حضرت خدیجه (س) دوستدار معنویت، عبادت و بندگی بود

نمایشگاه قرآن مهدکودک

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی زینتی روز شنبه در ششمین روز مراسم ویژه ماه مبارک رمضان که با حضور اساتید، طلاب و کارمندان جامعه الزهرا در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) عنوان کرد: حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) خصلت‌های متعددی داشته تا توانسته لایق همسری پیامبر گرامی اسلام شود.

صفات و ویژگی‌های شاخص حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها)

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: این بانوی مکرم جدای از توانمندی‌های اقتصادی و آوازه شهرتی که در عربستان و شامات داشت، دارای سه ویژگی برجسته از جمله طهارت ذهن و قلب، علم و دانش و همچنین زیرکی و فطانت بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی افزود: حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) بانویی متقی و پرهیزکار بود که به این صفت حضرت کمتر پرداخته شده است.

وی با اشاره به آگاهی حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) از ادیان الهی و علوم بشری، تصریح کرد: حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) به خاطر اوصافی که از رسول خاتم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) در کتب ادیان الهی گذشته خوانده بود و از بسیاری از دانشمندان مسیحی و یهودی شنیده بود، دلداده پیامبر گرامی اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) شد و این دلدادگی، دلدادگی ظاهری نبود.

حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) خاندان و جایگاه برجسته‌ای در میان اعراب داشت

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: این بانوی گرامی قبل از اینکه رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) به پیامبری مبعوث شوند، زندگی ایشان را رصد کرده بود و اطلاعاتی که این بانوی مکرمه از معارف الهی داشت، ایشان را در میان زنان برجسته ساخته بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی یادآور شد: حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) زمانی که نشانه‌های پیامبری را در رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) می‌بیند، دو تن از خادمان خود را جهت خدمت در اختیار پیامبر گرامی اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) قرار می‌دهد تا زندگی حضرت را رصد کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) خاندان و جایگاه برجسته‌ای در میان اعراب داشت، عنوان کرد: فطانت، زیرکی و دوراندیشی آن حضرت در زندگی سبب شد تا برگزیده رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) شود و وجود مطهر آن حضرت، پایگاه امامت باشد.

حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) قبل از بعثت پیامبر اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) به لقب «طاهره» منصوب بود

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) در سن 28 سالگی با پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) ازدواج کرد، افزود: حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) در زندگی مشترک با پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، صاحب 6 فرزند شدند که سرآمد آنان، حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) است و آن حضرت، لقب ام الائمه را داراست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی با بیان اینکه حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) قبل از بعثت پیامبر اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) به لقب «طاهره» منصوب بوده است، گفت: این بانوی گرامی حدود 25 سال، زندگی معنوی با رسول خدا داشت و به خاطر شخصیت معنوی پیامبر گرامی اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) با آن حضرت ازدواج کرد.

حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) دوستدار معنویت، عبادت و بندگی بود

وی با بیان اینکه حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) دوستدار معنویت، عبادت و بندگی بود، تصریح کرد: این گونه تصور می‌شود که حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) ، زن سرمایه دار و متمولی بود که سرمایه خود را در اختیار رسول خدا قرار داد، اما تحریف کردن واقعیات در حق حضرت خدیجه کبری (سلام‌الله‌علیها) ظلم است.

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) ارتباط معنوی با پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) داشت، تأکید کرد: حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) قبل از این که به سرمایه مادی برسد، قلبش از سرمایه معنوی و دوست داشتن عبادت و بندگی خدا و بندگان خدا سرشار بود.

حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) در قلب رسول خدا محبوب بود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی یادآور شد: پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) چه در زمان حیات بانو و چه بعد از وفات این بانوی گرامی، یادآور خوبی‌ها و محاسن آن حضرت بودند و فرمودند: به خدا سوگند بهتر از خدیجه کسی برای من نبود؛ روزی که همه مردم کافر و بت پرست بودند، او به من ایمان آورد؛ روزی که همه مرا به جادوگری و دروغگویی نسبت می‌دادند، او مرا تصدیق کرد؛ روزی که همه از من روی می‌گردانیدند، خدیجه تمام اموال خود را در اختیار من گذاشت و خداوند از او دختری به من بخشید که مظهر پاکی و عفت و تقوا بود».

وی با بیان اینکه حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) در قلب رسول خدا محبوب بود و جایگاه ویژه ای داشت، گفت: دفاع از همسر، تنها نگذاشتن همسر و پشتیبان یکدیگر بودن حتی پس از مرگ از جمله اوصاف زندگی مشترک حضرت رسول و این بانوی گرامی بود که برای ما باید الگو باشد.

وصیت حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) به پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله)

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به روزهای آخر زندگی حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) اشاره کرد که به پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: یا رسول الله! چند وصیت دارم: من در حق تو کوتاهی کردم، مرا عفو کن؛ حضرت فرمودند: هرگز از تو تقصیری ندیدم و نهایت تلاش خود را به کار بردی. در خانه ام بسیار خسته شدی و اموالت را در راه خدا مصرف کردی؛ حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) عرض کرد: یا رسول الله! وصیت دوم من این است که مواظب این دختر باشید؛ و به فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) اشاره کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی افزود: حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) در ادامه فرمود: «اما وصیت سوم را شرم می‌کنم برایت بگویم. آن را به فاطمه عرض می‌کنم تا او برایت بازگو کند. سپس فاطمه را فراخواند و به وی فرمود: نور چشمم! به پدرت رسول الله بگو: مادرم می‌گوید: من از قبر در هراسم؛ از تو می‌خواهم مرا درلباسی که هنگام نزول وحی به تن داشتی، کفن کند».

وی تصریح کرد: هنگام وفات حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها)، پیامبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) غسل و کفن وی را به عهده گرفت؛ ناگهان جبرئیل درحالی که کفن از بهشت همراه داشت، نازل شد و عرض کرد: یا رسول الله، خداوند به تو سلام می‌رساند و می‌فرماید: ایشان اموالش را در راه ما صرف کرد و ما سزاوارتریم که کفنش را به عهده بگیریم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱