مدیر جامعه‌الزهرا(س):

سفر اربعین حسینی و سفر راهیان نور هر دو در یک مسیرند

مدیر جامعه الزهرا

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه سفر اربعین حسینی و سفر راهیان نور هر دو در یک مسیرند، گفت: ما در سفرهای زیارتی از جمله سفر اربعین حسینی و سفر راهیان نور به خود یادآور می‌شویم که بر سر پیمانی که با اهل بیت(علیهم‌السلام) و شهدا بستیم، می‌مانیم.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه سفر اربعین حسینی و سفر راهیان نور هر دو در یک مسیرند، گفت: ما در سفرهای زیارتی از جمله سفر اربعین حسینی و سفر راهیان نور به خود یادآور می‌شویم که بر سر پیمانی که با اهل بیت(علیهم‌السلام) و شهدا بستیم، می‌مانیم و در همان مسیر حرکت می‌کنیم.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام و المسلمین «سیدمحمود مدنی» روز یکشنبه در مراسم تجلیل از خادمان کاروان هم پای قافله(۳) که همزمان با درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تالار بیداری اسلامی این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد، عنوان کرد: امروز در پایان خاطرات یک سفر و آغاز یک سفر دیگر هستیم و پرونده سفر اربعین را می‌بندیم و صفحه اول سفر راهیان نور را می‌گشاییم.

سفر اربعین حسینی و راهیان نور هر دو در یک مسیرند

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) افزود: سفر اربعین حسینی و سفر راهیان نور هر دو در یک مسیرند، یکی زیارت سیدالشهدا(علیه‌السلام) و دیگری زیارت شهدا است؛ یکی زیارت مستنصر است که فرمودند «هل من ناصر ینصرنی» و دیگری زیارت ناصر است که ندا می‌دهد «لبیک یا حسین».

حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کرد: زیارت اربعین و زیارت راهیان نور هر دو از یک جنس هستند و ما خداوند را بر این دو سفر شاکریم و توفیق سفری سرشار از موفقیت و بهره مندی را از خداوند مسئلت می‌کنیم.

وی ضمن قدردانی از دست اندرکاران کاروان هم پای قافله ۳ به ارزیابی سفر زیارت معنوی اربعین حسینی اشاره کرد و یادآور شد: ما از همه شرکت کنندگان سفر‌های زیارتی می‌خواهیم که در نظرسنجی‌ها شرکت کنند تا بر اساس نظرات بانوان طلبه برای سفرهای بعدی برنامه ریزی داشته باشیم.

هدف از برگزاری سفرهای زیارتی، آموزش و بهره‌برداری استمدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: خاطرات سفرهای زیارتی در ذهن ما باقی خواهد ماند و ما از خداوند متعال می‌خواهیم که بیشترین بهره برداری را از اردوی راهیان نور و دیگر اردوهای زیارتی داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی تأکید کرد: سفرهای ما در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) سفر تفریحی نیست، گر چه تفریح هم در آن هست، اما عمده آن آموزش، عبرت و بهره برداری است.

وی در ادامه به نکات و آموزه‌هایی که در طول سفرهای زیارتی وجود دارد، اشاره کرد و گفت: مسئله زیارت اهل قبور و درگذشتگان در فرهنگ همه کشورها وجود دارد؛ حتی در کشورهایی که مردگان خود را می‌سوزانند، یاد گذشتگان خود را در مناسبت‌های مختلف زنده می‌کنند.

مسئله زیارت در فرهنگ شیعه جایگاه والایی دارد

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: انسان‌ها به گذشته خود تعلق دارند و دوست دارند از گذشتگان خود یاد کنند و این مسئله فطری است.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی گفت: همه مذاهب اسلامی مسئله زیارت به ویژه زیارت اولیای الهی را پذیرفتند و روایات زیادی در این رابطه وجود دارد، اما حجم روایاتی که ما راجع به زیارت داریم نسبت به دیگر مذاهب اسلامی، قابل مقایسه نیست.

وی افزود: موسوعه زیارات شیعه در چند جلد تدوین شده است و مسئله زیارت در فرهنگ شیعه جایگاه والایی دارد. 

ما در سفرهای زیارتی با اهل بیت(ع) و شهدا تجدید بیعت می‌کنیم

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) عنوان کرد: در مسئله زیارت نکات و درس‌های مهمی وجود دارد که یکی از آنها توجه به مرگ است که این سفر آخرت باید همواره در یاد ما باشد؛ درس دوم در مسئله زیارت، بقای روح است یعنی ممکن است جسم از بین برود، اما روح باقی می‌ماند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی، یکی دیگر از درس‌های زیارت را تجدید بیعت برشمرد و با اشاره به آیه ۲۳ سوره احزاب «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا؛ از ميان مؤمنان مردانى‏ هستند كه به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا كردند برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى از آنها در انتظارند و هرگز عقيده خود را تبديل نكردند»، اظهار داشت: ما در سفرهای زیارتی از جمله سفر اربعین حسینی و سفر راهیان نور به خود یادآور می‌شویم که بر سر پیمانی که با اهل بیت(علیهم‌السلام) و شهدا بستیم، می‌مانیم و در همان مسیر حرکت می‌کنیم.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱