در نشست بصیرت‌افزایی «تاریخ تحلیلی و تطبیقی ایران معاصر» مطرح شد:

فلسفه تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مبارزه با تروریسم است

لک زایی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی با بیان اینکه اقدام آمریکا در برابر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اقدام ابلیس در برابر مجموعه مؤمن و متقی است، گفت: جهان از اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران شگفت زده شد، زیرا فلسفه تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مبارزه با تروریسم است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجف لک زایی در سومین جلسه نشست بصیرت‌افزایی با موضوع «تاریخ تحلیلی و تطبیقی ایران معاصر» که با حضور اساتید و طلاب مدارس علمیه و مراکز تخصصی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: در جلسه گذشته به این موضوع اشاره شد که چهار نیرو در شکل گیری تحولات ایران معاصر نقش داشتند که عبارتند از نیروی دولت، دین، روشنفکری و نیروی بیگانه.

اقدام آمریکا، جهان را شگفت زده کرد/ ابلیس اولین مستکبر عالم است

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: در نشست امروز، با توجه به آنچه در این هفته اتفاق افتاد و دولت سلطه‌گر آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کرد و همه جهانیان از این کار آمریکا شگفت‌زده شدند، به نقش نیروی بیگانه در تحولات ایران با محوریت آمریکا می‌پردازیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی یادآور شد: یکی از ویژگی‌های طاغوت که در قرآن کریم ذکر شده، این است که حقایق را وارونه نشان می‌دهد که در قرآن کریم این مطلب برای ابلیس ذکر شده، زیرا ابلیس اولین مستکبر عالم است که در برابر فرمان خداوند متعال استکبار ورزید و در برابر آدم سجده نکرد و استدلال او این بود که من از آتش آفریده شدم و انسان از گل، و من نسبت به انسان برتری دارم و به او سجده نمی کنم.

وی ادامه داد: وقتی ابلیس سراغ آدم و حوا می‌رود تا اغوا کند، دروغ می‌گوید و برای دروغ خود قسم می‌خورد؛ اینکه حضرت امام(ره) فرمودند: «آمریکا شیطان بزرگ است»، به خاطر این ویژگی آمریکا است که مانند ابلیس واقعیت‌ها و حقایق را وارونه نشان می‌دهد و قسم می‌خورد و مصوبه می‌گذارد.

فلسفه تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مبارزه با تروریسم است

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: آمریکا می‌گوید من مدافع حقوق بشر هستم اما تنها کشوری است که به بمباران اتمی روی آورد، آن هم زمانی که ژاپن در جنگ جهانی دوم تسلیم شده بود، هیروشیما را بمباران اتمی کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی بیان داشت: آمریکا می‌گوید ما طرفدار دموکراسی هستیم اما هر جا دیکتاتوری در دنیا فرمانروایی می‌کند، آمریکا پشتیبان آنها است، حکومت‌هایی که انتخابات در آنها برگزار نمی شود؛ آمریکا می‌گوید ما با تروریسم مبارزه می‌کنیم، اما هر جا که تروریسم هست از جمله منافقان و گروه‌های تکفیری داعش، اینها حامی هستند.

وی با بیان اینکه فلسفه تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مبارزه با تروریسم است، اما آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را تروریسم می‌خواند.

فضای روابط ایران و آمریکا در مقطع قبل از انقلاب اسلامی

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه به فضای روابط ایران و آمریکا در دو مقطع قبل و بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب روابط ایران و آمریکا از دوره قاجاریه و دوره ناصرالدین شاه شروع شد؛ اولین سفیر آمریکا وارد ایران شد و اصل ارتباط فعال از اواخر دهه بیست و دوره تلاش ایرانیان برای ملی کردن صنعت نفت و بعد از جنگ جهانی دوم در زمان ریاست جمهوری ترومن رئیس جمهور آمریکا است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی ادامه داد: ترومن بر اساس اصل چهار که داشت، مداخله در ایران را آغاز کرد و آن زمان، ایرانیان نگاه مثبتی نسبت به آمریکا داشتند و معتقد بودند که آمریکا برای کمک ایران در برابر انگلستان که نفت ایران را چپاول می‌کند، آمده است.

ماجرای ملی شدن صنعت نفت ایران

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها در سال 1327 هجری شمسی اولین برنامه توسعه را برای ایران نوشتند، وقتی این برنامه را می‌نویسند، در مجلس این سوال مطرح می‌شود که بودجه آن از کجا تأمین شود؟ که در جواب می‌گویند از طریق نفت، اما از آنجا که نفت ایران تحت انحصار انگلستان بود و ایران سهم کمی از آن داشت، آمریکا پیشنهاد می‌کند ایران نفت خود را ملی کند، اما ماجرا چیز دیگری است.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان داشت: ماجرا از این قرار است که آمریکا از انگلستان می‌خواهد که در نفت ایران سهم داشته باشد، اما انگلیسی‌ها خواسته آمریکایی‌ها را اجابت نمی کنند و آمریکا هم از این مسیر این کار را می‌کند، با ملی شدن صنعت نفت، رابطه ایران و انگلستان قطع می‌شود و انگلستان در دادگاه لاهه از ایران شکایت می‌کند، اما ایران پیروز می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی ادامه داد: دوره ریاست جمهوری ترومن تمام شد و آیزنهاور رئیس جمهور آمریکا شد، انگلستان طی مذاکراتی با رئیس جمهور وقت آمریکا برای تصاحب نفت ایران برنامه ریزی می‌کنند، انگلستان نقشه کودتای 28 مرداد را طراحی و آمریکا علیه دکتر مصدق اجرا می‌کند.

وی گفت: آیت‌الله کاشانی به دکتر مصدق توصیه می‌کرد که به آمریکایی‌ها اعتماد نکن و ضرب المثل «سگ زرد برادر شغال است» را به کار می‌برد، زیرا آمریکایی‌ها با انگلیسی‌ها فرقی ندارند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: روز 28 مرداد زمانی که کودتا انجام می‌شد، سفیر آمریکا در دفتر دکتر مصدق بود، این ملاقات حدود سه ساعت طول کشید و کودتا علیه مصدق شکل گرفت؛ نفت ایران تقسیم شد، 40 درصد نفت به آمریکا داده شد، 40 درصد به انگلستان رسید، 20 درصد دیگر به هلند و فرانسه اعطا شد که تحت عنوان کنسرسیوم نفتی نام گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی عنوان کرد: آیزنهاور در جواب دکتر مصدق و ایرانی‌ها می‌گفت اینها توافقاتی بود که با ترومن انجام دادید که از حزب دموکرات بود، اما ما از حزب جمهوری خواه هستیم؛ این همان سیاستی است که امروز آمریکا پیاده می‌کند.

وی تصریح کرد: این فرمول ثابت در سیاست آمریکا است که دموکرات‌ها توافقاتی با کشورهای مختلف انجام می‌دهند و بعد جمهوری خواهان به قدرت می‌رسند و توافقات را زیر پا می‌گذارند، حتی وامی را که به مصدق قرار بود بدهند، ندادند.

آمریکایی‌ها همه جا به نفع ایران وارد شدند، اما به نفع خودشان ختم شد

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تأکید کرد: آمریکایی‌ها همه جا به نفع ایران وارد شدند، اما به نفع خودشان ختم شد، در دوره مصدق ابتدا به نفع ایران و علیه انگلستان وارد شدند و در نهایت به نفع خودشان و به ضرر ایران تمام شد، مصدق و ملت ایران را قربانی و با همکاری انگلستان، نفت را تصاحب کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی در ادامه به دوره ریاست جمهوری کندی اشاره کرد و اظهار داشت: در این دوره قرار بر این می‌شود که اصلاحات ارضی در ایران انجام شود تا جلوی نفوذ کمونیسم را از شوروی بگیرند و به ایرانیان می‌گویند که شما در معرض خطر شوروی هستید و اگر فکری نکنید کمونیسم کشور شما را فرا می‌گیرد.

وی یادآور شد: یکی از شگردهای انگلیس و آمریکا این بود که به عده ای پول می‌دادند تا شعارهای کمونیستی بدهند و بعد مصوبه می‌دادند تا جلوی کمونیسم را بگیرند؛ علی امینی را به عنوان نخست وزیر به محمدرضا پهلوی تحمیل کردند تا سیاست اصلاحات ارضی را انجام دهد، شاه به آمریکا رفت و با آمریکا وارد مذاکره شد تا کارهای امینی را شخصا انجام دهد و تصویر این ملاقات همان بود که حضرت امام(ره) فرمودند از دیدن عکس، کام انسان تلخ می‌شود، زیرا کندی پشت میز نشسته و پاهای خود را روی میز گذاشته بود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: علی امینی برکنار و محمدرضا شاه، مبدع انقلاب سفید در ایران شد که 6 اصل را به عنوان انقلاب سفید اعلام کردند و به مرور زمان اصل‌هایی اضافه شد، رفراندومی را هم اجرا کردند، نتیجه این اقدام این شد که از آن به بعد، حکومت‌های ایران بیش از گذشته دربست در اختیار آمریکا قرار گرفتند.

طرح سیاست دوستونی از سوی آمریکا در خاورمیانه/ایران ستون نظامی آمریکا در خاورمیانه شد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی عنوان کرد: در دوره ریاست جمهوری نیکسون، سیاست دوستونی مطرح شد که می‌گفتند ما به دو ستون احتیاج داریم تا منطقه خاورمیانه را مطابق سیاست آمریکا پیش ببریم، از جمله ستون مالی که عربستان بود و ستون نظامی که ایران انتخاب و ژاندارم آمریکا در منطقه شد، چنانچه یکی از اقدامات ایران در این دوره این بود که ارتش خود ر ا برای سرکوب جنبش ظفار در عمان اعزام کرد.

وی افزود: در این دوره، نیروی دریایی و هوایی ایران از آمریکا امکاناتی می‌خرید تا سیاست‌های آمریکا را در منطقه اجرا و پیاده کنند؛ همچنین از دهه 1330، یکی از نیروهایی که به کمک آمریکا و با آموزش اسرائیل به عنوان بازوی سرکوب تشکیل شد، نیروی ساواک بود که در دهه پنجاه بیشترین سرکوب را داشت.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه به تبعید امام در دهه چهل اشاره کرد و گفت: علت تبعید امام خمینی(ره) در تاریخ 13 آبان 1343، تصویب کاپیتولاسیون در مجلس سنا بود، مجلس ایران به تبعیت از آمریکا قانونی تصویب کرد که اگر نیروهای آمریکایی در ایران مرتکب جرم شدند، دادگاه‌های ایران اجازه محاکمه آنان را ندارند و دولت آمریکا مطابق قوانین خود آنان را مجازات خواهد کرد، زیرا آمریکایی‌ها خود را متمدن می‌دانستند و حق توحش می‌گرفتند، بنابراین تبعید حضرت امام(ره) به خاطر این اقدام آمریکا بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی تصریح کرد: در این دوره، کشور ایران به کشوری تبدیل می‌شود که با تمام وجود تابع آمریکا و تحت سلطه آمریکا است، چنانچه ملت ایران به عنوان ملت متمدن و مسلمان که سابقه بزرگ اسلامی و تمدنی دارد و مولد فکر و تمدن است، به طور کامل به نوکر آمریکا تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: در دوره ریاست جمهوری کارتر، وقتی شعله‌های انقلاب در ایران برافروخته می‌شود، کارتر به ایران می‌آید می‌گوید ایران جزیره ثبات در منطقه ناامن است؛ کارتر 10 روز قبل از قیام 19 دی مردم قم به تهران می‌آید و ایران را منطقه ثبات معرفی می‌کند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به محاسبات غربی‌ها و امام راحل(ره)، گفت: حضرت امام(ره) فرمودند ما باید استخوان‌های مارکسیسم را در موزه‌های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد، بعد دیدیم که مارکسیسم در شوروی فرو پاشید.

جمهوری اسلامی، نظامی است که استقلال و آزادی را برای ملت ایران تأمین می‌کند/ آمریکا با انقلاب اسلامی و به وسیله ملت ایران تحقیر شد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی عنوان کرد: شعار اصلی مردم ما در انقلاب اسلامی، «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» است، «استقلال» یعنی نفی اتکای به بیگانه، یعنی ما نمی خواهیم به آمریکا باج دهیم و زیر سلطه آمریکا باشیم، «آزادی» به معنای نفی استبداد، سلطنت، پادشاهی و دیکتاتوری است و «جمهوری اسلامی» نیز یعنی نظامی که استقلال و آزادی را برای ما تأمین می‌کند.

وی تأکید کرد: این نظام سلطه گر معتقدند که با انقلاب اسلامی تحقیر شدند و ایرانی‌ها آنها را تحقیر کردند، لانه جاسوسی را اشغال کردند و جاسوسان آمریکایی را 444 روز نگه داشتند و کارتر را تحقیر کردند، زیرا در مجلس بنا بر این شد که زمانی جاسوسان آزاد شوند که دوره کارتر تمام شده باشد و رئیس جمهور بعدی آمریکا سرکار نیامده باشد.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اضافه کرد: آمریکایی‌ها با کودتا و حمله به طبس برای آزادی گروگان‌های خود شروع به توطئه کردند، حال آنکه در طبس هم تحقیر شدند، اما در طبس، خداوند آنان را تحقیر کرد، خداوند متعال به کمک ایران آمد و نصرت خداوند شامل حال ملت ایران شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی تصریح کرد: اینها آنقدر پست بودند که در کارنامه زشت خود ساقط کردن هوپیمای مسافربری ملت ایران را دارند، از چنین طاغوتی چه انتظاری می‌توان داشت؟.

نزاع ایران و آمریکا نزاع وجودی است / اقدام آمریکا در برابر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اقدام ابلیس در برابر مجموعه مؤمن و متقی است

وی بیان داشت: نزاع ایران و آمریکا نزاع وجودی است، یعنی ما نمی خواهیم که نظام سلطه وجود داشته باشد، چون خدا به ما این اجازه را نمی دهد؛ پس تا زمانی که آمریکا دست از سلطه برندارد، روابط ایران و آمریکا درست نمی‌شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: اگر رابطه شیطان و انسان‌های مؤمن درست شود، رابطه ایران و آمریکا هم درست می‌شود، آمریکا مدافع و حامی رژیم غاصب صهیونیستی است و ما نمی توانیم آمریکا را به رسمیت بشناسیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی تصریح کرد: اقدام آمریکا در برابر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک اقدام ابلیس در برابر مجموعه مؤمن و متقی است، اقدام ابوسفیان در برابر پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم است و جالب اینجا است که می‌گوید عربستان و بحرین از این اقدام حمایت کرده است، یعنی دو کشوری که هر دو تروریست پرور هستند از این اقدام حمایت کرده اند.

وی یادآور شد: خداوند در آیه 36 سوره مبارکه نحل می‌فرماید: «أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ؛ خدای یکتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب کنید»؛ این آیه، یپام همه انبیای الهی بوده و امروز مردم ایران و حزب الله لبنان و جریان مقاومت این شعار را عملی می‌کنند، امروز جریان مقاومت یک جریان بسیار قدرتمند و فراگیر است و استکبار و طاغوت از این جریان می‌ترسند.

اقدام آمریکا علیه سپاه باعث تقویت و همگرایی بیشتر ملت ایران شد/تاریخ ایران برای نسل جوان تبیین شود

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پایان تصریح کرد: یکی از برکات اقدام آمریکا علیه سپاه این بود که هم مردم ما و هم مسئولان متوجه غفلت احتمالی شدند و باعث تقویت و همگرایی بیشتر ملت ایران شد.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی در پاسخ به این سؤال که برای احیای شعار مرگ بر آمریکا در ذهن نسل‌های جوان چه باید کرد، گفت: بهترین کار، تبیین تاریخچه جنایات آنها است، این که حضرت امام فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است، همه شیطنت‌ها به این شیطان بزرگ برمی‌گردد و ما باید با تبیین تاریخ ایران نشان دهیم که شیطان نمی‌تواند خیرخواه ما باشد.

وی تأکید کرد: نسل جوان بدانند که حتی زمانی که رژیم پهلوی بود و در اختیار آنها بود، آمریکا هم رابطه مناسبی با دست نشانده‌های خود نداشت، اینان می‌خواهند تحقیر شدن یک ملت را جار بزنند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱