مدیر جامعه‌الزهرا در حاشیه بازدید از رسانه حوزه:

امروز خبررسانی عنوان امر به معروف و نهی از منکر را دارد /سالانه بیش از 300 پایان‌نامه در جامعه‌الزهرا دفاع می‌شود

بازدید مدیر جامعه از خبرگزاری حوزه (7)

حجت الاسلام والمسلمین مدنی با بیان این مطلب که حوزه به هیچ حزب و جناحی تعلق ندارد و همه حزب و جناح‌ها باید در اقیانوس حوزه ذوب شوند، اظهار داشت: این رویکرد خبرگزاری حوزه قابل تقدیر است و ما همواره توصیه می‌کنیم که رویکرد نخبگانی خود را باید حفظ کرده و از مباحث پیش پا افتاده دوری کنیم.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمود مدنی در نشستی با مدیرعامل و سردبیر خبرگزاری حوزه و هفته نامه افق حوزه که در حاشیه بازدید مدیر و مسئولان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام از رسانه رسمی حوزه‌های علمیه برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار و با بیان این مطلب که خبر و خبرنگاری در فقه و فرهنگ ما دارای جبهه گسترده ای است، اظهار داشت: امروز خبررسانی و خبردهی می‌تواند یک عنوان جدی امر به معروف و نهی از منکر بوده و تمام ثواب‌ها منطبق بر این عرصه نیز باشد.

* اربابان قدرت از خبرگزاری‌ها بیشتر از دستگاه قضایی ترس دارند

وی ابراز داشت: گاهی بازدارندگی یک خبر هزاران مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر لسانی بیشتر و مهمتر است؛ امروز ترسی که از اربابان قدرت و ثروت از خبرگزاری‌ها دارند، به هیچ عنوان از دستگاه‌های قضائی ندارند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام خاطرنشان ساخت: خوشحالم که برخی از ایده‌هایی که در نهان ضمیر ما بود بحمدالله در رسانه حوزه به آن نزدیک می‌شویم؛ به عنوان مثال یکی از دغدغه‌های مهم بنده، پرداختن به هویت حوزه‌های علمیه بوده است؛ چراکه حوزه منبری‌ها و وعاظ نیستند؛ حوزه مدرسین نیستند؛ حوزه طلبه‌ها نیستند؛ همه اینها جزو حوزه هستند؛ حوزه یک هویت منبسطی است که اگر به طیف فکری آن توجه داشته باشیم، چنین طیفی در هیچ قطب علمی کشور وجود ندارد و این کار ثبات و بقاء تاریخی حوزه‌های علمیه را حفظ کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: زمانی در حوزه میان اخباری‌ها و مجتهدین بحث و جدل جدی بود که به مرز تکفیر هم رسید؛ اما وقتی رئیس اخباری‌ها فوت می‌کند، وصیت کرده بود که رئیس مجتهدین بر او نماز بخواند؛ منافاتی ندارد که ما در مقام علمی باهم بحث کنیم؛ اما هویت و اتحاد حوزوی خود را از دست ندهیم.

* تلاش کنیم نشانگر تمام طیف‌های فکری حوزه باشیم

وی بیان داشت: اگر نگاه ما به یک بخش از حوزه منعطف شود، بیانگر حوزه کامل نخواهیم بود؛ البته به این معنا نیست که توجهی به خط قرمزها، نظام و انقلاب نداشته باشیم؛ اما در عین حال باید تلاش کنیم نشانگر تمام طیف‌های فکری حوزه باشیم.

* تمام حزب و جناح‌ها باید در اقیانوس حوزه ذوب شوند

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان این مطلب که حوزه به هیچ حزب و جناحی تعلق ندارد و همه حزب و جناح‌ها باید در اقیانوس حوزه ذوب شوند، اظهار داشت: این رویکرد خبرگزاری حوزه قابل تقدیر است و در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام نیز توصیه می‌کنیم که رویکرد نخبگانی خود را باید حفظ کرده و از مباحث پیش پا افتاده دوری نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی ابراز داشت: همه می‌دانیم که در دنیای جدید اصالت بر رساندن خبر نیست؛ این انفعال که منتظر باشیم خبری ایجاد شود و مخابره کنیم، هنری نیست و دنیا دلارهای خود را برای این موضوع هزینه نمی‌کند؛ بلکه باید ماهیتی فعال داشت و خبرها را پیش از تولید، کانال سازی و هدایت کرد.

وی خاطرنشان ساخت: رسانه باید ضعف‌ها را رصد کرده و بداند جامعه هدف از او چه می‌خواهد.

* اخبار خاص را برای خواص حوزه ارسال کنید

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام خاطرنشان ساخت: یقینا خبرگزاری حوزه اخباری را در اختیار دارد که برخی از آنان قابل انتشار نیست؛ اما خواص به آن نیاز دارند؛ پس می‌تواند واقعیت‌هایی را که خواص از روحانیت باید در جریان باشند، به آنان برساند.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی تصریح کرد: حوزه دارای گنجینه‌هایی است که مغفول واقع می‌شود و باید به سراغ این افراد نیز رفت؛ ما در سال‌های اخیر افرادی را از دست دادیم که پرونده‌هایی را مختومه کرده و دیگر نمی توانیم این پرونده‌ها و اطلاعات را داشته باشیم؛ ما شاگردان بزرگانی از حوزه را داشتیم که دیگر دسترسی به آنان نداریم و از دنیا رفته اند.

وی با تأکید بر اینکه باید دایره مباحث بین المللی رسانه حوزه وسیع تر شود، بیان داشت: امروز شخصیت‌های بسیاری در خارج از کشور وجود دارند که قلب آنان با جمهوری اسلامی و نظام است و شاید از راه‌های دیپلماتیک نتوانیم به سراغ آنان برویم؛ اما اگر بتوانیم به عنوان حوزه از آنان سراغی بگیریم، می‌توانیم دستاوردهای خوبی داشته باشیم.

* درب‌های جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برای معرفی به دیگران بازتر می‌شود

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام از زحمات خبرگزاری حوزه برای انتشار اخبار جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تقدیر کرد و گفت: بنای ما بر این است که دیوارها را کوتاه تر کرده و درب‌های جامعه‌الزهرا علیهاالسلام را بازتر نماییم تا این مجموعه بیشتر به دیگران معرفی شود.

* نگاهی بر برخی از فعالیت‌های جامعه‌الزهرا (س)

حجت الاسلام والمسلمین مدنی به برخی از فعالیت‌های این نهاد علمی اشاره کرد و گفت:‌ یکی از بخش‌های فعال در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، بخش پاسخگویی به سؤالات فقهی و معارفی است که مکان مطمئنی برای بانوان بوده تا بتوانند به پاسخ سوالات و شبهات خود دست پیدا کنند.

وی اظهار داشت: یکی از دوره‌های مهم در جامعه الزهرا (س)، دوره تربیت پژوهشگر است که بیش از 100 نفر در آن حضور داشته و برای هر پنج نفر، یک استاد به کار گرفته ایم و فعالیت‌های مناسبی در حال انجام شدن است که جا دارد انعکاس خبری خوبی داشته باشد.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ابراز داشت: طرح تربیت مترجم و استفاده از ظرفیت طلاب غیرایرانی از دیگر برنامه‌های این نهاد علمی است که در حال اجراست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی خاطرنشان ساخت:‌ بحث فقه عالی را نیز در دستور کار داریم که مورد تأکید رهبر انقلاب و برخی از مراجع عظام تقلید است و از دانش آموختگان سطح چهار جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برا دو دوره پنج ساله در این طرح استفاده خواهیم کرد.

وی تصریح کرد:‌ دوره تربیت مدرس را به صورت مفصل در دستور کار داریم که در سه ترم انجام شده و مسائل روشی و محتوایی با گرایش‌های گوناگون در آن برای علاقمندان تدریس می‌شود.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: سالانه در این نهاد علمی بیش از 300 پایان نامه دفاع می‌شود که رقم مناسبی است؛ همچنین مقدمات راه اندازی مرکز رسانه، فضای مجازی و هنر نیز در حال فراهم شده و و آماده ارتباطات بیشتر با رسانه رسمی حوزه‌های علمیه هستیم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱