مراسم ختم مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی برگزار شد

طباطبایی

مراسم ختم مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی استاد بزرگ اخلاق با حضور اساتید و کارمندان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، مجلس ختم مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی طباطبابی استاد اخلاق حوزه بعد از نماز ظهر و عصر با حضور اساتید و کارمندان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد.

مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی مأمن مردم بود

در این مراسم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین تهرانی معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) ضمن عرض تسلیت به مناسبت ارتحال حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی عالم ربانی و استاد بزرگ اخلاق، تصریح کرد: تقریبا همه ما از درس‌ها و نصیحت‌های ایشان بهره مند شدیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی این استاد بزرگ اخلاق، اظهار داشت: ایشان جزو مبارزان و از نیروهای فعال و سیاسی دوران قبل از انقلاب اسلامی بود و فعالیت‌های فراوانی داشت.

معاون فرهنگی تبلیغی با بیان اینکه مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی مأمن مردم بود، عنوان کرد: مردم همواره با اعتماد به ایشان مراجعه و مسائل مختلف خانوادگی و مباحث اخلاقی و دینی خود را با ایشان مطرح می‌کردند.

تأویل قرآن کریم نزد راسخان در علم است

در ادامه مراسم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا ایمانی مقدم معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم‌السلام) به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) اشاره کرد که به جابر فرمودند: «یا جابِرُ هذا شَهْرُ رَمَضانَ مَنْ صامَ نَهارَهُ وَ قامَ وِرْداً مِنْ لَیْلِهِ وَ عَفَّ بَطْنَهُ وَ فَرْجَهُ وَ كَفَّ لِسانَهُ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَخُرُوجِهِ مِنَ الشَّهْرِ؛ ای جابر این ماه مبارك رمضان است، كسی كه روزها را روزه‌ دار و شب را در دعا باشد و شكم و خواهش‌های نفس و زبان خود را كنترل كند، از گناهان پاك و مبرّا می‌شود بدانسان كه از ماه رمضان خارج می‌گردد»؛ جابر گفت: یا رسول الله! چه وعده نیكویی است! پیامبر فرمود: چقدر (رعایت) این شروط دشوار و مشكل است.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم‌السلام) تصریح کرد: اگر انسان شرایط روزگی را رعایت کند و در کارهای روزمره خود دقت داشته باشد، بر اساس این روایت، زمانی که از ماه مبارک رمضان خارج می‌شود، گویی از گناهان خود خارج شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم به فرازهای این حدیث اشاره کرد و «عَفَّ بَطْنَهُ وَ فَرْجَهُ» دامنه بسیار گسترده ای دارد و شامل نگاه نکردن به نامحرم، گناه گوش، گناه زبان و غیره می‌شود.

وی با اشاره به «‌كَفَّ لِسانَهُ» و با بیان اینکه زبان منشأ ده‌ها معصیت و گناه است، به دعای شب اول رجب اشاره کرد که می‌خوانیم: «بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّيَامِ وَ الْقِيَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ؛ و ما را به ماه رمضان برسان، و بر روزه رمضان و بيدارى شب و نگهدارى زبان و فروبستن چشم كمك فرما، و بهره ما را از ماه رمضان، گرسنگى و تشنگى قرار مده».

حظ و بهره ما از ماه مبارک رمضان تنها نباید گرسنگی و تشنگی باشد

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با تصریح بر اینکه حظ و بهره ما از ماه مبارک رمضان تنها نباید گرسنگی و تشنگی باشد، تأکید کرد: تمام ماه‌های سال مقدمه ای برای سه ماه رجب، شعبان و رمضان هستند و ماه رجب و شعبان آماده سازی برای ماه مبارک رمضان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم با بیان اینکه ماه مبارک رمضان به خاطر شب و روز قدر برکت یافته است، افزود: این ماه پربرکت به خاطر قرآن کریم منزلت یافته و ماه مبارک رمضان مقدمه شب و روز قدر است.

مراتب و معارف قرآن کریم در بیان امام حسین (علیه‌السلام)

وی به حدیثی از امام حسین (علیه‌السلام) اشاره کرد که مراتب و معارف قرآن کریم را این گونه بیان می‌فرمایند: «کتاب اللّه (عز و جل) علی أربعة أشیاء: علی العبارة و الاشارة و اللطایف و الحقایق. فالعبارة للعوام و الاشارة للخواص و اللطائف للأولیاء و الحقایق للأنبیاء؛ کتاب خدا بر چهار چیز استوار است: عبارات و رمزها (اشاره‌ها) و لطایف و حقایق؛ عبارات آن برای توده مردم است. اشاره و رموزات، از آنِ خواص و بندگانِ ویژه است. لطایف آن برای اولیا است و حقایق آن برای پیامبران و انبیا است».

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم‌السلام) ادامه داد: عده ای از مردم در دسته اول هستند و فقط به عبارات قرآن کریم توجه دارند؛ گام بعدی مرات قرآن کریم، اشارت و رمز و رازهای قرآن کریم است که در این مرحله، علاوه بر صرف و نحو و لغت نیازمند معانی و فهم معرفتی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم تصریح کرد: اگر ما بخواهیم با آیه‌های قرآن کریم انس بگیریم، باید فهم معرفتی خود از آیات قرآن کریم را بالا ببریم و این مرحله بالاتر از عبارت قرآنی است.

وی به مرتبه «لطائف قرآن» اشاره کرد و گفت: لطائف قرآن در پرتو علم تفسیر است تا انسان بتواند در جایگاه مفسر قرآن کریم باشد.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم‌السلام) بیان داشت: مرحله تفسیر علوم قرآن کریم ویژه اولیای الهی است که به عقیده علامه طباطبایی، مفسر قرآن کریم باید حداقل بر 12 علم احاطه داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم به تأویل قرآن کریم که گام چهارم مراتب و معارف قرآن کریم است، اشاره کرد و گفت: این مرحله به کنه، باطن و حقیقت قرآن کریم اشاره دارد و انسان باید به خداوند وصل باشد تا به این مرحله دست یابد.

وی با بیان اینکه تأویل قرآن کریم در اختیار انبیا و ائمه هدی (علیهم‌السلام) است، گفت: انسان باید جزو راسخان در علم باشد تا بتواند به علم تأویل قرآن دست یابد و تنها ائمه معصومین (علیهم‌السلام) دارای این شرایط هستند.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم‌السلام) بیان داشت: تفسیر قرآن کریم یعنی پرده از دشواری‌های قرآن کریم کنار بزنیم که با مطالعات عمیق شأن نزول آیات و آگاهی کامل از علوم رجال، درایه، کلام و غیره می‌توان به به تفسیر قرآن کریم پرداخت، اما تأویل قرآن کریم گفتنی و نوشتنی نیست، بلکه تنها می‌توان از لسان معصومین (علیهم‌السلام) نقل کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم عنوان کرد: ما هیچ گاه نمی توانیم با تحصیل علوم به تأویل قرآن کریم برسیم، همان طور که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ؛ ما آنها که در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهاتند، تا فتنه‌انگیزی کنند و تفسیر (نادرستی) برای آن می‌طلبند؛ در حالی که تفسیر آنها را، جز خدا و راسخان در علم، نمی‌دانند».

وی در پایان به آيه پنجم سوره قصص «وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِين؛ ما مي‌خواهيم بر آنان كه در آن سرزمين ضعيف شمرده شدند، منت نهيم و آنان را پيشوايان و وارثان سازيم» اشاره کرد و در چهار مرتبه عبارتی، اشارتی، تفسیر و تأویلی مورد بررسی قرار داد.

گفتنی است؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی طباطبایی از اساتید مشهور اخلاق در تهران روز جمعه و در سن ۸۲ سالی چشم از جهان فرو بست و در حرم حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) به خاک سپرده شد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱