دومین شماره نشریه مطالعات تفسیری آلاءالرحمن منتشر شد

002

دومین شماره فصلنامه داخلی علمی-تخصصی مطالعات تفسیری آلاءالرحمن از سوی گروه علمی تفسیر و علوم قرآن جامعة‌الزهرا(س) منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، دومین شماره فصلنامه داخلی علمی-تخصصی مطالعات تفسیری آلاءالرحمن به صاحب امتیازی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، مدیر مسئولی حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سیدحسین شفیعی و سردبیری دکتر محمدتقی سازندگی از سوی گروه علمی تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا علیهاالسلام منتشر شد.

در این شماره مقالاتی با عناوین «ارتباط کلامی همسران از منظر آیات، روایات و روان‌شناسی» نوشته معصومه نخعی و عباس آزاد؛ «بررسی مؤلفه‌های همسرداری زنان با تکیه بر آیات و روایات» نوشته فاطمه علی‌زاده علی آبادی؛ «جایگاه کرامت زنان در آموزه‌های دین اسلام با تأکید بر آیات قرآن» نوشته ثریا شاعیدی و «عوامل کرامت انسانی از دیدگاه قرآن و اعلامیه جهانی حقوق بشر» نوشته صغری نورافشان و محمدمهدی باباپور منتشر شده است.

«نقش مسئولیت‌پذیری در اصول تربیت اسلامی از نگاه قرآن و حدیث» نوشته فاطمه همایون و سید علی حسینی‌زاده و «ویژگی‌ها و شاخصه‌های یاران امام‌زمان(عج) در قرآن کریم با تأکید بر دیدگاه تفسیری علامه طباطبایی» نوشته الهام خاضعی‌نیا و اعظم وفایی از دیگر مقالات منتشر شده در این شماره از فصلنامه است.

نخستین مقاله شماره دوم فصلنامه داخلی علمی- تخصصی «مطالعات تفسیری آلاءالرحمن» به موضوع «ارتباط کلامی همسران از منظر آیات، روایات و روان‌شناسی» پرداخته است؛ جوانه‌های ارتباط بین انسان‌ها، در حریم خانواده پدیدار می‌گردد و بهترین خاستگاه روابط سالم و مطلوب، خانه و خانواده است؛ رابطه کلامی خوشایند و آرام‌بخش زن و شوهر می‌تواند مناسب‌ترین بستر رشد و شکوفایی و تعالی شخصیت آن‌ها را فراهم ‌نماید، نویسنده در این مقاله با ارائه‌ راهکارهاي عملي بر طبق رهنمودهاي آیات، روایات امامان معصوم علیهم‌السلام و علم روان‌شناسي، زوجين را در جهت رسيدن به پايداري و صميميت در روابط و به‌خصوص روابط کلامي ياري می‌رساند.

در مقاله دوم نویسنده درصدد است «مؤلفه‌های همسرداری زنان در آیات و روایات» را با هدف شناساندن کارکردها و تأثیرات اجتماعی همسرداری بر خانواده و جامعه بررسی و تحلیل کند. از منظر دین مبین اسلام هدف از تحقق کارکردهای خانواده، تربیت انسان الهی و رسیدن به خانواده متعالی است. اگر اسلام، نقش زن و مرد را در محیط خانه متفاوت می‌داند، هم به دنبال این است که جامعه اسلامی از فساد و تباهی حفظ شود و هم می‌خواهد انسان‌های سالم و متعالی در محیط چنین خانواده‌ای پرورش یابند.

در مقاله سوم با عنوان «جایگاه کرامت زنان در دین مبین اسلام»، نگارنده در تلاش برای اثبات این فرضیه می‌باشد که جایگاه کرامت زن در دین اسلام تأمین و تضمین شده است. مؤلف توانسته با بهره‌گیری از آیات و روایات به بررسی جایگاه کرامت زنان در عصر دوره جاهلیت و عصر طلوع اسلام بپردازد.

موضوع «عوامل کرامت انسانی از دیدگاه قرآن و اسناد جهانی حقوق بشر» عنوان چهارمین مقاله این نشریه است که نویسنده در بخشی از آن به بیان اختلاف دیدگاه قرآن کریم و آنچه که در اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده می‌پردازد؛ نگارنده می‌نویسد: «اموری چون تقوا و اخلاص و شهادت از دیدگاه اسلام، برای انسان کرامت‌آفرین محسوب شده، درحالی‌که چنین مفاهیمی از دیدگاه نویسندگان اعلامیه جهانی حقوق بشر، اموری توهمی و خرافی و ساده‌اندیشانه و چه‌بسا عاملی مثل شهادت را نوعی باخت برای انسان می‌داند.»

در پنجمین مقاله، نگارنده کوشش می‌کند تا «نقش مسئولیت‌پذیری در اصول تربیت اسلامی، از نگاه قرآن و حدیث» را بررسی کند؛ با مسئولیت‌پذیرکردن فرد در زندگی، او می‌آموزد علاوه بر در نظرگرفتن خواسته‌ها و احساسات خود به خواسته‌ها و احساسات دیگران نیز توجه کند و در نهایت تصمیم درست را بگیرد که هم سلامت جسمی و روحی خود را برآورده کند و هم به تندرستی جسم و جان دیگران صدمه نزند.

«ویژگی‌ها و شاخصه‌های یاران امام‌زمان(عج) در قرآن کریم با تأکید بر دیدگاه تفسیری علامه طباطبایی» عنوان مقاله ششم است؛ در این مقاله به این نکته تصریح شده که یاران امام‌زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف دارای ویژگی‌ها و مشخصاتی همچون معرفت، ولایت‌پذیری و انتظار فرج حضرت‌ولی‌عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف هستند. علامه طباطبایی(ره) ارتباط آیات مهدویت با مشخصه‌های یاران آن حضرت را از باب «جری» و «تطبیق» می‌داند. در این مقاله دیدگاه آلوسی (م.۱۲۷۰ق) از مفسران اهل‌سنت و صاحب تفسیر «روح المعانی»، نیز ذیل برخی آیات بررسی شده است.

گروه علمی تفسیر و علوم قرآن؛ معاونت آموزش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام از همه اساتید و پژوهشگران محترم، به‌ویژه دانش‌پژوهان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام دعوت می کند، مقالات پژوهشی در عرصه‌های تفسیر و علوم قرآن و یا مباحث میان‌رشته‌ای علوم قرآنی با سایر علوم را جهت بررسی و انتشار آنها در شماره‌های بعدی، به ایمیل فصلنامه به نشانی N.Qurani@jz.ac.ir ارسال کنند.

پژوهشگران جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۳۲۱۱2304 تماس بگیرند.

دانلود شیوه‌نامه و راهنمای تدوین و تنظیم مقالات فصلنامه مطالعات تفسیری آلاءالرحمن

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱