استاد جامعه‌الزهرا(س) در همایش مبلغان:

مبلغان با مخاطبان خود ارتباط معنوی ایجاد کنند

همایش مبلغان

استاد طیبی با بیان اینکه مبلغان باید در امر تبلیغ، تعالی و علوّ پیدا کنند، گفت: مبلغان باید تغییراتی در نوع منبر و سخنرانی های تبلیغی داشته باشند و ارتباط معنوی با مخاطبان خود ایجاد کنند.

 به گزارش روابط عمومی و بین الملل، سرکار خانم ناهید طیبی، استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) عصر روز دوشنبه در همایش بزرگ مبلغان در آستانه ماه مبارک رمضان که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، درباره طرح واره منبر عنوان کرد: ذائقه مخاطبان ما تغییرکرده و به تناسب آن، شیوه ها و روش ها متفاوت شده، بنابراین ما هم باید خود را ارتقا دهیم.

ما باید به عنوان مبلغ تعالی و علوّ پیدا کنیم/مبلغان ارتباط معنوی با مخاطبان خود ایجاد کنند

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه ما باید به عنوان مبلغ تعالی و علوّ پیدا کنیم، اظهار داشت: یک مبلغ با سه ضلع یک مثلث از جمله شخص مبلغ، متن تبلیغی و مخاطب کار دارد که در بحث شخص مبلغ، اولین مسئله حالت جوشش درونی است که مبلغ باید در درون خود ایجاد کند.

طیبی افزود: مبلغ باید برای خدا سخن بگوید و استدلال بیاورد و مخاطب را اقناع کند، بنابراین اگر بخواهیم تغییرات و تحولات ایجاد کنیم و دست خدا روی کره زمین باشیم باید ارتباط معنوی با مخاطبان ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: ما باید هم به صورت جوششی و هم به صورت کوششی خود را بسازیم و پس از آن به اصلاح دیگران بپردازیم.

مبلغ جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یادآور شد: ما باید قبل از ماه مبارک رمضان خود را هدایت کنیم تا در خلال ماه رمضان دیگران را هدایت کنیم.

مبلغ دین باید جریان شناسی داشته باشد

طیبی بیان داشت: گاهی ما مطالب زیادی برای ارائه داریم، اما چینش و منطق چینش مطالب و همچنین تقدم و تأخر  مطالب نیاز به مهارت دارد؛ اینکه بدانیم چه مطلبی را برای مخاطب خود ارائه دهیم، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه متن های تبلیغی باید ویژگی هایی داشته باشد، گفت: ارائه، روش و مهارت ارائه متن، ضلع سوم را تشکیل می دهد که باید مورد توجه قرار گیرد.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه مبلغ دین باید جریان شناسی داشته باشد، عنوان کرد: ویژگی های مبلغ بخشی به مسائل معنوی و بخشی به هدفمندی و انگیزه مندی برمی گردد، ما باید ابتدا انگیزه قوی برای فهم و درک دین داشته باشیم و سپس برای فهماندن دین انگیزه داشته باشیم.

طیبی در ادامه تصریح کرد: هنر انتخاب موضوع مناسب این است که چه موضوعی را انتخاب و تبدیل به مسئله کنیم؛ امروز موضوعات زیادی برای گفتن وجود دارد، اما دغدغه مخاطب ما چیست؟

وی با بیان اینکه ما طلبه ها معمولا موضوع محور کار می کنیم عنوان کرد: مسئله دغدغه امروز ما است، امروز آمار طلاق در جامعه افزایش یافته، بنابراین یکی از مسائلی که می توان به آن پرداخت، روش های ارتباط کارامد زناشویی است.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اضافه کرد: مردم در ماه مبارک رمضان نیاز به زمینه ایجاد ارتباط با خدا و خودشان و اطرافیان خودشان دارند؛ پس ما باید مباحثی انتخاب کنیم که متناسب با نیاز مخاطبانمان باشد.

بحث ترغیب و اقناع را جدی بگیریم

طیبی در ادامه یادآور شد: ما دو بحث ترغیب و اقناع را داریم؛ ترغیب مقدمه برای این است که ما به مخاطب نشان دهیم که حرف های جدید برای مخاطب خود داریم، ترغیب به معنای ایجاد رغبت برای مخاطب است که پای منبر نشسته که باید سعی کنیم بحث ترغیب را جدی بگیریم.

وی بیان داشت: اگر در ابتدا با ایجاد انگیزه و طرح سؤال، اشتیاق و رغبت مخاطب برانگیخته شود، تمایل به حضور و دقت در کل زمان سخنرانی را در پی خواهد داشت؛ اگر مخاطب ببیند نوع سخنرانی ما در زندگی او کارایی دارد به سخنرانی ما گوش می کند.

مبلغ جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) درباره موضوع اقناع، اظهار داشت: امروز مخاطبان ما با شبکه های مجازی در ارتباط هستند و با وجود اینکه برخی پیام رسان ها مسدود شده، اما هنوز رسانه های نوین در جریان است و همچنان ورودی های خود را دارد.

طیبی تصریح کرد: ما باید مخاطبان خود را بشناسیم و قبل از این که وارد عرصه سخنوری شویم، متن سخنرانی باید ابتدا خود ما را اقناع کند و سپس به اقناع دیگران بپردازیم.

وی به طرح واره و یا اتود منبر اشاره کرد و افزود: اگر از ابتدا مباحث ما مشخص باشد، و در سخنرانی ها برای مطالب خود اتود تهیه کنیم، بدون اینکه انرژی زیادی صرف کنیم چینش مطالب ما مشخص می شود.

مبلغان باید تغییراتی در نوع منبر و سخنرانی های تبلیغی داشته باشند

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به لزوم استفاده از نرم افزارهایی که برای امر تبلیغ مؤثر هستند، اشاره و اضافه کرد: ما باید سعی کنیم از روایات معتبر و مستند استفاده کنیم؛ همچنین شعر و داستان، روایات، احکام فقهی، لطیفه، طنز و ضرب المثل از دیگر مطالبی است که می توان در امر تبلیغ به کار برد.

طیبی در با بیان اینکه باید تغییراتی در نوع منبر و سخنرانی های تبلیغی داشته باشیم، عنوان کرد: بهتر است که به تناسب آیاتی که می گوییم احکام فقهی را یادآور شویم، همچنین برخی مبلغان ذکر مصیبت را به مداحان واگذار می کنند در حالیکه تأثیر ذکر مصیبت ازسوی مبلغان بیشتر است.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱