی بیان داشت: پیش‌بینی ما برای سال آینده این است که اوضاع مالی بهتر از امسال نخواهد بود از این رو باید مساله صرفه‌جویی به عنوان یک وظیفه شرعی و کاری مورد توجه قرار بگیرد. در مورد اضافه کاری‌های غیرلازم، مسئولان باید توجه بیشتر داشته باشند چرا که امضایشان موجب ضمان شرعی است. همچنین توجه داشته باشید که آنچه دست ماست بیت‌المال است و برای هزینه‌کرد آن نیازمند مجوز شرعی هستیم از این رو جاهایی که شک دارید خودتان را مدیون نکنید، حال این می‌تواند از روشن کردن یک لامپ تا برگزاری نشست و همایش و جلسه را در برگیرد.

3- اهتمام به مسائل شرعی و اخلاقی

وی ادامه داد: مزیت نسبی ما به مراکز آموزش عالی دیگر انتساب ما به حضرت زهرا علیهاالسلام و حوزه علمیه است. از این رو اخلاق و احکام شرعی و دینی باید در این موسسه علمی حاکم باشد. البته معنای این حرف، ترویج تحجر نیست، چون جامعه‌الزهرا علیهاالسلام نماد تحجرشکنی است و در زمانی که می‌گفتند زن حق ندارد درس بخواند این مرکز آموزشی بانوان تاسیس شد تا زنان به کسب علم و دانش بپردازند. با این حال تقاضای من این است که نسبت به رعایت مسائل شرعی، دینی و اخلاقی توجه ویژه داشته باشید.

4- توجه به رشد علمی

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب بحث رشد علمی و پژوهشی را به عنوان نخستین راهکار مطرح کردند که نشان دهنده اهمیت این مساله است. اداره آموزش و ارزشیابی با توجه به این رویکرد از هم اکنون برنامه‌ریزی مناسبی با شیب ملایم داشته باشد تا ضمن اینکه فشاری روی کارکنان نیاید، از آموزش‌های مورد نیاز هم عقب نیفتند. حتی برای دوستان روحانی هم اگر بخواهند درسی برگزار شود تا از مباحث درسی عقب نیفتند منعی نمی‌بینیم و در این زمینه مساعدت می‌کنیم.

وی افزود: البته آموزش‌های ضمن خدمت را برای همکاران محدود به آموزش‌های امور اداری نمی‌بینیم، بلکه معتقدم کارمند جامعه الزهرا علیهاالسلام از این جهت که منتسب به این مجموعه علمی است باید مثلا احکام شرعی را به خوبی بداند.

5- توجه به گردونه رقابت‌های داخلی و بین‌المللی

حجت الاسلام والمسلمین مدنی با اشاره به این که ما رقبای سخت در جهان و رفقای جدی در داخل داریم گفت: هر کسی در مجموعه خودش باید به این نکته توجه کند تا عملکردها به‌گونه‌ای نباشد که درجا بزنیم. باید برای رشد و پیشرفت نگاه مقایسه‌ای داشت تا از راه‌های پیشرفت دیگر مجموعه‌ها درس گرفت و از بزنگاه‌های شکست دوری جست.

6- بروکراسی اداری مانع تسهیل کارها نشود

وی با اشاره به ضرورت تسهیل کارها در جامعه الزهرا علیهاالسلام اظهار داشت: تا زمانی که می‌شود کارها را به صورت شفاهی پیگیری کرد نوشتن نامه ضرورتی ندارد مگر در جاهایی که نیاز به مدرک یا دستور مدیریتی دارد. کاغذبازی و بروکراسی اداری نباید مانع تسهیل کارها شود.

7- بیکاری ممنوع

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: حضرت امام(ره) فرمودند اگر درس نخوانید حرام است در مدرسه بمانید. در اداره هم همین حکم جاری است؛ شاید اشتباه از مدیر باشد که برای نیرویش کاری تعریف نکرده است ولی این مجوزی برای کار نکردن نمی‌شود به ویژه در این شرایط اقتصادی که مجموعه تحت فشار مالی است.

8- توجه به برآیند فعالیت‌ها

وی با بیان اینکه نگاه کردن به فرایندها در عملکردها ما را گول می‌زند، گفت: در فعالیت‌ها باید دید حاصل و برآیند این فعالیت چه بوده است. آیا هزینه‌ای که شده به نتیجه رسیده یا نه؟ پس در فعالیت‌ها به برایند و نتایج کار نگاه و بر اساس آن گزارش کنید و در این زمینه همدیگر را نقد کنید تا مجموعه رشد کند.

9- فعال کردن شوراهای تخصصی

مدرس خارج فقه و اصول به طراحی و فعالیت شوراهای تخصصی در جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و بیان داشت: در برخی بخش‌ها مثل آموزش 25 شورای تخصصی تشکیل شده که قابل تقدیر است، ولی برخی بخش‌ها هنوز به صورت جدی ورود نکرده‌اند. باید همه بخش‌ها این ظرفیت را فعال و از آن استفاده کنند تا کارهای زمین مانده به سرعت به سامان برسد.

وی همچنین به راه اندازی کمیته تخلفات اداری و کمیته انضباطی طلاب برای سامان بخشیدن به رسیدگی به تخلفات احتمالی خبر داد و گفت: دبیرخانه و جلسات این کمیته‌ها باید زودتر برگزار شود و گزارشی از فعالیت خود ارائه دهند.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام به ابلاغیه برگزاری نشست‌ها و نیز دستورالعمل تهیه خرید سخت‌افزارهای مورد نیاز بخش‌ها هم اشاره‌ای کرد و خواستار توجه مدیران و کارکنان به آنها شد.

وی افزود: همانگونه که گاهی گرفتار گزارشیم، گرفتار گزارش ندادن هم هستیم. گاهی زحماتی کشیده می‌شود که گزارشی از آن ارائه نمی‌شود. شورای جامعه جای مناسبی است که واحدهای مختلف گزارش فعالیت های خود را ارائه دهند.

10- حادثه تروریستی نیوزلند نتیجه ترویج تبعیض نژادی در غرب

وی در پایان با اشاره به این که حادثه تروریستی در نیوزلند و کشته و زخمی شدن ده‌ها مسلمان در این کشور گفت: این حادثه هرچند در مقیاس کوچک مانند سایر حوادث تروریستی بود اما یک هشدار و نشانه است که مجموعه دستگاه تبلیغاتی استکبار به ویژه رییس جمهور فعلی آمریکا یک روند تبلیغاتی در مورد ترویج تبعیض نژادی، برخورد با مهاجران، اسلام هراسی و برخورد با مسلمانان شروع کرده‌اند و  آنچه در نیوزلند رخ داد یک جوانه از درخت شومی است که اینها کاشته‌اند و ممکن است این درخت ثمرات دیگری هم داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که با دشمن اینچنینی مواجهیم که به اسم پاک کردن زمین از خون‌های کثیف به راحتی آدم می‌کشد، تیر خلاص می‌زند و با افتخار از این جنایت فیلمبرداری هم می‌کند. امیدواریم انقلاب اسلامی بتواند طرحی نو دراندازد و جهان را به سمت مدینه فاضله‌ای که در زمان ظهور حضرت ولیّ عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف شکل می‌گیرد هدایت کند.

 

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱