مدیر جامعه‌الزهرا(س) در نشست مبلغان بین‌الملل تصریح کرد:

مبلغان بین‌الملل پیام‌رسان محبت باشند

حجت الاسلام و المسلمین مدنی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با بیان اینکه در عرصه تبلیغ بین‌الملل باید فضای آرامی حاکم باشد، گفت: مبلغان بین‌الملل باید پیام رسان محبت باشند و از مسائل اختلافی بر حذر باشند و به وجه اشتراکات بپردازند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی در نشست مبلغان بین‌الملل جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در سالن جلسات ساختمان شهید بهشتی (ره) برگزار شد، با اشاره به آیه ۳۹ سوره احزاب، عنوان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید: «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالت‌های الهی می‌کردند و (تنها) از او می‌ترسیدند و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند».

اعزام 2 هزار و 300 مبلغ جامعه‌الزهرا(س) در سال گذشته

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: خداوند به ما توفیق داد تا برای حضور بانوان مبلغ در ماه مبارک رمضان زمینه‌سازی کنیم و این همایش یک قدم در این مسیر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: خدا را شاکریم تحولی در تبلیغ جامعه‌الزهرا علیهاالسلام صورت گرفته است و بر اساس آماری که وجود دارد، سال گذشته دو هزار و 300 نفر از مبلغان برای تبلیغ اعزام شدند که دو هزار نفر به استان‌های داخل کشور و 300 نفر به خارج از کشور اعزام داشتیم.

وی بیان داشت: امیدواریم این روند علی‌رغم همه مشکلات بودجه‌ای و اعتبارات، رو به رشد باشد، زیرا مبلغان دینی با کمترین توقع و با پاک‌ترین و خالص‌ترین نیت به تبلیغ دین می‌پردازند، همت مبلغان به ما این جرئت و پشتوانه را می‌دهد که در مسئله تبلیغ به صورت جدی اقدام کنیم.

تنها وظیفه ما تربیت مبلغ نیست، بلکه ما باید در عرصه اعزام مبلغ هم ورود داشته باشیم

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اینکه اعزام بانوان مبلغ نسبت به سال‌های گذشته بسیار افزایش یافته است، گفت: ما در شورای سیاستگذاری و هیئت امنا اعلام کردیم که جامعه‌الزهرا علیهاالسلام باید اعزام مبلغ داشته باشد و تنها وظیفه ما تربیت مبلغ نیست، بلکه ما باید در عرصه اعزام مبلغ هم ورود داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تأکید کرد: ما با همت مبلغان می‌توانیم برنامه‌های فعال، ارزشمند و گسترده در عرصه تبلیغ داشته باشیم.

مبلغان باید به صورت بلاغ با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند

وی در ادامه با اشاره به آیه شریفه 39 سوره احزاب، گفت: آیه «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ» که بیش از هزار و 400 سال قبل نازل شده، تمام نیازهای ما را در قالب کلمات به روز بیان کرده و اگر بخواهیم راجع به تبلیغ سخن بگوییم، این آیه بهترین آیه است.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به واژه «بلاغ»، افزود: «بلاغ» با قول و کتاب فرق دارد، «بلاغ» از ماده رسیدن است؛ اگر به شما بگویند پیامی را به فردی برسانید باید آن را به زبانی بگویید که قابل فهم باشد، در این آیه نیز از ما «بلاغ» خواستند، بنابراین ما باید زبان نسل جدید و زبان جامعه را بفهمیم تا بتوانیم بهترین تبلیغ را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با اشاره به یکی از بخش‌های مهارت‌های تبلیغی، پیام‌رسانی صحیح است، اظهار داشت: خداوند در آیه 4 سوره ابراهیم می‌فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ؛ ما هیچ رسولی نفرستادیم، مگر آن‌که به لسان قومش صحبت می‌کرد»؛ مبلغان باید به صورت بلاغ با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و پیام خود را به مخاطب برسانند.

وی تصریح کرد: بسیاری از پیام‌رسان‌های ما زبان مناسب نسل جوان را نمی‌دانند، به همین خاطر اثری ندارند، چون رساندن پیام به مخاطب یک مهارت است.

مبلغان همواره نیاز به مهارت‌آموزی دارند

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه گفت: اگر کودکان، مخاطبان ما هستند، باید با زبان کودکانه با آنان ارتباط برقرار کنیم و به قول شاعر: «چون که با کودک سروکارت فتاد/پس زبان کودکی باید گشاد»؛ بنابراین اگر می‌خواهیم با کودکان ارتباط مؤثر داشته باشیم باید با مهارت‌های ارتباط با کودکان آشنا شویم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی به سیره زندگانی امام علی علیه‌السلام اشاره کرد و افزود: آن حضرت زمانی که همراه کودکان بودند، به روش کودکانه با کودکان بازی می‌کردند، وقتی دلیل را از ایشان پرسیدند، فرمودند وقتی وارد خانه شدم بچه‌های یتیم گریه می‌کردند، دوست داشتم وقتی از خانه خارج می‌شوم بچه‌ها بخندند؛ اما اگر امروز یک طلبه این کارها را انجام دهد، همه تعجب می‌کنند که این چه کاری است.

وی اضافه کرد: مبلغان همواره نیاز به مهارت‌آموزی دارند تا بتوانند در جامعه تأثیرگذار باشند، نوع سخن گفتن مهم است، حضرت امام(ره) با همه عظمتی که داشتند، ساده سخن می‌گفتند، اما همان کلمات ساده حضرت امام(ره) طوفان ایجاد می‌کرد، تمام حاضران در سخنرانی گریه می‌کردند، زیرا در سخنان امام راحل(ره) هیچ قصدی جز خدا نبود.

مبلغان «رسالات الله» را تبلیغ کنند

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه عنوان کرد: مبلغان همواره توجه داشته باشند که «رسالات الله» را تبلیغ کنند و تبلیغ نفس و یا تبلیغ دیگران نباشد؛ چنانچه گاهی از نظریات غربی‌ها سخن می‌گوییم که شاید مخاطبان ما ناخواسته به آن سمت گرایش پیداکنند، نمی گوییم به کتاب‌های آنها مراجعه نشود، اما محور گم نشود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تأکیدکرد: ما وظیفه داریم قرآن کریم، سنت و سخنان اهل بیت علیهم‌السلام را تبلیغ کنیم، علما هم در این چارچوب هستند.

وی با بیان اینکه خشیت، امری نفسی و تبلیغ، امری بیرونی و مربوط به مخاطبان است، افزود: قرآن کریم یادآوری می‌کند که تصور نکنید تبلیغ، فقط صدای شیوا و سخن گفتن است، بلکه ترس از خدا باید در وجود ما وجود داشته باشد و اگر تقوی در وجود ما پررنگ‌تر از مستمعین  باشد، تأثیرگذار خواهیم بود.

حضرت زینب علیهاالسلام، الگوی مبلغان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام است

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: گاهی یک منبر مبلغ یا سخنور، مسیر زندگی فرد را تغییر می‌دهد و گاهی حتی یک کلمه مبلغ، مسیر شخصی را عوض می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با اشاره به «وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ» در این آیه، عنوان کرد: اگر صفت «خشیت» در ما وجود داشته باشد، سخنان ما اثر خواهد داشت.

وی تصریح کرد: الگوی تبلیغی ما آن بانویی است که وقتی همه شهر کف می‌زدند، با غم و غصه 18 داغ ایستادند و به مردم اشاره کردند که ساکت شوید؛ «فَارْتَدَّتِ الانْفاسُ وَ سَکَنَتِ الاجْراسُ؛ ناگهان نفس‌ها در سینه‌ها حبس شد و زنگ شتران از صدا افتاد»؛ سخنان حضرت تمام نشده بود که راوی می‌گوید به خدا سوگند در آن روز مردم را دیدم که حیرت زده گریه می‌کردند و گاه دست در دهان گرفته و پشت دست به دندان می‌گزیدند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به آیه «وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا» ابراز کرد: حساب تبلیغ با خداوند متعال است، اگر مردم از شما تقدیر کردند فکر نکنید که مزد تبلیغ شما داده شد، مزد تبلیغ شما جای دیگری محاسبه می‌شود.

مبلغان بین‌الملل پیام‌رسان محبت باشند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با اشاره به حساسیت‌های تبلیغ در عرصه بین‌الملل، عنوان کرد: امروز گوش دنیا برای شنیدن مظلومیت اهل بیت علیهم‌السلام باز شده و نسبت به گذشته شرایط مساعدتری وجود دارد.

وی یادآور شد: یک روزی أحمد امین مصری دائرة المعارف می‌نوشت در باب کلمه «شیعه» گفت این‌ها گروهی بودند که منقرض شدند و امروز کسی به عنوان شیعه نیست، اما نام شیعه به واسطه امام خمینی(ره)، پیروزی انقلاب اسلامی و ایران به اقصی نقاط عالم رسید، امروز گوش‌ها باز شده و ما باید پیام اسلام و اهل بیت علیهم‌السلام را به گوش جهانیان برسانیم.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه در عرصه تبلیغ بین‌الملل باید فضای آرامی حاکم باشد، گفت: مبلغان بین‌الملل باید پیام رسان محبت باشند و از مسائل اختلافی بر حذر باشند و به وجه اشتراکات بپردازند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: مرزهای عقیدتی شیعه بسیار محکم و استوار است، ما به شیعه بودن خود افتخار می‌کنیم، استدلال داریم و پای استدلال خود ایستاده‌ایم اما در کنار آن با اهل سنت و حتی اهل کتاب اشتراکات زیادی داریم، به مسئله وحدت پایبندیم و به آیه 64 سوره آل عمران توجه داریم که خداوند می‌فرماید: «قُلْ يا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلي‏ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِکَ بِهِ شَيْئاً وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ؛ بگو: «ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم و بعضی از ما، بعضی دیگر را- غیر از خدای یگانه- به خدایی نپذیرد».

توجه مردم به حجاب و پوشش مبلغان /مردم، عمل مبلغان را حجت می‌دانند

وی تأکید کرد: بدانید چادر شما تبلیغ است، حجاب شما تبلیغ است و مردم به عنوان یک بانوی جامعه‌الزهرایی به شما می‌نگرند و رفتار و پوشش شما را حجت شرعی می‌دانند، مردم ما را حجت‌الاسلام می‌خوانند، یعنی عمل ما را حجت می‌دانند و خداوند متعال ما را با عمل مؤاخذه می‌کند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در پایان ضمن قدردانی از فعالیت مبلغان در عرصه تبلیغ دین، تصریح کرد: مساعدت تبلیغی در برابر خدمات ارزشمند مبلغان بسیار ناچیز است، اما ما به فرموده خداوند یقین داریم که می‌فرماید: «وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا».

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱