گزارشی از کارگاه پژوهشی «مسئله‌شناسی بیانیه گام دوم انقلاب»

کارگاه پژوهشی بیانیه گام دوم-جمشیدی

کارگاه پژوهشی «مسئله‌شناسی بیانیه گام دوم انقلاب» با حضور استاد جمشیدی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، کارگاه پژوهشی «مسئله‌شناسی بیانیه گام دوم انقلاب» به همت معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و با حضور استاد مهدی جمشیدی برگزار شد.

در ابتدای جلسه جناب آقای جمشیدی عضو هيأت علمی گروه فرهنگ‌پژوهي پژوهشگاه فرهنگ ‌و انديشه‌ ‌اسلامي با اشاره به متن گام دوم انقلاب آن را بیت الغزل رهبری معرفی و ویژگی‌هایی برای آن بیان کردند از جمله اینکه به قلم مقام معظم رهبری مدظله العالی بوده و تعداد 6000 کلمه است و تأمل بر هر فراز بیانیه موجب استخراج عناوین پژوهشی خواهد شد.

عضو هيأت علمی پژوهشگاه فرهنگ ‌و انديشه‌ ‌اسلامي افزود: بیانیه درباره مسائل اصلی جامعه و خطاب به عموم مردم است که دو بخش دارد و بهتر است طلاب روی نقاط خاصی از بیانیه تمرکز کنند.

جمشیدی به بخش فرهنگی بیانیه اشاره کرد و افزود: بخش اول بیانیه، تبیین گذشته انقلاب است، چنانچه حدود 50 درصد بیانیه درمورد انقلاب اسلامی است و بخش دوم شامل هفت بعلاوه یک توصیه (امیدبخشی) است.

وی به عبارت «وسوسه‌های غیر قابل مقاومت» اشاره کرد و گفت: وسوسه‌های مذکور را در پنج موج می‌توان برشمرد، از جمله موج اول: تهی کردن انقلاب از انقلابی گری (موج نهضت آزادی، ابتدای پیروزی انقلاب)؛ موج دوم: مجمع عقلاء (از نیمه دهه 60،پایان جنگ، و معتقد به مذاکره با امریکا)؛ موج سوم: نیروهای تکنوکرات، عمل‌گرا؛ موج چهارم: نیروهای حامی تسامح و تساهل  و موج پنجم شامل ترکیبی از موج سوم و چهارم است.

 

عضو هيأت علمی پژوهشگاه فرهنگ ‌و انديشه‌ ‌اسلامي یادآور شد: رهبری درسخنرانی‌های خویش به بیان دوگانه‌هایی پرداخته‌اند از جمله: عدالت و رشد اقتصادی-ارزش و رفاه- مدیریت انقلابی، مدیریت تکنو کراتی(عمل گرایی)- زهد انقلاب‌گری، اشرافی‌گری به ویژه اشرافی‌گری دولتی- تهاجم فرهنگی، تبادل فرهنگی- پاکدستی، فساد.

جمشیدی بیان داشت: افراد عمل‌گرا در موج سوم کسانی هستند که به نتیجه  و هدف می‌اندیشند (نتیجه‌گرا) حتی ائتلاف با منافقین و... برای آنان آسان است. توجیه آن‌ها به هدف رسیدن به هر وسیله ای است، ایدئولوژی و فکر ندارند، هیچ چیز برای آن‌ها اصل مقدس نیست.

وی با اشاره به موج چهارم درباره نیروهای حامی تسامح و تساهل، گفت: دولت تسامح و تساهل، اباحی‌گری نظری و عملی در مقابل جامعه دینی است. دنبال استحاله انقلاب  و دور شدن از آرمان‌های امام (ره) و سیاست تنش‌زدایی و گفتگوی تمدن‌ها بودند (اصالت لیبرالیزم) در حالی که رهبری از ابتدا نگاهش مقاومت بود

عضو هيأت علمی پژوهشگاه فرهنگ ‌و انديشه‌ ‌اسلامي همچنین به اشاره به موج پنجم که ترکیبی از موج سوم و چهارم است، افزود: ترکیبی از موج 3 و4، دوگانه‌هایی  به وجود آمد همچون آرمان و واقعیت – عقلانیت و انقلابی‌گری- جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی- مقاومت، تعامل-  پیشرفت درون‌زا، پیشرفت برون‌زا- اسلام رحمانی، اسلام انقلابی.

جمشیدی تصریح کرد: رهبری از سال 68 تاکنون، واژه‌هایی ابداع کرده‌اند مانند تهاجم فرهنگی، استحاله، عبرت‌های عاشورا (روند تدریجی دورشدن از ارزش‌ها، پوک شدن ازدرون)، اشرافی‌گری،سکولاریزم پنهان، صورت وسیرت انقلاب، جمهوری اسلامی تقلبی (ظاهر روحانی ومعمم، باطن تقلبی) وغیره.

وی در ادامه گفت: باید توجه داشت که وسوسه‌های مذکور از سوی نیروهای انقلابی انجام گرفته و جریان نفاق درونی فعال بوده است، افرادی که نیروی فکری عمیقی نداشتند ریزش کردند. رهبری در این بیانیه به کارنامه خویش اشاره دارند که نگذاشتند این اتفاقات بیفتد.

عضو هيأت علمی پژوهشگاه فرهنگ ‌و انديشه‌ ‌اسلامي تأکید کرد: ولی فقیه از مهمترین عوامل حفظ انقلاب است، قطعا اگر در جمهوری اسلامی رهبری و ولی فقیه نبود تا به حال انقلاب استحاله شده بود، تا به حال پیچش‌هایی بوده که  قطعا رهبری آن را حل کرده و تحقق برکات هفت‌گانه در بیانیه، به معنای عدم استحاله انقلاب است.

وی عنوان کرد: نکته بعدی در بیانیه، ورود به مرحله دوم، «خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی» است. خودسازی انقلابی، نظریه اصالت فرد،(پروراندن به تعبیر شهید مطهری).

 از دید آقای جمشیدی، پنج نکته در خودسازی انقلابی به دست آمده است، از جمله عظمت‌های وجودی انسان الهی فراتر از تاریخ (خودسازی موجب ساختن جامعه میشود مثل حضرت امام (ره))؛ اضلاع خودسازی انقلابی؛ تقدم خودسازی برجامعه سازی وتمدن‌سازی؛ خودسازی انقلابی امام (ره) از وی خویشتنی ساخت که توانست انقلاب را بسازد و همچنین غفلت از خویشتن انقلابی باعث ریزش‌های انقلاب شد.

عضو هيأت علمی پژوهشگاه فرهنگ ‌و انديشه‌ ‌اسلامي تصریح کرد: تمدن سازی یک امر فرا ملی و جهان شمول و یکی از آرمان‌های بزرگ ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

جمشیدی در ادامه اظهار داشت: تغییر مدیریتی یکی از تأکیدات رهبری است، متاسفانه در سال‌های انقلاب، قدرت و مدیریت دست 200 تا 300 نفر بوده است که این نشان از ضعیف عمل کردن حوزه و جوانان انقلابی دارد.

وی ادامه داد: لازم است در باره دوگانه نظام و انقلاب در گفتمان انقلاب اسلامی کار جدی انجام شود. مبادی و مؤلفه‌های نظریه نظام انقلابی بررسی شود. نظام اسلامی باید همراه با روح انقلابی باشد، انقلابی‌گری یعنی انقلاب زنده است و پایبندی به آرمان‌های انقلاب ضروری است. مقوله آتش به اختیار بودن در این چارچوب معنا می‌شود.

عضو هيأت علمی پژوهشگاه فرهنگ ‌و انديشه‌ ‌اسلامي بیان داشت: رهبری با برشمردن برکات انقلاب در بیانیه تصریح می‌کنند که موتور تحول جوانان هستند و در قسمت سادسا به کارنامه فرهنگی انقلاب اشاره دارند که این بند مربوط به طلاب است و باید به آن توجه کرد.

جمشیدی گفت: وقتی در جامعه رویکرد دینی و اخلاقی باشد، دل‌ها مستعد و نورانی خواهد شد.در واقع در دهه شصت نیروهای پیشگام اقلیت مؤمن انقلابی بودند واکنون در قضیه مدافعان حرم نیز همانگونه است. بدترین حالت امروز با بهترین حالت قبل قابل مقایسه نیست، فاصله طبقاتی یکی از آن موارد محسوب می‌شود که لازم است ذهنیت‌ها تغییر پیدا کند.

وی در ادامه به بیان سؤالاتی پرداخت از جمله اینکه آیا در حاکمیت اسلامی مردم سالاری دینی شده است  و آیا ساختار دینی برای ارزش‌ها کفایت می‌کند؟ و در ادامه عنوان کرد: لازم است تغییر مدیریت انجام گیرد و چرخش نخبگانی به معنی اینکه جوان مؤمن انقلابی وارد عرصه شود و مناصب را به عهده بگیرد.

عضو هيأت علمی پژوهشگاه فرهنگ ‌و انديشه‌ ‌اسلامي در ادامه یادآور شد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی پس ازبیان برکات هفت‌گانه انقلاب اسلامی به نکات امیدبخش اشاره کردند که همان هفت بعلاوه یک و نگاهی خوش‌بینانه به مسائل  است.

جمشیدی تصریح کرد: راهکارهایی که برای تزریق امید به جامعه می‌توان به کار بست عبارتند از:

1- سخن گفتن ازتوفیقات و فتوحات

2- مقایسه و تطبیق انقلاب‌های جهانی با انقلاب اسلامی ایران

3 -  بیان شواهدی از انحطاط و اضمحلال غرب اقتصاد، فرهنگ و...

4-   تنوع دادن به ظرفیت‌ها و قابلیت ها

5- امدادهای غیبی در دستگاه محاسباتی

6- دفع شر القائات و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن و به هم زدن  امنیت آنان در فضای مجازی با ارتقای سواد رسانه ای

7-  عرضه نمونه‌‌های عینی به عنوان نمونه شهید تهرانی مقدم و ساخت موشک، امنیت و سردار سلیمانی

8-  بازسازی گروه‌های مرجع و نخبگان اجتماعی

وی گفت: در حال حاضر سلبریتی‌ها برای افکار عمومی گروه مرجع شده اند واین تأسف برانگیز است. جامعه‌ای که قله‌هایش اینها هستند به راحتی به سفاهت کشانده می‌شود. یکی از ناامیدکنندگان جامعه همین گروه مرجع هستند. شما طلاب می‌توانید با زیر سوال بردن سلبریتی‌ها از مجاری مختلف، گروه مرجع را تغییر دهید. رهبری در دیدار هنرمندان فرمودند: کار را به دست خنثی‌ساز ندهید.

عضو هيأت علمی پژوهشگاه فرهنگ ‌و انديشه‌ ‌اسلامي تأکید کرد: برای اینکه افراد ناامید نشوند باید کاری کرد که مسئولان خود را در اتاق شیشه‌ای تصور کنند و جرئت خطا نداشته باشند.

جمشیدی یادآور شد: در مورد مذاکره با آمریکا معیار این بود که ایران حیاط خلوت آمریکا نشود در حالیکه مذاکره هم استحاله بود و به ضعف و رکود منتهی می‌شد که رهبری جلوی بازگشت به عقب را گرفتند.

وی ابراز داشت:  در واقع نیاز اصلی جامعه معنویت و اخلاق و توجه به سبک زندگی است، درون‌مایه‌های سبک زندگی غربی باید بازشناسی شود که عبارتند از:

1- مادی اندیشی، ترجیح سود مادی بر ارزش‌های مادی و معنوی

2- فردمداری، خودمرکزبینی و خودخواهی نسبت به جامعه

3- مصرف‌زدگی، فضیلت انگاری و بهره‌مندی بیشتر از دنیا

4-  خشونت، قساوت قلب و غلظت رفتاری در برابر دیگران

5 –اباحی‌گری جنسی، مناسبات هرزه‌وار و رها شدن از اخلاق

عضو هيأت علمی پژوهشگاه فرهنگ ‌و انديشه‌ ‌اسلامي افزود: بخشی از سبک زندگی به آسیب‌های اجتماعی باز می‌گردد از جمله ترویج سبک زندگی غربی زیان‌های جبران‌ناپذیری در بر دارد.

جمشیدی به طلاب توصیه کرد که بیانیه گام دوم را به طور دقیق مطالعه و برخی موارد را به مسئله تبدیل کنند. کارهایی از قبیل مقاله، پایان‌نامه، کتاب، سخنرانی، تشکیل حلقه صالحین و... را در برنامه‌های خود داشته باشند و در آخر پیشنهاداتی نیز برای اقدام مفید و سازنده ارائه شد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱