گزارشی از نشست علمی - پژوهشی «جایگاه مطالعات زنان در مطالعات اسلامی»

نمایشگاه قرآن

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، نشست علمی – پژوهشی «جایگاه مطالعات زنان در مطالعات اسلامی» از سوی معاونت پژوهش و با همکاری انجمن علمی- پژوهشی مطالعات زن و خانواده در پژوهشگاه حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مجید دهقان در مورد نامگذاری واژه مطالعات به این رشته توضیحاتی ارائه داد و افزود: مطالعات به حوزه چندساحتی و بین‌رشته‌ای اشاره دارد که در آن برخلاف سایر دانش‌ها مثل روانشناسی یا جامعه‌شناسی، نظر و تحلیل کارشناسان مختلف از سایر رشته‌ها در موضوع زنان در نظر گرفته می‌شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده در ادامه به تاریخچه شکل‌گیری مطالعات زنان اشاره داشت و تفاوت آن را با گرایش‌هایی مانند فقه خانواده و جامعه‌شناسی شهری بیان کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دهقان تصریح کرد: مطالعات زنان همانند کنشگری فمینیست‌ها در دوران اولیه شکل‌گیری این جنبش، اقدام سیاسی در جهت رفع فرودستی زنان است؛ به اینصورت که فمنیست‌ها تصمیم گرفتند وارد حوزه نظریه‌پردازی شوند و با ورود به محیط‌های دانشگاهی، نگاه زنانه در علوم ارائه دهند.

وی افزود: این زنان بعد از چند دهه به این نتیجه رسیدند که نیاز به تدوین رشته علمی جداگانه‌ای دارند که نام آن را مطالعات زنان گذاشتند؛ رشته‌ای که ذیل هیچکدام از رشته‌های علمی موجود قرار نمی‌گرفت.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده تصریح کرد: علت این نامگذاری به خاطر این بود که مطالعات پیشرفت نکرده بود، همچنین تخصص‌گرایی را امری مردانه تلقی می کردند که مانع اهداف سیاسی آنان بود؛ آنان نظریاتی را در رشته‌های مختلف برمی‌گزیدند که به رفع فرودستی زنان کمک کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دهقان در محور سوم سخنان خود به معرفی رقیب‌های مطالعات زنان فمینیستی پرداخت و عنوان کرد: گروه اول فمینیست‌های اسلامی بودند که در مقابله با جریان‌های معاند دین، سعی در نشان دادن زیبایی‌های دین داشتند؛ این گروه در کنار اعتقاد به دین، با ایده برابری زن و مرد به سراغ متون دینی رفتند و به توجیه و تأویل برخی آیات پرداختند.

وی افزود: گروه دوم شرق شناسان هستند که نگاهشان به شرق به منزله دیگری است و از زاویه دید خود به زن در فرهنگ اسلامی نگاه می‌کنند؛ مسئله حرمسرا زاییده نگاه شرق شناسان است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده بیان داشت: گروه سوم سنت‌گرایانند که نسبت به متن، تحجر دارند و بدون توجه به مسئله زن و تحولات مدرنیته و تحولات موضوع زن، تنها چشم به متن دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دهقان تصریح کرد: طیف چهارم که اندیشه امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)، شهید صدر (ره) و غیره را در برمی‌گیرد، زن را مسئله مهمی می‌دانند و درک صحیحی از شرایط جهانی و مدرنیته دارند، همچنین حجیت دینی و مستند به دین بودن در ارایه الگوها، برایشان اهمیت دارد و مطالعات اسلامی زنان را می‌توان حاصل دغدغه این طیف دانست.

در پایان جلسه به سؤالات شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد.

حجت الاسلام دهقان

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱