دیدار جمعی از اساتید و هنرمندان اداره آموزش‌های مهارتی فرهنگی با مدیر جامعه‌الزهرا(س)

دیدار هنرمندان اداره آموزش های مهارتی فرهنگی با مدیر جامعه 7

جمعی از اساتید و هنرمندان اداره آموزش‌های مهارتی فرهنگی با مدیر جامعه‌الزهرا(س) دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، جمعی از استادان و هنرمندان اداره آموزش‌های مهارتی فرهنگی جامعه الزهراعلیهاسلام، با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی مدیر این مؤسسه علمی حوزوی، دیدار کردند.

در این دیدار، خانم نیره قاسمی زادیان اظهار داشت: اداره آموزش‌های مهارتی فرهنگی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام از سال 95 فعالیت خود را آغاز کرده و در هر ترم،  بیش از ۴۰ رشته فرهنگی مهارتی در گرایش‌های ادبی، هنرهای دستی و تجسمی، فناوری اطلاعات و غیره را برگزار می‌کند و به لطف خدا برنامه‌ها مورد استقبال بالای طلاب قرار گرفته است.

در بهمن به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی، اولین نمایشگاه دستاوردهای فرهنگی هنری فراگیران اداره آموزش‌ها، برگزار شد. و امروز به یمن میلاد مبارک جوان جوانمرد آل محمد صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله  و روز جوان، برگزیدگان نمایشگاه، تجلیل خواهند شد.

در این مراسم، خانم انسیه سادات هاشمی طلبه سطح سه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و از شاعران برتر آیینی کشور، یکی از اشعار خود را تقدیم به حضرت ولیّ عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف قرائت کرد، سپس خانم طیبه‌سادات رضوانی، طلبه سطح سه تفسیر و شاعرکودک و نوجوان، شعر خود را خواند.

تأثیر علم و حکمت در تعالی روح هنر

در ادامه خانم لیلا عظیمی فهیم، استاد تذهیب و نگارگری به نمایندگی از اساتید اداره آموزش‌های مهارتی فرهنگی در این جلسه، با بیان اینکه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام دارای ظرفیت بالایی برای ارتقای هنر است، عنوان کرد: هرچه روح بانوان آرامش و تکامل بیشتری داشته باشد، تأثیر بیشتری در پرورش نسل آینده خواهد داشت.

استاد تذهیب و نگارگری یادآور شد: در گذشته انسان‌هایی در عرصه هنر فعالیت داشتند که اهل علم و حکمت بودند، اما متأسفانه امروز افرادی در این عرصه حضور دارند و خود را وارث هنرهای دینی و اسلامی می‌دانند که کمتر دارای این ویژگی هستند.

عظیمی تصریح کرد: ما در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با حضور انسان‌هایی که دارای علم و حکمت هستند، می‌توانیم هنر‌ها را متعالی کنیم و روح متعالی را به هنر برگردانیم.

وی بیان داشت: هنر در این سرزمین، پیشینه طولانی و قوی دارد و از آنجا که ما وارثان مردمان گذشته این سرزمین هستیم، هنر با روح و جان ما آمیخته است.

استاد تذهیب و نگارگری با تأکید بر اینکه ما باید سطح هنری مجموعه را ارتقا دهیم، گفت: رشته تذهیب یکی از دینی‌ترین رشته‌های هنری است که جای دارد بانوان طلبه، در این رشته فعال شوند و سکان این رشته را در دست بگیرند.

عظیمی در پایان پیشنهاد کرد که در این مجموعه، کارگاه دائمی تولید آثار هنری راه اندازی شود و آثار برجسته هنرمندان مجموعه در این کارگاه نگهداری شود تا به عنوان آثار ارزشمند، در اختیار آیندگان قرار گیرد.

خانم قاسمی زادیان در ادامه سخنان خانم عظیمی عنوان کرد: در جلسه ای که با حضور معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام صورت گرفت، پیشنهاد شد دیواری توسط هنرمندان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تذهیب و نگارگری شود و به عنوان خاطره‌ای از  نسل هنرمندان امروز مجموعه برای آیندگان، ثبت و ضبط شود.

وی تصریح کرد: امروز مردم به دنبال آثار اصیل هنری هستند، تمام شیوه‌های زندگی، در حال بازگشت به اصالت خود است؛ ما خداوند را سپاس گزاریم که در سال اقتصاد مقاومتی، تمام فراگیران ما، با هنرمندی لباس عید و سرما و زمستان خود و خانواده شان را آماده کردند، توانستند فضای خانه شان را با هنری که یادگرفته اند، متحول کنند، در فضای تبلیغی حضور پررنگ تری داشته باشند و با بهره‌گیری از هنر، به تبلیغ زیبایی‌های دین مشغول شده اند.

رئیس اداره آموزش‌های مهارتی فرهنگی با اشاره به برگزاری دوره‌های طب اسلامی، گفت: طلاب به ویژه طلاب بین‌الملل استقبال زیادی از طب اسلامی داشتند، ما توانستیم در جنبه‌های مختلف ورود پیدا کنیم و امید است هنرمندان بتوانند با حمایت مسئولان مجموعه، در عرصه‌ هنرهای مکتوب و ترسیمی و تجسمی، فرصت بروز و ظهور بیشتری داشته باشند.

امکان تولید محتوا و کتاب معادل پایان نامه، توسعه رشته‌های سطح سه و چهار مرتبط با به رشته هنر و غیره از دیگر پیشنهاداتی بود که توسط اساتید هنر ارائه شد.

کانون هنرمندان و نویسندگان راه‌اندازی می‌شود

در این جلسه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین تهرانی معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، ضمن قدردانی از حضور استادان و هنرمندان و ارائه پیشنهادهایشان، عنوان کرد: با توجه به روحیات و سنخیتی بانوان با ادبیات هنری و داستانی، راه‌اندازی رشته ادبیات و هنر اسلامی در سطح سه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در سال 95 پیشنهاد شد که هم اکنون در حال بررسی است.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: زمینه رشد بانوان طلبه، با استفاده از هنر، برای ورود به عرصه زندگی، چه در بخش خانوادگی و چه در عرصه اجتماعی باید  فراهم شود و هر دوره‌ای که برگزار می‌شود باید اثرات آن در عرصه زندگی نمایان شود.

وی با اشار به فعالیت مجدد انجمن‌های علمی فرهنگی و کانون‌های تخصصی در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: یکی از پیشنهادات در این بخش، راه‌اندازی کانون هنرمندان و نویسندگان است که بانوان طلبه و فارغ‌التحصیلان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام می‌توانند عضو این کانون شوند و به صورت تشکیلاتی فعالیت کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تهرانی همچنین به راه اندازی مرکز هنر و رسانه اشاره کرد و گفت: نظام‌نامه این مرکز در حال تدوین است که با حضور بانوان طلبه در این مرکز می‌توان به تولید محتواهای هنری و رسانه‌ای در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پرداخت.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت انتشارات جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، بیان داشت: انتظار می‌رود انتشارات جامعه‌الزهرا علیهاالسلام مساعدت کند تا کتاب‌های طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در همین مجموعه چاپ شود.

معجزه پیامبر گرامی اسلام (ص) با هنر تجلی یافته است/ تشکیل شورای نشر آثار ترویجی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در این جلسه، با اشاره به اثر ژرفایی و نفوذ پیام با استفاده از هنر، عنوان کرد: ما هر پیامی داشته باشیم، با استفاده از هنر می‌توانیم به آن پیام ماندگاری، مانایی و عمق دهیم.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به جایگاه و اهمیت هنر در اسلام، تصریح کرد: ما افتخار می‌کنیم که در میان ادیان برحق دنیا، معجزه پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم آمیخته با هنر است.

وی با بیان اینکه دین اسلام با هنر آمیخته شده است، گفت: ائمه از سلاح هنر برای امر به معروف و نهی از منکر استفاده می‌کردند؛ همچنین نمونه‌های مستقیم سیره اهل بیت علیهم‌السلام در استفاده از هنر در زمینه‌های بسیاری وجود دارد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی در ادامه با اشاره به راه اندازی مرکز هنر و رسانه، اظهار داشت: جلسات متعددی جهت راه‌اندازی این مرکز صورت گرفته که امید است به خواست خداوند، مصوبه آن در تشکیلات جدید گرفته شود.

وی همچنین به فعالیت شورای نشر آثار ترویجی در انتشارات جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و گفت: اعضای  شورا تشکیل شدند و فراخوانی داده می‌شود تا آثار ترویجی را هم پشتیبانی کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: پیشنهادات خوبی از سوی اساتید و هنرمندان اداره آموزش‌های مهارتی فرهنگی ارائه شده است که برخی باید، در مدیریت تصمیم‌گیری شود و برخی از طریق پیگیری مسیر اداری و ارائه به شورای سیاست‌گذاری است.

در پایان این مراسم، 25 نفر از اساتید و برگزیدگان نمایشگاه فجر فاطمی و دستاوردهای جامعه‌الزهرا علیهاالسلام مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱