استاد و پژوهشگر جامعه‌الزهرا(س):

حیات تدریس در بصیرت‌زایی و بصیرت‌افزایی است

طیبی -همایش روز معلم

استاد طیبی گفت: یکی از مسائلی که برای تدریس اهمیت دارد و حیات تدریس در آن است، بحث بصیرت‌افزایی است که نیاز به مقدمه دارد و آن، بصیرت‌زایی است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، خانم ناهید  طیبی روز پنجشنبه در همایش گرامیداشت روز  معلم و تقدیر از اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند: الْمَرْءُ یُوزَنُ بِقَوْلِهِ وَ یُقَوَّمُ بِفِعْلِهِ فَقُلْ مَا تَرَجَّحُ زِنَتُهُ [زِینَتُهُ‏] وَ افْعَلْ مَا تَجِلُّ قِیمَتُه؛ دمى با گفتارش سنجیده و با کردارش قیمت گذارده می‌شود [و مورد احترام قرار می‌گیرد]، پس چیزى بگو که وزن آن بیشتر، و کارى کن که قیمت آن افزون‌تر باشد».

استاد و پژوهشگر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: هر انسانی به وسیله قول و گفتارش، وزن و به وسیله فعل خود قیمت‌گذاری می‌شود و اگر قول و فعل در کنار هم نباشد، انسان با مشکل مواجه می‌شود.

طیبی در سخنان خود به چند نکته اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که برای تدریس اهمیت دارد و حیات تدریس در آن است، بحث بصیرت افزایی است که نیاز به مقدمه دارد و آن، بصیرت زایی است.

وی ادامه داد: وقتی بصیرت و بینش انسان نسبت به همه مسائل هستی افزایش پیدا کند، بصیرت‌افزایی محقق می‌شود.

استاد و پژوهشگر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: بصیرت‌افزایی و بصیرت‌زایی جزو کارهایی است که اساتید باید انجام دهند و طلاب را هم در این مسیر یاری کنند.

طیبی با اشاره به اینکه انسان‌ها در طول زندگی خود از زمان تأثیر می‌گیرند و هم تأثیر می‌پذیرند، یادآور شد: گاهی انسان برای خود حاشیه امنی در نظر می‌گیرد که اشتباه است، انسان باید از منطقه امن خارج شود و اگر مسئله‌ای می‌بیند که با عقاید و احکام و اصول ما سازگاری ندارد در کلاس‌ها مطرح کند و به دانش‌پژوه بصیرت دهد.

وی در ادامه با اشاره به بحث روش مندی، گفت: ما باید طبقه بندی ذهنی نسبت به منابع درسی داشته باشیم تا دانش پژوه را به آن ارجاع دهیم.

استاد و پژوهشگر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه صداقت در تدریس بیش از میزان علم و تدریس ما می‌تواند تأثیر بگذارد، به سیره زندگی علامه طباطبایی (ره) اشاره کرد و اظهار داشت: اگر سؤالی از علامه طباطبایی می‌شد که این عالم ربانی و بزرگوار بلد بودند، ایشان آرام پاسخ می‌دادند واگر بلد نبودند بلند می‌فرمودند که اگر بگویم نمی دانم اشکالی ندارد.

طیبی با اشاره به اینکه علم در صورتی علم خواهد بود که همزمان با زمانه رشد کند، گفت: ما در مسائل مختلف زندگی و پیرامون خود نیاز به مطالعات زیاد داریم تا برای طلاب و مخاطبان خود روشنگری داشته باشیم.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱