استاد اخلاق حوزه تصریح کرد:

تفاوت نگاه غرب و فرهنگ دینی درباره زن و خانواده

لقمانی

حجت‌الاسلام والمسلمین لقمانی با بیان اینکه زن و خانواده در نگاه پیشوایان ما جایگاه ارزشمندی دارد، گفت: امروز نزاع و چالشی که بین فرهنگ دینی و فرهنگ غرب وجود دارد، درباره خانه و خانواده است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد لقمانی امروز (یکشنبه 19 آبان) در جلسه درس اخلاق جامعه الزهرا علیهاالسلام که با موضوع «نقش تغافل و مدارا در استحکام خانواده» و با حضور اساتید و طلاب در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، با اشاره به ارزش خانه و عظمت خانواده، عنوان کرد: امروز نزاع و چالشی که بین فرهنگ دینی و فرهنگ غرب وجود دارد، درباره خانه و خانواده است.

استاد اخلاق حوزه به آیه شریفه «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ؛ که ما انسان را در بهترین صورت و نظام آفریدیم» و اهمیت نهاد خانواده اشاره کرد و گفت: زن و خانواده در نگاه پیشوایان ما جایگاه ارزشمندی دارد، چنانچه عالم شیعی نسبت به مقام زن، کتاب می‌نویسد که زن مظهر جمال و جلال خداوند است؛ همچنین رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) می‌فرمودند: «از دامن زن، مرد به معراج می‌رسد».

وی ادامه داد: امام علی علیه‌السلام همسر خود را «حبیبتی» خطاب می‌کردند، آن حضرت در نهج البلاغه می‌فرمایند: «فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَةٍ؛ زن ریحانه و گلی خوشبو است نه پهلوان خشن»؛ امام خمینی نیز درباره حضرت زهرا علیهاالسلام می‌فرمودند حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام زنی به تمام معنا زن و انسانی به تمام معنا انسان و الگویی برای زنان  و مردان در طول تاریخ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین لقمانی اضافه کرد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرمودند «حُبِّبَ إِلَيَّ مِنَ اَلدُّنْيَا اَلنِّسَاءُ وَ اَلطِّيبُ وَ قُرَّةُ عَيْنِي فِي اَلصَّلاَةِ؛ از دنيا سه چيز به نظر من خوشايند است زنان و عطر و روشني چشم من در نماز است».

وی با اشاره به نگاه غرب به زن و خانواده، گفت: نگاه آموزه‌های دینی ما به زن این است که زن مظهر جمال و جلال الهی است، اما نگاه غرب به زن متفاوت است؛ در غرب، زنی که ازدواج می‌کند، باید 50 درصد بار خانه را به دوش بکشد، اما در اسلام، مرد تمام مخارج خانواده را به عهده می‌گیرد. در غرب، فمنیست و تساوی زن و مرد مطرح است، اما ما گسست خانواده را در غرب مشاهده می‌کنیم، حال آنکه اسلام ارزش ویژه ای برای زن و خانواده قائل است.

استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: بزرگترین ستمی که زنان به خود می‌کنند، آن است که می‌خواهند مثل مردان باشند؛ این جمله تاریخ مصرف ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین لقمانی یادآور شد: ماده سوم پروتکل یهود این است که ما باید نهاد خانواده را در بین مسلمانان از بین ببریم و در این راه بسیار تلاش می‌کنند، اما اسلام برای حفظ نهاد خانواده راهکارهای زیادی ارائه کرده است.

وی با اشاره به اینکه گاهی کاربرد داستان‌های کوتاه بیش از سه جلد کتاب است، به داستانی اشاره کرد که مردی می‌گفت در مهمانی شنیده بودم که دوستم می‌خواست همسر خود را طلاق دهد، از او دلیل را پرسیدم که جواب داد یک مرد هیچ وقت راز همسر خود را بیان نمی کند، پس از اینکه دوستم همسرش را طلاق داد، دوباره این سؤال را پرسیدم که در جواب گفت: یک مرد هیچ وقت راز دختر مردم را بیان نمی کند، وقتی آن زن به همسری مردی دیگر درآمد، باز این سؤال را پرسیدم که دوستم گفت: یک مرد هیچ وقت راز همسر دیگری را بیان نمی کند. این داستان به ظاهر ساده به ما گوشزد می‌کند که چقدر از انسان‌ها می‌توانند چنین خصلتی را در خود پرورش دهند.

استاد اخلاق حوزه در ادامه با اشاره به اینکه ما از کجا بفهمیم که خانواده بهشتی هستیم، عنوان کرد: خانواده خوشحال بهشت زودرس است، خوشحالی گاهی از سحرخیزی و گاهی از اشک است، اشک آرمانی و آسمانی برای محبوب الهی به انسان سرور و شادی درونی می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین لقمانی افزود: «فرح» شادی هدفمند است که شامل تبسم و خنده لب می‌شود، چنانچه اکثر خنده‌های پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم تبسم بوده است.

وی تصریح کرد: انسان مؤمن، مسرور است و یکی از چیزهایی که به انسان شادی درون و سرور می‌دهد، دائم الوضو بودن است؛ دائم الذکر بودن نیز به انسان سرور می‌دهد.

استاد اخلاق حوزه بیان داشت: خانواده خوشحال، خانواده بهشتی است، خانواده‌ای است که خداوند در آیه 47 سوره حجر می‌فرماید: «وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ؛ هر گونه غلِّ [= حسد و کینه و دشمنی‌] را از سینه آنها برمی‌کنیم».

حجت‌الاسلام والمسلمین لقمانی یادآور شد: گاهی زمینه ایجاد خانواده بهشتی، جوششی و گاهی کوششی است؛ خانواده باید به صورت چهره به چهره و روبروی هم بشینند، در خانواده، انسان باید کوشش کند تا زمینه‌های بدبینی را از خود دور کند.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱