استاد اخلاق جامعه‌الزهرا(س):

امروز عرصه حضور برای حوزویان بیش از پیش فراهم شده است

جامعه الزهرا

استاد فخر روحانی با بیان اینکه امروز عرصه حضور برای حوزویان بیش از پیش فراهم شده است، گفت: امروز رسالت طلبه گسترده تر از همیشه است و بانوان طلبه می‌توانند در عرصه های مختلف تأثیرگذار باشد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، سرکار خانم «فخر روحانی» روز پنجشنبه در آیین فارغ التحصیلی طلاب سطح دو تمام وقت، نیمه وقت، بین الملل و غیر حضوری جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) که در آمفی تئاتر همکف ساختمان شهید بهشتی(ره) جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار شد، عنوان کرد: شما بانوان طلبه از روز اول که وارد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) شدید، تصویری که از فضای طلبگی داشتید که این تصویر هر ترم تحصیلی تکمیل تر شد.

استاد اخلاق جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با طرح این پرسش که پس از فارغ التحصیلی این دوره چه باید کرد، گفت: فضه زمانی که وارد خانه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) شد، «خادمه الزهرا» لقب گرفت؛ به طوریکه نوه این بانوی گرامی که یک شخصیت عرفانی داشت، خود را با نام مادربزرگ معرفی می‌کرد.

فخر روحانی افزود: فضه پس از شهادت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)، 20 سال در این دنیا زندگی کرد و خروجی همنشینی فضه با حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) این بود که ایشان همواره با آیات قرآن کریم به افراد سخن می‌گفت.

وی با بیان اینکه شما بانوان طلبه با ورود به جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، منتسب به حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) شدید، تصریح کرد: شما مدتی در خانه حضرت حضور داشتید که سطح توقعات اجتماعی را در ما تغییر می‌دهد، پس باید تغییری مثبت در شما ایجاد شود.

زنانی که ضرب المثل‌های کفر و ایمان در قرآن کریم هستند

استاد اخلاق جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه یادگیری سه حیطه شناختی، عاطفی و معارفی دارد، عنوان کرد: بسیاری از یادگیری‌های ما در حیطه شناختی که یک سوم یادگیری را شامل می‌شود، باقی می‌ماند و اگر حیطه عاطفی و معارفی ضمیمه یادگیری ما نشود، این یادگیری به ثمر نمی رسد.

فخر روحانی با بیان اینکه زنان ظرفیت مضاعفی نسبت به مردان دارند، گفت: مصداق این سخن، آیات 10 و 11 سوره تحریم است که خداوند در آن مثال‌هایی از زنان کفر و ایمان برای ما می‌آورد. وی افزود: خداوند در آیه 10 سوره تحریم، همسر نوح و همسر لوط نبی را ضرب المثل قرار داده است؛ این دو زن در خانه نبوت زندگی کردند اما به آموزه‌های دنیای توحید خیانت کرده و به وظیفه خود عمل نکردند.

استاد اخلاق جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) ادامه داد: این آیه نشان می‌دهد که همسر پیامبر بودن، نزدیک بودن به جایگاه رهبری اجتماع و حضور در خانه توحید به تنهایی فضل نیست؛ آموزه‌ها باید در رفتار و گفتار انسان تأثیرگذار باشد.

فخر روحانی با بیان اینکه خداوند برای زنان مؤمن و زنان کافر ضرب المثل‌هایی زده است، گفت: در قرآن کریم، ضرب المثل ایمان، همسر فرعون و ضرب المثل کفر، همسر دو پیامبر خداوند است و خداوند، همسر نوح و همسر لوط را ضرب المثل کفر معرفی می‌کند.

وی با بیان اینکه همسر فرعون و حضرت مریم در مسیر احقاق ارزش‌های توحیدی، زحمات زیادی کشیدند، افزود: همسر فرعون در کاخ فرعون تحت تدابیر امنیتی با خداوند مناجات می‌کرد؛ حضرت مریم(سلام‌الله‌علیها) نیز در زندگی خانوادگی درخشش نداشت اما خداوند او را منشأ ایجاد خانواده ایمانی قرار داد.

زنان سنگ زیربنای جوامع انسانی هستند

استاد اخلاق جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه آیات 10 تا 12 سوره تحریم پیام‌های متعددی برای ما دارد، تصریح کرد: زنان می‌توانند خلاف جریان رود شنا کنند، زن می‌تواند در خانه توحید و یا کفر باشد؛ همچنین جهت گیری اجتماعی را زنان تعیین می‌کنند.

فخر روحانی تأکید کرد: زنان سنگ زیربنای جوامع انسانی هستند به همین خاطر خداوند برای جامعه کفر و یا جامعه ایمانی، زنانی چون همسر نوح و لوط و یا حضرت مریم و آسیه را مثال می‌زند.

وی بیان داشت: اگر در جهت گیری‌های تبلیغی و فرهنگی و زیرساخت‌های آموزشی، جامعه زنان را هدف قرار دهیم کل جامعه برخوردار می‌شود؛ اما متأسفانه امروز در جامعه ما از نظر جهت گیری‌های فرهنگی امکانات به سمت جامعه بانوان نیست.

استاد اخلاق جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یادآور شد: پیام آیات 10 تا 12 سوره تحریم را دنیای استکبار به خوبی فهمید، به همین دلیل فیلم‌های سینمایی و مدهای لباس و عرصه‌های دیگر را به سمت جامعه بانوان هدف گرفته است؛ زیرا اگر بانوان مسیری را انتخاب کنند، جامعه به آن مسیر می‌رود و اگر مسیر حرکت جامعه بانوان اصلاح شود، مسیر حرکت جامعه اصلاح می‌شود.

امروز عرصه حضور برای حوزویان بیش از پیش فراهم شده است

فخر روحانی با بیان اینکه امروز عرصه حضور برای حوزویان بیش از پیش فراهم شده است، عنوان کرد: وظیفه ما این است که در عرصه دین خدمت کنیم و یکی از عرصه ها، پاسخگویی به شبهات دین است.

وی با بیان اینکه امروز در عرصه‌های فکری نیاز به بانوان طلبه است، افزود: اگر بانوان طلبه در عرصه‌هایی چون داستان نویسی، شبهات مربوط به زنان، فضای مجازی و غیره توانمندی داشته باشند می‌توانند ورود پیدا کنند.

استاد اخلاق جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: امروز همان اندازه که تهدید زیاد است، فرصت‌های زیادی هم وجود دارد، اما ما از این فرصت‌ها استفاده نمی کنیم به همین خاطر، تهدیدات، جامعه را در خطر قرار داده است.

فخر روحانی در ادامه تصریح کرد: بانوان طلبه باید منابع رشته‌های خود و شخصیت‌های برجسته رشته‌های خود را بشناسند و به این موضوع توجه داشته باشند که انتظارات جامعه، خانواده و انتظارات منطقه ای و جهانی از ما چیست.

وی با بیان اینکه شخصیت بانو امین می‌تواند الگوی مناسبی برای بانوان طلبه باشد، گفت: بانو امین به یقین یکی از علمای بزرگ جهان اسلام است؛ به طوریکه آیت الله جوادی آملی، بانو امین را صاحب علمی می‌داند که حاصل تهذیب نفس است و حاصل تحصیل مدرسه ای نیست.

امروز رسالت طلبه گسترده تر از همیشه است

استاد اخلاق جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه یکی از فرصت‌هایی که طلبه باید استفاده کند، فرصت‌های عبادی است، اظهار داشت: امروز رسالت طلبه گسترده تر از همیشه است و بانوان در عرصه‌های مختلف می‌توانند موفق تر از مردان باشند.

فخر روحانی با بیان اینکه اولین عرصه کاری بانوان طلبه، عرصه خانواده و تربیت نسل جدید است، افزود: شما بانوان طلبه که به این مجموعه وارد شدید، باید در مکتب حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) فضه گونه باشید و رسالت بانو فضه را داشته باشید.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱