استاد اخلاق حوزه در درس اخلاق جامعه‌الزهرا(س):

اعمال ماه‌های رجب و شعبان، مقدمه فیض و برکات الهی در شبهای قدر است

فرحزاد

استاد فرحزاد با بیان اینکه افضل اعمال در سه ماه رجب، شعبان و رمضان است، گفت: اگر آداب و اعمال آن را انجام دهیم و از بهره‌های هر ماه استفاده کنیم، مقدمه فیض و برکاتی خواهد بود که در شب‌های قدر از سوی خداوند شامل حال ما می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب الله فرحزاد روز یکشنبه در نخستین جلسه درس اخلاق در سال 98 که با حضور اساتید و طلاب مراکز و مدارس علمیه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: دعای زیبایی در ظهرهای ماه شعبان از سوی امام سجاد علیه‌السلام وارد شده که می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفِ الْمَلائِكَةِ وَ مَعْدِنِ الْعِلْمِ وَ أَهْلِ بَيْتِ الْوَحْيِ ...».

مداومت بر ذکر صلوات باعث ادا شدن حق پیامبر و آل محمد(ص) می‌شود

استاد اخلاق حوزه افزود: نکته‌های زیبایی در این دعا وجود دارد و فضائل اهل بیت علیهم‌السلام، فضائل این ماه و اعمالی که در این ماه باید انجام دهیم در این دعا گنجانده شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد تصریح کرد: بخشی از این دعا راجع به صلوات است، این دعا اشاره می‌کند که یکی از خاصیت‌های مهم کثرت صلوات، باعث خشنودی پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و اهل بیت علیهم‌السلام می‌شود.

وی گفت: مداومت زیاد بر ذکر صلوات باعث ادا شدن حق پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و آل آن حضرت است و یکی از عبادت‌هایی که همه بزرگان داشتند، مداومت بر ذکر صلوات بوده است.

ذکر صلوات؛  برترین اعمال در ماه شعبان

استاد اخلاق حوزه، کتاب «بر منبر خاطره» نوشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس محقق کاشانی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: ذکر صلوات از اسرار اهل بیت علیهم‌السلام است که به راحتی در اختیار ما قرار گرفته است و ما باید آن را قدر بدانیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد با بیان اینکه ذکر صلوات در ماه شعبان به عنوان برترین اعمال یاد شده است، عنوان کرد: یکی از معجزات اهل بیت علیهم‌السلام، دعاهای بلندی است که به ما رسیده است و نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، شاگردان قرآن کریم و پرورش‌یافته کلام الهی هستند که از امامان معصوم برای ما به یادگار مانده است.

وی یادآور شد: ما در ماه جمادی الاول، مهمان حضرت زهرا علیهاالسلام بودیم، در ماه رجب نیز مهمان حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بودیم و در ماه شعبان، مهمان پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و در ماه رمضان، مهمان خداوند متعال هستیم.

اعمال ماه‌های رجب و شعبان، مقدمه فیض و برکات الهی در شبهای قدر است

استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: افضل اعمال در سه ماه رجب، شعبان و رمضان است و اگر آداب و اعمال آن را انجام دهیم و از بهره‌های هر ماه استفاده کنیم، مقدمه فیض و برکاتی خواهد بود که در شب‌های قدر از سوی خداوند شامل حال ما می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد با بیان اینکه ماه شعبان ماه مهربانی است، تأکید کرد: ما در صلوات شعبانیه می‌خوانیم: «شَعْبَانُ الَّذِی حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَانِ؛ ماه شعبان که آن را به رحمت و رضوانت پوشاندى»، همچنین خداوند در آیه 10 سوره نور می‌فرماید: «وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ وَ أَنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ حَکيمٌ؛ و اگر فضل و رحمت خدا شامل حال شما نبود و اینکه او توبه پذیر و حکیم است؛ اگر فضل خدا و رحمت خدا نباشد، هیچ فردی پاک نمی‌شود.

چه کنیم تا مورد رحمت الهی قرار بگیریم؟ خداوند، ماه شعبان را با رحمت و خشنودی خود پر کرده است

استاد اخلاق حوزه افزود: فردی از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم پرسید: چه کنیم که مورد رحمت الهی قرار بگیریم؟ حضرت فرمودند: «ارحَمْ خَلقَ اللّه ِ يَرحَمْكَ اللّه؛ به خودت و به خلق خدا رحم كن تا خداوند بر تو رحم آورد»؛ دعا، خیرخواهی، دستگیری از دیگران، کمک به دیگران باعث می‌شود انسان مورد رحمت الهی قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد با بیان اینکه خداوند، ماه شعبان را با رحمت و خشنودی خود پر کرده است، گفت: در روایات آمده کسی که یک روز ماه شعبان را روزه بگیرد بهشت بر او واجب می‌شود و انسان در این ماه می‌تواند به مقام محبوبیت دست پیدا کند.

وی اضافه کرد: در ماه شعبان که ماه پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم است، روزه گرفتن بسیار سفارش شده است؛ همچنین افضل اعمال در این ماه، صدقه دادن است؛ چنانچه امام صادق علیه‌السلام در جواب كسى كه پرسيده بودچه عملى در ماه شعبان برتر است؟فرمودند: صدقه و استغفار.

انجام هر خیری و ترک شر به عنوان صدقه محسوب می‌شود

استاد اخلاق حوزه یادآور شد: صدقه در روایات مطلق کار خیر است و هر خیری صدقه است، حتی سلام کردن، دعا کردن، خیرخواهی و دلسوزی به عنوان صدقه محسوب می‌شوند و به فرموده پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، «كُلُّ مَعروفٍ صَدَقةٌ»؛ هر کار معروفی صدقه است، حتی ترک شر نیز صدقه محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد بیان داشت: امسال ماه شعبان با آغاز سال 98 مقارن شده است، ما در نوروز از خداوند متعال درخواست می‌کنیم که: «حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»؛ یکی از جهات احسن حال این است که شر انسان به کسی نرسد.

وی افزود: امام محمد باقر علیه‌السلام می‌فرمایند: «لا شَفيعَ لِلْمَرْأَةِ أَنْجَحُ عِنْدَ رَبِّها مِنْ رِضا زَوْجِها؛ براى زن شفيعى در پيشگاه پروردگارش، نجات بخش‌تر از خشنودى و رضايت همسرش نيست».

امروز حسین زمان علیه‌السلام، حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف هستند

 استاد اخلاق حوزه در ادامه تصریح کرد: امروز حسین زمان علیه‌السلام، حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی نائب آن حضرت هستند؛ تمام آنان که در دنیا فعالیت می‌کنند، یا کارگزار امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف هستند ویا کار شیطانی می‌کنند، یعنی انسان‌ها یا در جبهه حق و یا در جبهه باطل قرار دارند و آنان که بیطرف هستند در جبهه باطل قرار گرفته اند.

وی تأکید کرد: همه افراد یا حسینی و یا یزیدی هستند و ما باید هر روز را عاشورا و همه جا را سرزمین کربلا بدانیم، بر اساس آیات و روایات به وظیفه خود عمل کنیم و همواره «ثبّت اقدامنا علی دینک» را از خداوند درخواست کنیم تا خداوند متعال نیز دست ما را بگیرد.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱