تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت (س) تصریح کرد:

بانوان طلبه برای مخالفت با ظلم، استکبار و عناصر فاسد باید رسانه باشند

آیت الله سعیدی

آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه استکبارستیزی جوهره نهضت حسینی است، گفت: هر یک از بانوان طلبه باید برای مخالفت با ظلم، استکبار و عناصر فاسد رسانه باشند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی امروز (چهارشنبه، اول آبان) در نشست بصیرت افزایی با موضوع «انقلاب اسلامی و ضرورت استکبارستیزی» که با حضور اساتید و طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: نزدیک دو ماه امت اسلام برای نهضت آزادمردی از تبار رسول گرامی خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام به استماع پیام‌ها و سخنان آن بزرگوار نشستند و محبان اهل بیت علیهم‌السلام برای مصیبت حضرت اقامه عزا کردند و شکوه پیوند و اتصال با امام علیه‌السلام در اربعین امسال همچون سال‌های گذشته نمایان شد.

استکبارستیزی جوهره نهضت حسینی است

تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت علیهاالسلام افزود: مشتاقان حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام و نهضت امام حسین علیه‌السلام از چندین کشورجهان به منظور تجدید عهد و پیمان با حضرت  به سرزمین کربلا و زیارت آن حضرت شتافتند.

آیت‌الله سعیدی با اشاره به شبهاتی که پیرامون نهضت عاشورا و واقعه کربلا مطرح می‌شود، گفت: امروز در ارتباط با نهضت امام حسین علیه‌السلام، پاسخ‌های فراوانی برای شبهاتی که از گذشته دور وجود داشته و امروز در شکل‌های نوین و با ابزارهای جدید در بین افراد پراکنده می‌شود، می‌توان به وفور، شفاف و واضح پیدا کرد.

وی تصریح کرد: ما برای استکبارستیزی که جوهره نهضت حسینی است، هم از کلام و هم از قیام و شهادت حضرت و یاران باوفای ایشان و همچنین اسارت خاندان امامت و ولایت آنچنان پاسخ‌ها و نکته‌های دقیق و حساب شده داریم که ما را از تفسیر‌های به رأی بی‌نیاز می‌کند.

حضرت امام خمینی(ره) از محرم حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام مدد جستند

تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت علیهاالسلام بیان داشت: دست ما نباید از کلمات و فرمایشات این بزرگان کوتاه باشد و باید در رابطه با این مسئله تحقیق و مطالعه کنیم و به اطرافیان، دوستان و مخاطبان خود عرضه کنیم.

آیت‌الله سعیدی یادآور شد: ما در ارزیابی انقلاب اسلامی باید به این موضوع بیندیشیم که چرا باید در برابر ستمگران و مستکبران بایستیم و با اسلام‌ستیزان با ستیز و قاطعانه برخورد کنیم.

وی ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) از محرم حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام مدد جستند، چنانچه سخنرانی حضرت امام در مدرسه فیضیه در عصر عاشورا سال 1340 تاریخی شد و حرکت‌های دیگر حضرت بعد از این واقعه شکل گرفت، آن زمان مردم شعار می‌دادند: «رهبر ما حسینی است» و رهبر کبیر انقلاب به عنوان ولی فقیه نیابت می‌کردند و با رهنمودهای خود قیام خود را آغاز کردند.

امام جمعه قم بیان داشت: پیوند ما با نهضت امام حسین علیه‌السلام نه تنها در آن زمان که حضرت در سال 61 قیام کردند، بلکه در تمام اعصار، عده‌ای از کلام امام حسین علیه‌السلام، درس فداکاری و جانفشانی گرفتند و برای همراهی با امام و ولیّ خدا با امام و رهبر خود همراه شدند.

استکبارستیزی یکی از پیام‌های نهضت عاشورای امام حسین علیه‌السلام بود

آیت‌الله سعیدی در ادامه عنوان کرد: امام حسین علیه‌السلام در یکی از سخنان خود جمله‌ای فرمودند که برای آن زمان و همه زمان‌های پیش رو بود؛ حضرت فرمودند: «مَنْ كَانَ فِينَا بَاذِلًا مُهْجَتَهُ- مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ- فَلْيَرْحَلْ مَعَنَا فَإِنِّی رَاحِلٌ مُصْبِحاً إِنْ شَاءَ اللَّه‏؛ هر که در راه ما می‌خواهد جانش را ببخشد و خود را آماده دیدار با خدا كند پس باید با من بیاید زیرا كه من با خواست خدا فردا صبح روانه خواهم شد».

وی با اشاره به واژه «بَاذِلًا مُهْجَتَهُ»، افزود: «بذل» یک نوع در اختیار قراردادنی است که انسان امید مبادله یا برگشت چیزی را ندارد، «مهجه» نیز خون قلب را می‌گویند، در اینجا امام حسین علیه‌السلام قلب مخاطب یعنی بالاترین و حساس‌ترین بخش بدن را هدف گرفتند و فرمودند که کسی که حاضر است خون قلبش را بذل کند، باید در راه ما باشد.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت علیهاالسلام تصریح کرد: امام حسین علیه‌السلام از ما مطالبه می‌کند که با همه وجود خود استکبارستیز باشیم، چنانچه خود نیز همین بذل را داشتند، چنانچه در زیارت اربعین خواندیم امام حسین علیه‌السلام خون قلبش را در راه خدا بذل کرد و شریف‌ترین، پاکیزه‌ترین و مطهرترین خون، خون حجت خدا است و امام حسین علیه‌السلام خون پاک خود را بذل کردند تا بندگان خدا از جهالت، نادانی و سرگردانی که در اثر گمراهی پیش می‌آید، نجات پیدا کنند.

آیت‌الله سعیدی بیان داشت: ما در زیارت عاشورا می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی شَفَاعَةَ الْحُسَینِ یوْمَ الْوُرُودِ وَ ثَبِّتْ لِی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَكَ مَعَ الْحُسَینِ وَ أَصْحَابِ الْحُسَینِ الَّذِینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَینِ عَلَیهِ السَّلامُ؛ خدایا! شفاعت حسین را در روز قیامت روزی من گردان و از برای من قدم صدقی را با حسین و اصحاب او ثابت کن، همان‌ها که خون خود را در کنار حسین و برای آن حضرت بذل کردند».

عاقبت مؤمنان و استکبارستزیان، لقاء الله و آرامش در جوار رحمت الهی است

وی تصریح کرد: مؤمنان، انقلابیون و اسکتبارستیزان خون قلب خود را برای نجات جاهلان و گمراهان تقدیم حضرت می‌کنند، آنان با این حرکت به وطنی دست پیدا می‌کنند که لقای خدا و محل آرامش است و امام دعوت می‌کند ما را که در جوار رحمت خدا آرامش بگیریم و اگر فردی این ویژگی را دارد می‌تواند به سوی حضرت رحلت کند.

امام جمعه قم یادآور شد: مسافر کسی است که وطن را پشت سر می‌گذارد به امید روزی که برگردد، اما راحل به کسی می‌گویند که کوچ می‌کند و قصد برگشت ندارد، امام حسین علیه‌السلام نیز در این بیان خویش از واژه «فَلْيَرْحَلْ» استفاده کرده اند.

آیت‌الله سعیدی تأکید کرد: کسی که با حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام حرکت می‌کند نباید راه برگشتی را برای خود تصور کند، زیرا وطن او، وطن انا لله و انا علیه راجعونی است و دوست دارد که به سوی خدایی بازگردد که از او جان گرفته و به وجود آمده است.

حرکت امام حسین علیه‌السلام در قیام عاشورا عمل به سیره رسول الله بود

وی با اشاره به اینکه در این مسیر چه باید کرد، به فرازهایی از سخنان امام حسین علیه‌السلام اشاره کرد که فرمودند: «إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی؛ من برای جاه طلبی و کام جویی و آشوبگری و ستمگری قیام نکردم، بلکه برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر و به شیوه جد و پدرم حرکت کنم».

تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت علیهاالسلام ادامه داد: امام حسین علیه‌السلام فرمودند که من در این مسیر، آنچه را که خدا پسندیده و به عنوان معروف معرفی کرده، امر می‌کنم و آنچه را که خدا منکر دانسته، منع کنم، بنابراین اگر کسی می‌خواهد با امام حسین علیه‌السلام همراه شود، باید آمر به معروف و ناهی از منکر باشد، زیرا سیره رسول الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و حضرت علی بن ابی طالب علیه‌السلام همین بوده است.

آیت‌الله سعیدی تأکید کرد: اگر امام حسین علیه‌السلام مردم را در طول تاریخ به این امر فرا می‌خواند و ندای ایشان از مکه و مدینه بلند است، برای این است که خط مشی ایشان سیره جدش رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و امام علی علیه‌السلام است.

وی یادآور شد: یکی از سیره‌های پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم این بود که می‌فرمودند: «مَنْ رَأَى سُلْطَاناً جَائِراً مُسْتَحِلًّا لِحُرُمِ اللَّهِ نَاكِثاً لِعَهْدِ اللَّهِ مُخَالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ يَعْمَلُ فِی عِبَادِ اللَّهِ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ ثُمَّ لَمْ يُغَيِّرْ بِقَوْلٍ وَ لَا فِعْلٍ كَانَ حَقِيقاً عَلَى اللَّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ؛ كسى كه حاكم ستمكاری را كه حرام خدا را حلال بداند، عهد و پيمان خدا را بشكند، مخالف سنت رسول خدا باشد، در ميان مردم با گناه و عدوان رفتار نمايد، ببیند اما گفتار و رفتار خود را تغيير ندهد خدا حق دارد كه وى را هم در جايگاهى نظير جايگاه او داخل كند».

امام جمعه قم اظهار داشت: اگر مردم مسلمان و جوانان، سفارتخانه آمریکا را مورد حمله قرار می‌دهند، چون پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم به آنان مأموریت داده و از آنان خواسته است، زیرا آنجا مرکز قدرتی است که هدفی جز فساد، ضلالت و جنایت ندارد.

بانوان طلبه برای مخالفت با ظلم، استکبار و عناصر فاسد باید رسانه باشند

آیت‌الله سعیدی تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم به ما شاخص دادند که انقلابیون قیام کنند و با اسلام‌ستیزان دربیفتند، زیرا آنان دین اسلام و هویت و هستی مسلمانان را نشانه می‌گیرند، حلال خداوند را حرام می‌شمرند، پیمان‌های الهی  را می‌شکنند و با سنت‌های پیامبر مخالفت می‌کنند، بنابراین ما باید هم با زبان و هم با عمل در برابر آنان بایستیم.

وی با بیان اینکه هر یک از بانوان طلبه باید برای مخالفت با ظلم، استکبار و عناصر فاسد رسانه باشند، گفت: اینگونه نیست که نقطه مرکزی و هسته اصلی مراکز قدرت مفسدان در خارج از محیط اسلام بسته شود، بلکه گاهی در درون جامعه اسلامی چنین مراکز قدرت فسادی شکل می‌گیرد، کسانی که با قراردادهایی که با بیگانگان می‌بندند، می‌خواهند حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال کنند و به فرهنگ جامعه آسیب برسانند، که باید با آن مخالفت کرد و در برابر آن ایستاد.

مؤمنان بی‌تفاوت در برابر اسلام ستیزان و مستکبران در برابر خدا مسئولند

تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت علیهاالسلام اظهار داشت: اگر افراد جامعه نه به فعل و نه با گفتار در برابر متجاوزان به حریم اسلام و ارزش‌های دینی نایستند اینان هم در برابر خداوند متعال مسئولند و مؤمنان بی‌تفاوت در برابر اسلام ستیزان و مستکبران و مراکز قدرت جائر به همان جایی که سلطان ظالم می‌رود، خواهند رفت.

آیت‌الله سعیدی عنوان کرد: اگر افراد به کسانی که فساد از آنان و اطرافیانشان نشئت می‌گیرد، رأی می‌دهند و در جایگاه مراکز قدرت بنشانند، همانند کسانی هستند که نه تنها با سلطان جائر نمی جنگند، بلکه تقویت می‌کنند و جهنمی هستند.

وی ادامه داد: امام حسین علیه‌السلام در پاسخ به مروان حکم که می‌گفت صلح کنید، فرمودند: «إنّا لله وإنّا إليهِ رَاجعُون»، سپس حضرت فرمودند: «وای بر آن اسلام و سرزمین مسلمان نشینی که حاکم آن شخصی مثل یزید باشد، از پيامبر خدا شنيدم که مي‏فرمود خلافت بر آل ابو سفيان حرام است».

امام جمعه قم یادآور شد: این حرمت حکومت برای آل ابی سفیان فقط برای یک قبیله نبود، بلکه این یک مصداق است یعنی هر که در مقابل اسلام، قرآن، ولیّ و حجت خدا بایستند حکومت بر او حرام است و نه مردم حق دارند به چنین آدمی رأی دهند و نه او را تقویت کنند.

مستکبران از بن دندان با اسلام دشمن هستند

آیت‌الله سعیدی تأکید کرد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم مجوز شدیدترین برخوردها را با انسان ستمگر صادر کردند، اما مردم در دوران امامت امام حسین علیه‌السلام، برخورد سخت عبرت‌آموز و هشداردهنده را نداشتند.

وی بیان داشت: مشکل ما در زمان پهلوی‌ها این نبود که معادن و نفت ما را می‌برند که البته این کار را هم می‌کردند، بلکه مملکت امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و کشوری را که محل بارگاه ملکوتی امام رضا علیه‌السلام و آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام است، به محل فساد تبدیل کرده بود.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت علیهاالسلام یادآور شد: در دوران پهلوی، یک فرد آمریکایی در ایران در امنیت کامل بود و اگر یک ایرانی را می‌کشت، ایران حق بازداشت او را نداشت. هواپیمای مسافربری را بر فراز خلیج فارس ساقط کردند و عده‌ای بی‌گناه را به شهادت رساندند و در نهایت فرمانده آن کشتی جایزه گرفت؛ آنان از بن دندان با ما دشمن هستند، می‌خواهند همه ما را از دین اسلام و خدا و پیامبر جدا کنند، بنابراین با کسی که با همه وجود با ما دشمن است، نمی‌توان حرف زد و نباید با او مذاکره کرد.

آیت‌الله سعیدی با اشاره به آیه 257 سوره بقره که خداوند می‌فرماید: «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ»، گفت: اگر دست انسان با ولیّ خدا گره بخورد، ولیّ خدا دست او را می‌گیرد و از ظلمات به سوی نور می‌آورد و برگشتی به سوی ظلمات نیست.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱