تشریح فعالیت اداره آموزش‌های کوتاه‌مدت معارف اسلامی جامعه‌الزهرا(س)

اداره آموزش های کوتاه مدت

سرپرست اداره آموزش‌های کوتاه‌مدت معارف اسلامی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام از برگزاری 10 دوره آموزشی با حضور 389 بانوی ایرانی و غیرایرانی در سال گذشته خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، خانم فهیمه الیاسی روز چهارشنبه در گفتگو با واحد خبر، عنوان کرد: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزون بر برنامه‌های آموزشی متعارف خود در سطوح مختلف، در ارائه معارف اسلامی به عموم بانوان سابقه ای طولانی دارد و همه ساله افراد، از کشورهای مختلف برای بازدید و گذراندن دوره‌های کوتاه‌مدت معارف اسلامی مهمان مجموعه هستند.

اهمیت دوره‌های کوتاه مدت معارف اسلامی

سرپرست اداره آموزش‌های کوتاه‌مدت معارف اسلامی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: دوره‌های کوتاه‌مدت معارف اسلامی بسیار کاربردی و تأثیرگذار بوده و بسیاری از بانوان ایرانی و غیرایرانی شرکت‌کننده پس از این دوره‌ها، متقاضی تحصیل بلندمدت در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام می‌شوند.

وی بیان داشت: هدف از برگزاری این دوره‌ها، ارائه آموزش‌ها و معارف ناب محمدی صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به بانوان غیرطلبه اندیشمند و علاقه‌مند به علوم و معارف اسلامی، بسترسازي جذب فراگيران شايسته براي دوره‌هاي بلندمدت جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، معرفی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی به ويژه دستاورد‌های انقلاب اسلامي در سطح بین‌الملل و افزایش توانمندی بانوان غیرایرانی بر اساس نیازهای منطقه‌ای و نشر و گسترش معارف و علوم اسلامی است.

برگزاری 10 دوره آموزشی کوتاه‌مدت در سال 97

سرپرست اداره آموزش‌های کوتاه‌مدت معارف اسلامی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به اقدامات این اداره در سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: اداره آموزش‌های کوتاه مدت معارف اسلامی در سال 97 اقدامات خود را در دو حیطه اصلی برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت معارف اسلامی و تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز اداره پیگیری کرده است.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت معارف اسلامی، افزود: این اداره در سال 1397، 10 دوره آموزشی فرهنگی ویژه بانوان علاقه‌مند از نقاط مختلف ایران و جهان در 264 ساعت برگزار کرده که در مجموع 2578 نفر دوره است.

سرپرست اداره آموزش‌های کوتاه‌مدت معارف اسلامی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به دوره‌های آموزشی فرهنگی برگزار شده در سال 97، عنوان کرد: در سال 1397، 10 دوره آموزشی فرهنگی ویژه 389 نفر از بانوان ایران و 11 کشور  جهان از جمله انگلستان، تانزانیا، ماداگاسکار، کنیا، سوئد، هند، یمن، بحرین، پاکستان، امارات و کویت برگزار شد.

وی تصریح کرد: در این دوره‌ها به طور کلی، 56 برنامه آموزشی در 264 ساعت با موضوعات مختلف برگزار شد که از جمله آن ها می توان به اخلاق در قرآن، فلسفه احکام، احکام بانوان، مهارت‌های ارتباط موثر، تبلیغ در فضای مجازی، مهدویت، مبانی اندیشه اسلامی (معرفت‌شناسی و خداشناسی)، وظایف زن مسلمان، چالش‌های جهان اسلام و تشیع، پاسخ به شبهات جدید کلامی، تربیت فرزند با رویکرد اسلامی(هفت سال اول)، جریان‌های فکری و فرهنگی جهان اسلام، چالش‌های فراروی زنان در جهان اسلام، سبک زندگی اسلامی،  شیوه‌های ارتقای فعالیت‌های قرآنی، دشمن شناسی، شیوه‌های دعوت به نماز،  مواجهه موثر خانواده با رسانه و فضای مجازی،  الگوی تعالی دختران و... اشاره کرد.

الیاسی همچنین به برنامه‌های فرهنگی شامل اردوی زیارتی حرم مطهر، شرکت در مراسم غبار روبی حرم مطهر، اردوی زیارتی جمکران، دیدار با مراجع، نشست مستبصرین نمایشگاه تخصصی کتاب و برنامه‌های ورزشی در حاشیه دوره­ها اشاره کرد و افزود : دوره آموزشی نهج البلاغه و دوره آموزشی مبانی اندیشه اسلامی (خداشناسی)  ویژه جمعی از بانوان استان قم از دیگر دوره‌های این اداره بود که در بهمن 97 آغاز شد و تا خرداد سال 98 ادامه دارد.

تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز اداره آموزش‌های کوتاه‌مدت معارف اسلامی در سال 97

سرپرست اداره آموزش‌های کوتاه‌مدت معارف اسلامی در ادامه به تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز اداره اشاره کرد و گفت: در زمینه تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز اداره نیز در سال 1397 اقدامات اساسی و مهمی در این اداره صورت گرفته که از جمله آن‌ها می‌توان به تدوین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها، شناسایی و تعامل با نهاد‌های همسو و پیگیری زمینه‌های اقدام مشترک، چاپ بروشور معرفی اداره و غیره اشاره کرد.

وی افزود: سال گذشته، با بررسی دقیق ظرفیت‌ها و نیاز‌های جامعه مخاطبان و به منظور اطلاع رسانی حداکثری و تبیین نوع فعالیت‌های اداره برای مخاطبین داخلی و بین‌المللی، سایت اداره آموزش‌های کوتاه‌مدت معارف اسلامی به نشانی http://borhan.jz.ac.ir  و با همکاری دفتر فناوری اطلاعات و اداره کل روابط عمومی راه‌اندازی شد.

الیاسی به تشکیل شورای تخصصی دوره های کوتاه مدت معارف اسلامی اشاره کرد و گفت: با توجه به اقتضائات خاص اداره آموزش های کوتاه مدت معارف اسلامی و لزوم توجه به تخصصی و علمی بودن دوره‌ها و نیز تنوع مخاطبان در سطح ملی و فراملی، تدوین «آیین‌نامه تشکیل شورای تخصصی دوره‌های کوتاه‌مدت معارف اسلامی» با همکاری دفتر برنامه‌ریزی و ارزیابی در دستور کار قرار گرفت و با تصویب آیین‌نامه و تأیید اعضا توسط مدیر محترم جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، تا کنون 6 جلسه شورای تخصصی اداره برگزار شده است.

وی تصریح کرد: ‌ اداره آموزش‌های کوتاه‌مدت معارف اسلامی به منظور ایجاد زمینه‌های همکاری بین نهادهای متولی فرهنگ تعامل و همکاری با سایر نهادهای آموزشی فرهنگی همسو را در دستور کار خود قرار داد و پس از بررسی و شناسایی نهادهای همسو، با لحاظ اولویت، تعاملات مناسبی را با برخی از آن‌ها صورت داد. برگزاری دوره حامیان کوثر النبی ویژه رابطین خواهر کانون‌های مساجد، نمونه‌ای از ثمرات مثبت تعامل با یکی از این نهاد‌های همسو یعنی دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور است.

سرپرست اداره آموزش‌های کوتاه‌مدت معارف اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: این اداره آمادگی برگزاری دوره­های متنوع آموزشی فرهنگی ویژه کلیه بانوان ایرانی و غیرایرانی علاقه مند به علوم و معارف اسلامی را دارد. علاقه مندان می توانند با مراجعه به سایت http://borhan.jz.ac.ir  نسبت به ثبت نام در دوره آموزشی مورد  نظر خود اقدام کنند.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱